Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Προτάσεις ΣΑΚΕΑ για ΚΕΔΑΣΥ: Οι εισηγήσεις του Συλλόγου για την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Προτάσεις ΣΑΚΕΑ για ΚΕΔΑΣΥ: Οι εισηγήσεις του Συλλόγου αναφορικά με την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης.

Προτάσεις ΣΑΚΕΑ για ΚΕΔΑΣΥ

Ανακοίνωση η οποία αφορά στις εισηγήσεις του Συλλόγου αναφορικά με την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) κοινοποίησε ο Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ).

Ακολουθεί η Ανακοίνωση του ΣΑΚΕΑ

ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΔΑΣΥ

Ο ΣΑΚΕΑ χαιρετίζει την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για τη στελέχωση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) με μόνιμο προσωπικό και αντίστοιχα τις ενέργειες που λαμβάνουν χώρα, προκειμένου η οικεία υπηρεσία να παρέχει πρωτίστως συμβουλευτικό και υποστηρικτικό ρόλο, τόσο για το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων και τους γονείς-κηδεμόνες όσο και τα ίδια τα παιδιά με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Παρόλ’ αυτά, εξακολουθούν να καταγράφονται σημαντικές ελλείψεις στη στελέχωση του προσωπικού, ενώ συνάμα παρατηρούνται προβλήματα στον τρόπο οργάνωσης, λειτουργίας και διαθεσιμότητας πόρων για τα ΚΕΔΑΣΥ, τα οποία φαίνεται να διακυβεύουν την εγκυρότητα της αξιολογικής διαδικασίας.

Γι’ αυτούς τους λόγους, όπως αναφέρει και η έρευνα, σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις στην έκδοση των αξιολογικών εκθέσεων με συνέπεια να χάνεται χρόνος αναφορικά με την έγκαιρη παρέμβαση που έχουν ανάγκη τα παιδιά.

Αρχικά, είναι σημαντική (παιδαγωγική) παράλειψη το γεγονός ότι δεν υπάρχουν στην ελληνική γλώσσα σταθμισμένα εργαλεία αξιολόγησης παιδιών για εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αντίστοιχα συμβαίνει με τις τάξεις του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού. Παράλληλα, μολονότι στο παρελθόν έχουν σημειωθεί αξιόλογες επιμορφώσεις για τους/τις ψυχολόγους που εργάζονταν στο ΚΕΔΑΣΥ, δε συνέβη ποτέ το ίδιο για τους/τις εκπαιδευτικούς που έχουν, επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο στη διαδικασία σύνταξης και διαμόρφωσης της αξιολογικής έκθεσης.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στις διαδικασίες αξιολόγησης, πολύ συχνά ορισμένοι μαθητές/ορισμένες μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προσέρχονται στα ΚΕΔΑΣΥ εξετάζονται αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Επιπρόσθετα, για τα παιδιά που επίκειται να εισέλθουν στη μέση εκπαίδευση (Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού), που το έγγραφο της έκθεσης του ΚΕΔΑΣΥ συχνά παραμένει το ίδιο στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, η αξιολόγησή τους γίνεται συχνά αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με άλλα λόγια, οι οικείες εκθέσεις έχουν μόνιμη ισχύ, ενώ οι προτάσεις του ΚΕΔΑΣΥ αφορούν σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Αυτό, όμως, έχει ως αποτέλεσμα οι αξιολογικές εκθέσεις να μην είναι εύκολα αξιοποιήσιμες από το προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφού τα αντίστοιχα έγγραφα είτε δε γίνονται πλήρως κατανοητά είτε δεν είναι εφαρμόσιμα στη μέση εκπαίδευση.

Επιπλέον είναι εξίσου σημαντικό ότι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απουσιάζουν και από τις Ειδικές Διαγνωστικές Επιτροπές Αξιολόγησης (ΕΔΕΑ), καθιστώντας πιο δύσκολο το έργο της επιτροπής επαναξιολόγησης των παιδιών της οικείας βαθμίδας. Είναι βέβαιο ότι οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που εύλογα δεν γνωρίζουν το πώς λειτουργεί η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν είναι σε θέση ούτε να εισηγηθούν τις ώρες και τα μαθήματα που τα παιδιά έχουν ανάγκη να φοιτήσουν στις δομές των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης ούτε, επίσης, μπορούν να διαμορφώσουν με την ίδια αποτελεσματικότητα τους άξονες και τις στρατηγικές παρέμβασης που απευθύνονται στη μέση εκπαίδευση.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ο ΣΑΚΕΑ εισηγείται:

• Κάλυψη όλων των οργανικών θέσεων για τους/τις εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των ΚΕΔΑΣΥ, όπως προβλέπει η νομοθεσία 5094/2024 (αρ. 165).

• Τη μέριμνα του Υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τη δημιουργία (σταθμισμένων) εργαλείων και μεθόδων αξιολόγησης, προσαρμοσμένων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

• Για τους μαθητές/τις μαθήτριες της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού που προσέρχονται στα ΚΕΔΑΣΥ στην αντίστοιχη διεπιστημονική ομάδα να υπάρχει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΚΑΙ εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ΚΕΔΑΣΥ στις διαδικασίες αξιολόγησης για τα παιδιά που βρίσκονται σε κίνδυνο (at risk students).

• Άμεση νομοθέτηση που θα περιλαμβάνει τη θεσμοθετημένη συνεργασία μεταξύ των σχολείων και των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα ΚΕΔΑΣΥ.

• Συμπερίληψη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις ΕΔΕΑ, για περιπτώσεις που αφορούν σε μαθητές/μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• Συμπερίληψη ενός/μιας εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής εντός των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ), που να λειτουργούν, όπως οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί, ήτοι ανεξάρτητα από τον σχολικό οργανισμό και κατά τα πρότυπα του εκπαιδευτικού ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusion teacher).

• Κατάργηση της μόνιμης ισχύος των αξιολογικών εκθέσεων των ΚΕΔΑΣΥ, που παραπέμπει άμεσα στο ιατρικό μοντέλο της αναπηρίας, στη βάση μιας διαδικασίας επαναξιολόγησης ανά τρία έτη, ώστε να σχεδιάζονται εκ νέου προγράμματα παρέμβασης στη βάση της εξέλιξης που σημειώνουν τα παιδιά.

Με εκτίμηση,

για το Δ.Σ. του Σ.Α.Κ.Ε.Α.

Δείτε επίσης

Οι προσλήψεις 7.559 αναπληρωτών ΕΕΠ-ΕΒΠ ανά κλάδο & δομή και οι 321 στα ΚΕΔΑΣΥ Αττικής έως 23.11.2024 | Πίνακες 

Καταγγελία ΠΟΣΕΕΠΕΑ για τα ΚΕΔΑΣΥ και τις απεργιακές κινητοποιήσεις στις 20 Νοεμβρίου 2024 

Επαναφορά στα ΚΕΔΑΣΥ των ΠΕ11.01-εκπαιδευτικών Ειδικής Φυσικής Αγωγής ζητά η ΠΕΝΑΦΑ 

Σχετικά με τις πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών και τους μόνιμους διορισμούς τα επόμενα χρόνια

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply