Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ψυχομετρικά εργαλεία ΚΕΔΑΣΥ για διάγνωση Ειδικών Εκπ/κών Αναγκών-Ανάθεση στο Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ψυχομετρικά εργαλεία ΚΕΔΑΣΥ: Κριτήρια για ανίχνευση και διάγνωση Ειδικών Εκπ/κών Αναγκών – Ανάθεση στο Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ – Η Πρόσκληση.

Ψυχομετρικά εργαλεία ΚΕΔΑΣΥ

Πρόσκληση υποβολής προσφοράς στο πλαίσιο της απευθείας ανάθεσης για την εκπόνηση Μελέτης για το «Σχεδιασμό της διαδικασίας αξιολόγησης των ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και/ή Αναπηρία από τα ΚΕΔΑΣΥ: Σύγχρονα έγκυρα και αξιόπιστα εργαλεία, σταθμισμένα στην ελληνική πραγματικότητα» εξέδωσε ο Υπουργός ΠΑΙΘΑ κος Κ. Πιερρακάκης.

Προϋπολογισμός

Το προϋπολογιζόμενο ποσό ανέρχεται σε 30.000,00€ (τριάντα χιλιάδες ευρώ) μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., ήτοι σε 37.200,00€ (τριάντα επτά χιλιάδες διακόσια ευρώ) συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α και θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό της Πράξης «Τεχνική Βοήθεια Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.» με Κωδικό ΟΠΣ 6003243 και του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027» που έχει Σ.Α. 2023ΣΕ64570094.

Αποδέκτης της Πρόσκλησης

Αποδέκτης της Πρόσκλησης είναι το ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (ΕΚΠΑ) – Παιδαγωγικό Τμήμα (Δευτεροβάθμιας Εκ/σης) –Τμήμα Ψυχολογίας (Υπόψη Αναπλ. καθ. Φαίη Αντωνίου (Παιδαγωγικού Τμήματος, ΕΚΠΑ) και Επ. καθηγητή κ. Ιωάννη Τσαούση, Τμ. Ψυχολογίας ΕΚΠΑ).

Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ)

Σύμφωνα τον νόμο 4823/2021, τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) έχουν ως στόχο την υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των Εργαστηριακών Κέντρων της περιοχής αρμοδιότητάς τους για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών/τριών στην εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου. Βασική αρμοδιότητα των ΚΕΔΑΣΥ είναι η διερεύνηση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών μαθητών/τριών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, για τους οποίους διενεργούν ατομικές αξιολογήσεις και εκδίδουν αξιολογικές εκθέσεις.

Οι αξιολογήσεις ορίζονται ύστερα από πρόταση των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ) και/ή των εκπαιδευτικών του σχολείου, απαραίτητα μέσω του αιτήματος του γονέα ή κηδεμόνα.

Η έγκαιρη και έγκυρη ανίχνευση και διάγνωση των Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΕΕΑ) είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι κάθε άτομο λαμβάνει εξατομικευμένη υποστήριξη, μέσα από κατάλληλες προσαρμογές και παρεμβάσεις.

Η έγκαιρη (πρώιμη) ανίχνευση των ΕΕΑ βελτιώνει τα ακαδημαϊκά αποτελέσματα και την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των ατόμων, ενώ η έγκυρη διάγνωση συμβάλλει στην αποτελεσματική δημιουργία ενός περιβάλλοντος μάθησης όπου το άτομο με ΕΕΑ μπορεί να εξελιχθεί.

Ψυχομετρικά εργαλεία ΚΕΔΑΣΥ – Αντικείμενο του αναδόχου

Για να είναι επιτυχής η έγκυρη ανίχνευση και διάγνωση των ΕΕΑ είναι απαραίτητο να διεξάγεται μέσω ψυχομετρικών τεστ/σταθμισμένων εργαλείων, τα οποία είναι σύγχρονα και σταθμισμένα στον πληθυσμό αναφοράς. Τα ψυχομετρικά τεστ είναι εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση και την αξιολόγηση τόσο των γνωστικών όσο και των συναισθηματικών χαρακτηριστικών του ατόμου.

Η σημασία των ψυχομετρικών εργαλείων σε μια διαδικασία ψυχολογικής αξιολόγησης είναι πολύ σημαντική, καθώς επιτρέπουν στον/την ειδικό να αξιολογήσει τα χαρακτηριστικά του ατόμου μέσα σε ένα αντικειμενικό πλαίσιο κανόνων και κριτηρίων αποφεύγοντας τις υποκειμενικές κρίσεις και ερμηνείες του/της αξιολογητή/ριας.

Για να μπορέσουν, όμως τα ψυχομετρικά εργαλεία να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μίας αντικειμενικής και έγκυρης αξιολόγησης, θα πρέπει να διαθέτουν μία σειρά από προϋποθέσεις, όπως να είναι έγκυρα (δηλαδή, να μετρούν πράγματι αυτό που λένε ότι μετρούν), να είναι αξιόπιστα (δηλαδή, να μετρούν με ακρίβεια και σταθερότητα αυτό που μετρούν) καθώς και να έχουν αναπτυχθεί με βάση σύγχρονες ψυχομετρικές και στατιστικές τεχνικές, που διασφαλίζουν τόσο την εγκυρότητα όσο και την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων που προκύπτουν από τη χρήση τους.

Στόχος

Στόχος του Έργου είναι η ανάδειξη των προδιαγραφών/κριτηρίων των ψυχομετρικών εργαλείων που θα χρησιμοποιηθούν από τα ΚΕΔΑΣΥ και τις ΕΔΥ, ώστε να επιτευχθεί η έγκυρη και αξιόπιστη ανίχνευση και διάγνωση των Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών όλων των ατόμων που φοιτούν στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Τα κριτήρια αφορούν:

(α) στα ποιοτικά χαρακτηριστικά όλων των μετρήσεων (αξιοπιστία, εγκυρότητα, νόρμες/στάθμιση στον ελληνικό πληθυσμό) ώστε να πληρούνται όλα τα επιστημονικά κριτήρια με βάση τις σύγχρονες ψυχομετρικές θεωρίες και

(β) στο εύρος των χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων που ορίζουν την κάθεμια ειδική εκπαιδευτική ανάγκη και αναπηρία, αρμοδιότητας των ΚΕΔΑΣΥ, καθώς και των κριτηρίων αποκλεισμού ή/και συννοσηρότητας. Τα αποτελέσματα του έργου θα συμβάλουν:

– στην εξασφάλιση της αξιόπιστης και έγκυρης διάγνωσης όλων των ατόμων που θα αξιολογούνται στο ηλικιακό εύρος που καλύπτουν οι τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

– στη στοχευμένη, συλλογική και μεθοδική πρόσβαση όλων των διεπιστημονικών ομάδων των ΚΕΔΑΣΥ και των ΕΔΥ στα ίδια ψυχομετρικά εργαλεία.

– στην εξασφάλιση της συνέπειας στη χρήση των ίδιων εργαλείων ανεξαρτήτως εντοπιότητας.

– στη σταθερότητα και τη συγκρίσιμη ανάλυση των αποτελεσμάτων μεταξύ των διαγνωστικών μονάδων και την άμεση αναπόκριση στις ανάγκες του κάθε ατόμου. Η χρήση κοινών εργαλείων συμβάλει στη συνέπεια των αξιολογήσεων μεταξύ διαφορετικών αξιολογητών.

– στην εξασφάλιση της συνοχής στα αποτελέσματα μεταξύ όλων των ηλικιών των ατόμων υπό αξιολόγηση (πρώτη αξιολόγηση και επαναξιολογήσεις) και στην παρακολούθηση της εξέλιξης των αξιολογούμενων σε βάθος χρόνου.

– στην αντικειμενική χορήγηση μέσω των επιστημονικά τεκμηριωμένων και δομημέων φορμών/πρωτοκόλλων καταγραφής των αποκρίσεων κατά την αξιολόγηση. Οι φόρμες καταγραφής που συνοδεύουν τα σταθμισμένα εργαλεία παρέχουν καθοδήγηση στον αξιολογητή, προφυλάσσουν από παραλήψεις ή λάθη στη χορήγηση, περιλαμβάνουν συνοπτικά πληροφορίες που είναι σημαντικές για την αξιολόγηση (πχ. Κανόνες διακοπής) και διευκολύνουν τόσο την σωστή χορήγηση όσο και την αντικειμενική βαθμολόγηση.

– στη σύνταξη αξιολογικών εκθέσεων που θα βασίζονται στην ίδια δομή και θα οδηγούν στην κοινή κατανόηση, ερμηνεία και επικοινώνηση του περιεχομένου τους. Οι αναλυτικές και ουσιαστικά δομημένες αξιολογικές εκθέσεις οδηγούν στη δημιουργία αποτελεσματικών Εξατομικευμένων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων/Παρεμβάσεων, που θα ενισχύσουν την ακαδημαϊκή και ψυχοκοινωνική προσαρμογή των ατόμων με ΕΕΑ και/ή Αναπηρία.

– στην εύρυθμη λειτουργία των διαγνωστικών φορέων καθώς τα σταθμισμένα εργαλεία περιγράφουν το εύρος που χρόνου που απαιτείται για τη χορήγησή τους, οπότε διευκολύνεται και ο προγραμματισμός των αξιολογήσεων σε κάθε διεπιστημονική ομάδα.

– στην εξοικονόμηση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων μέσω της διευκόλυνσης, της επιτάχυνσης και της αυτοματοποίησης της διαδικασίας αξιολόγησης.

Δείτε σε μορφή pdf την Πρόσκληση ΕΔΩ

Δείτε επίσης

Χρόνο αναμονής αξιολόγησης μαθητών από ΚΕΔΑΣΥ έως 3 μήνες προβλέπει η Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα ΑμεΑ 

Εθνική Στρατηγική-Δικαιώματα ΑμεΑ: Συμπερίληψη στις βαθμίδες εκπ/σης-Πρώιμη παρέμβαση 

Σχολικά γεύματα-Λαμία: Στη Βουλή η τροφική δηλητηρίαση παιδιών και η πυρκαγιά στη βιομηχανική μονάδα παρασκευής

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply