Σάββατο, 15 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Προϋπηρεσία ΕΕΠ σε Δημόσιο Σχολείο της ΕΕ: Επιστολή σχετικά με τη Διαδικασία αναγνώρισης στην 2ΕΑ/2019

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Προϋπηρεσία ΕΕΠ: Διαδικασία Αναγνώρισης Προϋπηρεσίας ΕΕΠ/ΕΒΠ σε Δημόσιο Σχολείο της Ε.Ε. Μήνυμα απεύθυνσης στο ΑΣΕΠ και το τμήμα ΕΕΠ/ΕΒΠ του Υπουργείου Παιδείας.

Προϋπηρεσία ΕΕΠ: 2ΕΑ/2019 – Διαδικασία Αναγνώρισης σε Δημόσιο Σχολείο της Ε.Ε.

Μήνυμα απεύθυνσης στο ΑΣΕΠ και το τμήμα ΕΕΠ/ΕΒΠ του Υπουργείου Παιδείας

Αξιότιμοι κύριοι, αξιότιμες κυρίες,

με αφορμή την προκήρυξη 2ΕΑ/2019 και έπειτα από παρότρυνση συναδέλφου από το Τμήμα Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (EEΠ) – Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) του Υπουργείου Παιδείας απευθύνομαι εδώ με γραπτό αίτημα και κάποιες συνοπτικές επισημάνσεις, τις οποίες παρακαλώ να λάβετε υπόψιν σας.

Έχω προϋπηρεσία ως  σχολική κοινωνική λειτουργός-παιδαγωγός  και υπεύθυνη της σχολικής κοινωνικής υπηρεσίας σε ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΟ σχολείο σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία βάσει διατύπωσης  της προκήρυξης του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) κινδυνεύει να μην αναγνωριστεί.

Πιο συγκεκριμένα, το ΑΣΕΠ με την προκήρυξη αυτή θεωρεί ως δεδομένο, ότι έχοντας κάποιος/α εκπαιδευτικός προϋπηρεσία στο εξωτερικό ως ΕΕΠ-ΕΒΠ, έχει προσληφθεί αυτόματα από δημόσιο φορέα (βλ. επικύρωση προϋπηρεσίας εξωτερικού με σφραγίδα apostille)**.

Αυτό δυστυχώς δεν ισχύει στις περισσότερες των περιπτώσεων, όσον αφορά τουλάχιστον σε δημόσια σχολεία στη Γερμανία.

Εδώ να σημειωθεί ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση πολιτικών στους τομείς της Εκπαίδευσης και Πρόνοιας ακόμη και ανάμεσα στα Ομοσπονδιακά Κρατίδια.

Συγκεκριμένα, στο Ο.Κ.του Βερολίνου, όπου κι εργαζόμουν, ο αντίστοιχος κρατικός φορέας της Πρόνοιας για τη Νεότητα (Jugendamt) συνεργάζεται συχνά με τη Γερουσία του Υπουργείου Παιδείας (Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Wissenschaft – SBJW) δίνοντας κονδύλια σε Μη Κυβερνητικούς Προνοιακούς Φορείς ( πχ.κοινωφελείς ΕΠΕ- gGmbH) για την πρόσληψη ΕΕΠ-ΕΒΠ.

Παραθέτω το απόσπασμα από την προκύρηξη του ΑΣΕΠ, το οποίο πολύ σωστά  λαμβάνει υπόψιν  του”τους κατά περίπτωση όρους, και προϋποθέσεις που ορίζονται από την οικεία νομοθεσία, “.

Ωστόσο η πρόταση επίκειται διόρθωσης, η οποία αιτιολογείται βάσει νομοθεσίας.

Σύμφωνα με την αριθμ. 360/2011 Γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία έχει γίνει δεκτή από την Υπουργό Παιδείας, προϋπηρεσία που έχει αποκτηθεί σε δημόσια σχολεία των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους, κατά περίπτωση όρους, και προϋποθέσεις που ορίζονται από την οικεία νομοθεσία, αναγνωρίζεται  ΑΝΤΙ ΓΙΑ “δύναται να αναγνωριστεί” ως προϋπηρεσία για την ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομισθίων, ακόμα και αν έχει προσφερθεί πριν από την ημερομηνία της ακαδημαϊκής/επαγγελματικής αναγνώρισης στην ημεδαπή του αλλοδαπού τίτλου.

Ως σύνδεσμο παραθέτω την υπ’ αριθμ. 360/2011 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου:

http://www.nsk.gr/web/nsk/anazitisi-gnomodoteseon?p_p_id=nskconsulatories_WAR_nskplatformportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-4&p_p_col_pos=2&p_p_col_count=3

Στην παρ.34 αρθρου 6 του νόμου 3027/2002 και σε διαφορετικά σημεία της Γνωμοδότησης  Ολομέλειας του ΝΣΚ, ιδιαίτερα στις σελίδες 4, 8 και 9, υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα αναγνώρισης προύπηρεσίας εντός Ε.Ε. με στόχο την προώθηση της ελέυθερης διακίνησης και ίσότιμης μεταχείρισης των εργαζομένων εντός κοινότητας.

https://www.lawspot.gr/nomikes-plirofories/nomothesia/n-3027-2002/arthro-6-nomos-3027-2002-diafora-themata

Ωστόσο η προκύρηξη 2ΕΑ/2019 κατευθύνει προς μια πολύ συγκεκριμένη, ανευέλικτη περίπτωση κατάθεσης δικαιολογητικών, θέτοντας πολλά εμπόδια  στην αναγνώριση αυτής της προϋπηρεσίας.

Παραδείγματα αυτών των εμποδίων και τα σχόλιά μου επί αυτών ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ γράμματα:

(απόσπασμα προκύρηξης από το ΦΕΚ 14/25.04.2019 σελ.468/9)

“…Βεβαίωση πρόσληψης από τον αρμόδιο/αρμόδιους φορείς οι οποίοι τελούν υπό τη διοικητική εποπτεία του αρμόδιου, σε κάθε κράτος, Υπουργείου και συνοδευόμενη από επίσημη μετάφραση στην οποία να αναγράφεται: — ΕΑΝ ΔΕΝ ΑΝΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  ΣΤΗ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ? πχ. απόσπασμα από το συμβόλαιο εργασίας ή αρκεί υποσημείωση του δικηγόρου/μεταφραστή στη μεταφρασμένη βεβαίωση, που έχει διαβάσει τη σύμβαση εργασίας και μεταφέρει στην ουσία την πληροφορία?

 ότι τα σχολεία πρόσληψης ανήκουν στη δημόσια Γενική ή Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση —Ø ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΚΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ακολουθούσαν το μοντέλο της ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ. Εδώ περιοριζόμαστε  μόνο σε 2 επιλογές.

 η ακριβής διάρκεια του διδακτικού έτους — Ø ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΔΕΝ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΤΕΤΟΙΑ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ.  ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ?

 τα ακριβή χρονικά διαστήματα κατά τα οποία παρασχέθηκε η ανωτέρω προϋπηρεσία–Ø ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΟΥ πχ. ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΑ ΑΠΟ 16.06.2014 ΕΩΣ 30.03.2018.

 η εργασιακή σχέση με την οποία αποκτήθηκε η αναφερόμενη στα παραστατικά προϋπηρεσίαØ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΗ ΕΑΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ. Αλλώστε βασει νομοθεσίας το καθεστώς πρόσληψης δεν ειναι σχετικό με την αναγνώριση.*

 το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας του μονίμου, αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού.Ø ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΗ ΕΑΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΣΩΣΤΑ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ. Τις ώρες λειτουργίας του σχολείου κατά βάση, αλλά στο συμβόλαιο μου(όχι στο πιστοποιητικό προϋπηρεσίας) αναγράφεται το συνολο ωρών την εβδομάδα.

 οι ώρες απασχόλησης ανά μήνα για τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούςØ ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ ΜΟΥ ΜΕΤΡΙΕΤΑΙ ΒΑΣΕΙ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥ ΣΕ 5 ΗΜΕΡΟ ΚΑΙ 28 ΩΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ. Για όλο το χρονο όμως. Η ΑΔΕΙΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΑΝΑΛΟΓΟΥΣΕ ΗΤΑΝ βάσει νομοθεσίας 28 ΜΕΡΕΣ ΤΟ ΧΡΟΝΟ. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα Ολοήμερο σχολείο με λειτουργία ΚΔΑΠ για τους μήνες των διακοπών.

 ο φορέας πρόσληψης και το Υπουργείο στη διοικητική εποπτεία του οποίου ανήκειØ ΟΠΩΣ ΠΡΟΑΝΕΦΕΡΑ ΔΕΝ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ πχ. πρόσληψη μεσω ΠΔΕ ΠΟΥ ΥΠΑΓΕΤΑΙ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ. Αλλώστε βάσει νομοθεσίας το καθεστώς πρόσληψης δεν ειναι σχετικό με την αναγνώριση. Αρκεί το Σχολείο να είναι Δημόσιο και να υπάγεται στο εκαστοτε Υπουργείο.*

*360/2011 Γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, παρ.34 Άρθρο 6 – Νόμος 3027/2002, Άρθρο 2 – Νόμος 3687/2008

** “….Οι βεβαιώσεις εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας σε χώρα μέλους της Ε.Ε. θα πρέπει, επιπλέον, να φέρουν είτε επικύρωση των ελληνικών προξενικών αρχών  στην αλλοδαπή (ή του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών) είτε επισημείωση με τη Σφραγίδα της Χάγης (apostille). “

 Τα ελληνικά προξενεία επικυρώνουν μονάχα ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ. Σφραγίδα της Χάγης από Γερμανία λαμβάνει κανείς αντίστοιχα μόνο σε ΔΗΜΟΣΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ.

Τέλος, απαραίτητη για την εργασία μου σε δημόσιο σχολείο στο Βερολίνο ήταν η απόκτηση βεβαίωσης άδειας άσκησης επαγγέλματος, η οποία περιλαμβάνει τον τίτλο της αναγνώρισής  μου ως Κοινωνική Παιδαγωγό και την οποία προτίθεμαι να παραθέσω μεταφρασμένη κι επικυρωμένη με σφραγίδα της Χάγης, ώστε να μου αναγνωρίστεί η παιδαγωγική επάρκεια.

Ωστόσο νομίζω ότι δεν προβλέπεται από την προκήρυξη, υποβιβάζοντας έτσι την αξία του εκεί μοντέλου παιδαγωγικής επάρκειας και κατά συνέπεια στη συγκεκριμένη περίπτωση της εργασιακής μου εμπειρίας. Να σημειώσω ότι έκανα μαθήματα σε Πανεπιστήμιο και έδωσα εξετάσεις για να την αποκτήσω.

Σας παρακαλώ όπως απαντήσετε άμεσα στα προαναφερθέντα ερωτήματα, λαμβάνοντας υπόψιν τις επισημάνσεις μου με στόχο την αλλαγή των κριτηρίων που τέθηκαν από το ΑΣΕΠ για την αναγνώριση προϋπηρεσίας στη Ε.Ε., καθώς και την προσαρμογή τους στα διαφορετικά μοντέλα συμβάσεων ΕΕΠ/ΕΒΠ σε δημόσια σχολεία της ΕΕ, όπως υποδεικνύεται από το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο και όπως απαντάται σε άλλες προκηρύξεις (όπου ζητείται μια επικυρωμένη και επίσημα μεταφρασμένη βεβαίωση εργασίας, μεταφρασμένο αποδεικτικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης/ασφαλιστικού φορέα/φορεά συντάξεων κλπ.).

Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να προσθέσω, ότι το ζήτημα αυτό  αφορά όλους τους/τις συναδέλφους/ισσες που έχουν εργαστεί ως ΕΕΠ/ΕΒΠ στην Ε.Ε. και ότι θα ήταν καλό να ενημερωθούν άμεσα για την εν δυνάμει ευελιξία της προκήρυξης στο κομμάτι αυτό.

Για περαιτέρω διευκρινήσεις είμαι στη διάθεσή σας.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Με εκτίμηση,

Ελεονώρα Χερίδη

Κοινωνική Λειτουργός-Παιδαγωγός

Δείτε επίσης:

Προκήρυξη ΕΕΠ και ΕΒΠ: ΦΕΚ με τη διαδικασία αιτήσεων για διορισμό

ΕΕΠ – ΕΒΠ αιτήσεις: Πρόσκληση για υποβολή δικαιολογητικών στις ΠΔΕ – Από 08/05 έως 07/06/2019

Αιτήσεις διορισμών ΕΕΠ – ΕΒΠ: Τα απαραίτητα πρώτα 7 βήματα

Αιτήσεις διορισμών: Διευκρινήσεις σχετικά με τις αιτήσεις για ένταξη σε Πίνακες ΑΣΕΠ – Μέρος Α

Υποβολή δικαιολογητικών εκπαιδευτικών ΕΑΕ για διορισμούς: Από 2 έως 30 Μαΐου στις Δ/νσεις Εκπ/σης – Προκήρυξη ΑΣΕΠ

Διορισμοί στην Ειδική Αγωγή: 31 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με την κατάθεση αιτήσεων

Διευθύνσεις και τηλέφωνα όλων των ΠΔΕ – ΔΠΕ – ΔΔΕ της χώρας

 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply