Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ψηφισθέν νομοσχέδιο ΑΕΙ: Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα – 489 άρθρα

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ψηφισθέν νομοσχέδιο ΑΕΙ: “Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις”.

Ψηφισθέν νομοσχέδιο ΑΕΙ

Δημοσιεύθηκε από τη Βουλή το 489 άρθρων ψηφισθέν νομοσχέδιο “Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις”.

Δείτε σε μορφή pdf το Ψηφισθέν νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ 

Εκτός από τις διατάξεις που αφορούν στα ΑΕΙ περιέχονται και πολλές διατάξεις που αφορούν στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση μεταξύ των οποίων και διατάξεις αναφορικά με την παράταση άσκησης καθηκόντων των Διευθυντών, προϊσταμένων και υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων και των υπευθύνων τομέων των Εργαστηριακών Κέντρων και ρύθμιση συναφών θεμάτων και την παράταση της θητείας και άσκησης καθηκόντων Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Επίσης περιέχεται διάταξη με την οποία καθορίζεται το Πρόγραμμα του νέου Ολοήμερου σχολείου, όπως και διάταξη αναφορικά με τις Μονάδες Συνθηκών Διαβίωσης νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ.

Ακόμη βλέπουμε διατάξεις για τη νέα διαδικασία αναγνώρισης πτυχίων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού ,   για το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, για τη μεταφορά έδρας ειδικού σχολείου-ΣΜΕΑΕ σε άλλο Δήμο της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας.

Ψηφισθέν νομοσχέδιο ΑΕΙ
Τα κομβικά σημεία του νομοσχεδίου σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Ν. Κεραμέως

Νέες ακαδημαϊκές δυνατότητες  για τους φοιτητές 

  • Μεταξύ άλλων, θεσμοθετούνται: εσωτερικό ERASMUS, διπλά πτυχία, κοινά πτυχία, δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από άλλα Τμήματα, προγράμματα σπουδών δευτερεύουσας κατεύθυνσης (minordegrees).

Βελτίωση της καθημερινότητας των φοιτητών

  • Με κέντρα Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης, μέριμνα για φοιτητές ΑμεΑ, με σύσταση Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων, με δικλείδες για αντικειμενική εξέταση και βαθμολόγηση.
    • Ένας φοιτητής ΑμεΑ θα έχει πλέον ουσιαστική στήριξη για φυσική και ψηφιακή προσβασιμότητα.
    • Μία φοιτήτρια που έχει στοχοποιηθεί από κάποιον καθηγητή και δεν μπορεί να περάσει κάποιο μάθημα, πλέον θα έχει ένα δίχτυ προστασίας.

Κίνητρα για καινοτομία σε καθηγητές και ερευνητές 

  • Όπως βελτίωση διαδικασιών για τους ΕΛΚΕ, σαφές πλαίσιο για παράλληλη/πρόσθετη απασχόληση, ευελιξία στο πλαίσιο επιλογής και απασχόλησης ερευνητικών ομάδων, πιο εύκολες μετακινήσεις για συνέδρια, Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης, κίνητρα για διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, συνεργασίες.

Κεραμέως-10 αλήθειες

Οφέλη για την κοινωνία και τους πολίτες 

  • Εξασφαλίζεται ένα σύγχρονο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών από πανεπιστημιακά εργαστήρια προς τους Πολίτες (π.χ. δωρεάν νομικές συμβουλές/υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης)/επιμορφωτικά προγράμματα από το ΑΕΙ προς φορείς εκτός ΑΕΙ, πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, ιστοποιητικό ψηφιακών δεξιοτήτων, αναβάθμιση των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (π.χ. θεσμοθέτηση μικροδιαπιστευτηρίων/micro-credentials).

Αποκέντρωση

  • Τα ΑΕΙ πλέον θα μπορούν να ιδρύουν μόνα τους προγράμματα σπουδών κάθε κύκλου, πανεπιστημιακά κέντρα έρευνας και καινοτομίας, και, ερευνητικά ινστιτούτα, ΚΕΔΙΒΙΜ κ.ά. Αρμοδιότητες που ως σήμερα είχε η κεντρική διοίκηση και ο εκάστοτε Υπουργός. Τίθεται τέλος στονπατερναλιστικό κρατισμό, ώστε οι εξουσίες να ασκούνται από τα ίδια τα Πανεπιστήμια, από τους πραγματικούς πρωταγωνιστές της εκπαίδευσης.

Καλύτερη διασύνδεση Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας:

  • Προβλέπεται αμειβόμενη και με ασφάλιση πρακτική άσκηση, βιομηχανικά διδακτορικά, επαγγελματικά μεταπτυχιακά, spinoffs, startups, ώστε επιτέλους να προχωρήσουμε μπροστά. Να αφήσουμε πίσω μας τη δαιμονοποίηση της διασύνδεσης με την αγορά εργασίας. Η πραγματικότητα είναι απλή: όποιος θέλει Πανεπιστήμια μακριά από την αγορά εργασίας, θέλει φοιτητές χωρίς επαγγελματικές προοπτικές, φοιτητές που ρισκάρουν να βρεθούν άνεργοι.

Νέο μοντέλο διοίκησης

  • Από την μονοκρατορία Πρύτανη πάμε σε συλλογικό 11μελές σχήμα.
  • Ενώ είχαμε ένα αμιγώς κλειστό σχήμα, τώρα προστίθενται στοιχεία εξωστρέφειας (εξωτερικά μέλη, Εκτελεστικός Διευθυντής).
  • Η διοίκηση του Πανεπιστημίου θα απελευθερωθεί από σχέσεις εξάρτησης που προέκυπταν αναπόδραστα όσο ο Πρύτανης παρέμενε εξαρτώμενος από την άμεση ψηφοφορία της εκλογικής του βάσης, δηλαδή των Πανεπιστημιακών.
  • Με το νόμο ευθυγραμμιζόμαστε με διεθνείς καλές πρακτικές, σε αντιστοίχιση με μοντέλα πανεπιστημίων του εξωτερικού, π.χ. των Πανεπιστημίων της Οξφόρδης, του Cambridge, του Manchester, του Sussex, του Δουβλίνου, της Στοκχόλμης, του Όσλο, της Μαδρίτης, της Μπολόνια, του ParisΙ και ΙΙ.

Νέο, πιο διαφανές και αξιοκρατικό πλαίσιο για την εκλογή και την εξέλιξη των μελών ΔΕΠ

  • Για αυτό το σκοπό, δημιουργούμε εργαλεία και διαδικασίες όπως: Μητρώο γνωστικών αντικειμένων, Μητρώο εσωτερικών και εξωτερικών εκλεκτόρων ανά γνωστικό αντικείμενο, έλεγχος και επικύρωση των Μητρώων από την Κοσμητεία, εκπόνηση ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων βάσει των αναγκών κάθε Τμήματος, ηλεκτρονική κλήρωση εκλεκτόρων, =αυξημένη εκπροσώπηση εξωτερικών μελών, αύξηση κριτηρίων αριστείας για την εκλογή και εξέλιξη Μελών ΔΕΠ. Τέρμα οι φωτογραφικές προκηρύξεις θέσεων – αν και εξαίρεση, υφίσταται ως περίπτωση ή έστω ως δυνατότητα.

Πιο γρήγορη και πιο φιλική προς τον πολίτη αναγνώριση των πτυχίων εξωτερικού

  • Τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών. Αυτοί που έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε ελληνικό ΑΕΙ, δεν θα χρειάζεται πλέον να καταθέτουν αίτηση στο ΔΟΑΤΑΠ.
  • Για αυτούς που θέλουν να αναγνωρίσουν το πτυχίο τους για να εργαστούν στην Ελλάδα, προβλέπεται πολύ πιο γρήγορη διαδικασία. Αναστροφή του braindrain- να διευκολύνουμε τους Έλληνες επιστήμονες να επιστρέψουν στη χώρα μας και να δραστηριοποιηθούν εδώ.

Νομοσχέδιο κοινώς αποδεκτό – που απαιτεί η κοινωνία, που είναι προϊόν εκτενούς και ουσιαστικής διαβούλευσης και που έχει απορροφήσει σχόλια και προτάσεις από Πανεπιστήμια, από μέλη ΔΕΠ, από φορείς, από άλλα κόμματα

  • Ευρεία συναίνεση στην κοινωνία:
    • Λαϊκό έρεισμα διακομματικά: 9 εμβληματικές πολιτικές του ν/σ, κατά μ.ό., το 77% των ερωτηθέντων τις αξιολογεί θετικά ή μάλλον θετικά.
    • Υποστήριξη από τους νέους: 9 εμβληματικές πολιτικές του ν/σ, κατά μ.ό., το 81% των ερωτηθέντων 17-34 ετών τις αξιολογεί θετικά ή μάλλον θετικά.
  • Συζήτηση με άλλα κόμματα– Ενσωμάτωση προτάσεων
    • Πρόταση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και του Προέδρου του κ. Ανδρουλάκη – για την εκλογή σε νέα θέση μέλους ΔΕΠ, ο υποψήφιος θα πρέπει απαραιτήτως να έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον έναν από τους τρεις κύκλους σπουδών εκτός του Ιδρύματος στο οποίο επιθυμεί να εκλεγεί, υπό προϋποθέσεις.
    • Πρόταση από ΣΥΡΙΖΑ ώστε ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του ΔΟΑΤΑΠ να είναι υποχρεωτικά μέλη ΔΕΠ.
  • Γόνιμη διαβούλευση με φορείςμε ενσωμάτωση προτάσεων – π.χ.:
    • Από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία.
    • Από τη Συνομοσπονδία Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού.
    • Από τη Συνομοσπονδία Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού.
    • Από τη Σύνοδο Προέδρων Ερευνητικών Κέντρων.
    • Από το Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
  • Εκτενής και ουσιαστική διαβούλευση με ΑΕΙμε ενσωμάτωση προτάσεων Στήριξη από πανεπιστημιακή κοινότητα:
    • Είναι σπάνιο να υπάρχει θετική απόφαση της Συνόδου Πρυτάνεων.
    • Θετικά σχόλια π.χ. από Σύγκλητο ΑΠΘ, ΕΚΠΑ, ΟΠΑ, ΠΑΜΑΚ, Χαροκόπειο
Δείτε επίσης

Αλλαγές στο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ: Νομοτεχνικές βελτιώσεις κατέθεσε η Υπουργός Παιδείας 

Κεραμέως για νομοσχέδιο ΑΕΙ στην Ολομέλεια της Βουλής: “Οφέλη για φοιτητές, πανεπιστημιακούς, πολίτες”

Τζούφη-Ολομέλεια Βουλής: Τα ΑΕΙ καταψηφίζουν το νομοσχέδιο-Ο ΣΥΡΙΖΑ θα το καταργήσει 

Κεφαλίδου προς Κεραμέως για νομοσχέδιο ΑΕΙ: Χρόνο έχετε για αλλαγές 

ΣΥΡΙΖΑ-νομοσχέδιο ΑΕΙ: Σωρεία αντισυνταγματικών διατάξεων-Έκθεση κόλαφος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής 

Τροπολογία 9 διατάξεων στη Βουλή: ΕΘΑΑΕ-Νεοδιόριστοι και νέοι διορισμοί-Χρηματοδότηση προσλήψεων-Μεταφορές μαθητών 

Τροπολογία: Χρηματοδότηση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ΕΕΠ-ΕΒΠ για το 2022 και 2023 

Τροπολογία για νεοδιόριστους: Νέος διορισμός ή πρόσληψη στην εκπαίδευση μετά 3 έτη από το ΦΕΚ διορισμού 

Νομοσχέδιο για ΑΕΙ: Κατατέθηκε για συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή με 464 άρθρα 

Τροπολογία για επαγγελματική εκπαίδευση-Συμβούλιο και Επιτροπή Συντονισμού ΠΕΠΑΛ κατατέθηκε στο ν/σ για τα ΑΕΙ 

Προκήρυξη για Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: Πλήρωση κενών θέσεων θητείας κατά το σχολ. έτος 2022-23

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply