Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ψυχολόγοι και Κοινωνικοί Λειτουργοί σε ρόλο δυνάμεων καταστολής;

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ψυχολόγοι και Κοινωνικοί Λειτουργοί σε ρόλο δυνάμεων καταστολής; Αρθρο με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό βίας στο Γυμνάσιο και Λύκειο Βύρωνα και τις δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας – Της Χριστίνας Πετρίδη, Ψυχολόγου (ΠΕ23).

Ψυχολόγοι και Κοινωνικοί Λειτουργοί σε ρόλο δυνάμεων καταστολής;

Με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό βίας στο Γυμνάσιο και Λύκειο Βύρωνα και τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας μετά από επίσκεψη της στις συγκεκριμένες σχολικές μονάδες,  προκύπτουν στους κλάδους ΠΕ23 ψυχολόγων και ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών οι εύλογοι προβληματισμοί:

Οι ειδικότητες μας καλούνται “πυροσβεστικά” να παρέμβουν ως ΜΑΤ της εκπαίδευσης στην κρίση.

Το πεδίο δράσης μας είναι σχολεία, εκπαιδευτικοί και μαθητές που στοχοποιούνται ως “προβληματικά”, ενώ η βία και οι κοινωνικές ανισότητες ταλανίζουν όλα ανεξαιρέτως τα εκπαιδευτικά πλαίσια.

Σήμερα, το 2020, ο θεσμός του σχολικού ψυχολόγου και της κοινωνικής υπηρεσίας στο ελληνικό σχολείο είναι προνόμιο ελάχιστων σχολικών μονάδων ( ΕΔΕΑΥ, Ολοήμερα δημοτικά, ΕΠΑΛ), στα οποία ένας  ψυχολόγος ή /και  ένας κοινωνικός λειτουργός καλείται να καλύψει εβδομαδιαίως 5 σχολικές μονάδες (μία κάθε μέρα).

Άρα, εκ των προτέρων ακυρώνεται η ουσιαστική επιστημονική υποστήριξη από τους κλαδους μας στο δημόσιο σχολείο.

Δεν υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας σχέσεων συνεργασίας με το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους μαθητές, όταν επισκεπτόμαστε το σχολείο μια φορά την εβδομάδα.

Ένας ψυχολόγος ή ένας κοινωνικός λειτουργός σε ένα σχολείο καλείται να υποστηρίξει:
  • Παιδιά και οικογένειες που ζουν κάτω απο το όριο της φτώχειας,
  • μονογονεικές οικογένειες από διαζύγιο ή θάνατο,
  • παιδιά ή γονείς με προβλήματα ψυχικής υγείας ( κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, συναισθηματικές δυσκολίες),
  • παιδιά που υφίστανται παραμέληση ή κακοποίηση,
  • παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή/ και αναπηρίες,
  • περιστατικά ενδοσχολικής βίας,
  • παραβατικής συμπεριφοράς,
  • προβληματικής διαχείρισης του διαδικτύου,
  • απόπειρες αυτοκτονίας,
  • εξαρτήσεις από ουσίες.

Ταυτόχρονα καλείται να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους εκπαιδευτικούς γύρω από όλα αυτά, καθώς επίσης και να δημιουργήσει και να διατηρήσει δίκτυο συνεργασίας με φορείς της κοινότητας.

Ενας οποιοσδήποτε ψυχολόγος – κοινωνικός λειτουργός σε ένα οποιοδήποτε σχολείο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθημερινά καλείται να διαχειριστεί παρόμοια περιστατικά.

Όταν όμως κάποιο από αυτά βλέπει το φως της δημοσιότητας, ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας χρησιμοποιεί εκτάκτως “ομάδες ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών” ως άλλοθι στην έλλειψη ενός  ολοκληρωμένου κρατικού σχεδιασμού πρόληψης της βίας και των κοινωνικών ανισοτήτων που υφίστανται και αναπαράγονται στο σχολείο.

Υποσχέσεις του τύπου ” ένας ψυχολόγος σε κάθε σχολείο”, έρχονται να καταλαγιάσουν την απόγνωση εκπαιδευτικών και γονέων μέχρι την επόμενη φορά, τον επόμενο ξυλοδαρμό, την επόμενη απόπειρα αυτοκτονίας.

Η αποσπασματική “αξιοποίηση” ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, που δεν στηρίζεται σε επιστημονικό σχεδιασμό και μεθοδολογία , που δεν δίνει τη δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης και υποστήριξης στην κρίση, δεν έχει κανένα νόημα για το εκπαιδευτικό σύστημα.

Αυτοαναιρείται κι αυτοακυρώνεται.

Στους πρόσφατους διορισμούς στην ειδική αγωγή οι θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που καλύφθηκαν ήταν ελάχιστες  αφήνοντας πολλές σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής χωρίς μόνιμο ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό.

Στη δε γενική αγωγή δεν έχουν συσταθεί ακόμα οργανικές θέσεις για τις ειδικότητες μας.

Και το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής:

Σαν επαγγελματίες ψυχικής υγείας και κοινωνικής εργασίας δεχόμαστε να χρησιμοποιούμαστε από το Υπουργείο με σκοπό τον εφησυχασμό της κοινής γνώμης ή οφείλουμε να διεκδικήσουμε τον σεβασμό που αναλογεί στις ειδικότητές μας, οι οποίες  καθημερινά βρίσκονται στην “πρωτη γραμμή” υποστηρίζοντας το ελληνικό σχολείο ακόμα και κάτω από αντίξοες συνθήκες;

Χριστίνα Πετρίδη

Ψυχολόγος ΠΕ23

Υ.Γ. Αντίστοιχα βεβαίως προκύπτουν προβληματισμοί  και για την αναγκαιότητα ύπαρξης στο σχολείο όλων των ειδικοτήτων ΕΕΠ και ΕΒΠ.

 Δείτε σχετικά

Κεραμέως για Λύκειο Βύρωνα: Η στάση των καθηγητών, η selfie των μαθητών, ο Δάσκαλος Εμπιστοσύνης
Περιστατικό σχολικού εκφοβισμού Βύρωνα: Στο σχολείο Κοιν. Λειτουργοί-Ψυχολόγοι
Κεραμέως για περιστατικό bullying Βύρωνα: Οφείλουμε να είμαστε αμείλικτοι
Σχολικός Εκφοβισμός: 15 μέτρα για την αντιμετώπισή του από το Υπουργείο Παιδείας

Δείτε επίσης

Διοριζόμενοι: Αποζημίωση άδειας-Πρώτος μισθός-Ενιαία Αρχή Πληρωμών για αναπληρωτές
ΔΟΕ για πολιτική ηγεσία Υπουργείου Παιδείας: Δίγλωσση και αναξιόπιστη
Απαντήσεις Υπουργείου Παιδείας στα ζητήματα που έθεσε το ΔΣ της ΔΟΕ
Τοποθετήσεις Κεραμέως στα θέματα που έθεσε το ΔΣ της ΟΛΜΕ
Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας: Επικαιροποιημένος – Οι αλλαγές στις άδειες
Αξιολόγηση: Οι φάσεις υλοποίησης σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση