Σχετικά με την επιλογή Διευθυντών σχολικών μονάδων και Συμβούλων Εκπαίδευσης: Αναξιοκρατία και πλήθος παρατυπιών – Ερώτηση στη Βουλή.
Σχετικά με την επιλογή Διευθυντών σχολ. μονάδων και Συμβούλων Εκπ/σης
Κοινοβουλευτική Eρώτηση, με θέμα παρατυπίες κατά την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Συμβούλων Εκπαίδευσης και καταγγελίες περί διαβλητής διαδικασίας, κατέθεσε ο Βουλευτής Φθιώτιδας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κος Γιάννης Σαρακιώτης.
Στην Ερώτηση την οποία προσυπογράφουν ακόμη 34 Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, τονίζεται αρχικά το παράδοξο-αν όχι τραγελαφικό-των αξιολογικών πινάκων Συμβούλων Εκπαίδευσης, να υπάρχουν υποψήφιοι, οι οποίοι στη συνέντευξη βαθμολογήθηκα παραπάνω από «Άριστα».
Συγκεκριμένα και ενώ σύμφωνα με το νόμο, η μέγιστη βαθμολογία για τη συνέντευξη είναι «Είκοσι» (20), ο κος Σαρακιώτης παραθέτει παραδείγματα υποψηφίων οι οποίοι έλαβαν μεγαλύτερους βαθμούς, ενώ οι θιγόμενοι ανθυποψήφιοι δεν έλαβαν ποτέ αιτιολογημένη απόρριψη των ενστάσεών τους, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Ο Βουλευτής μετά την αναξιοκρατική διαδικασία επιλογής Συμβούλων Εκπαίδευσης, εκφράζει την ανησυχία του και για τη διαδικασία επιλογής Διευθυντών Σχολείων, καθώς τα έως τώρα δείγματα προμηνύουν ένα νέο γύρο αδικιών και καταγγελιών.
Όπως τονίζεται, τα συμβούλια επιλογής διαμορφώθηκαν μόνο με διορισμένα μέλη, χωρίς την απαιτούμενη κατάρτιση και με αδιαφανείς διαδικασίες, ενώ «το Υπουργείο εξακολουθούσε να εκδίδει και να αποστέλλει διευκρινιστικές οδηγίες στις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες, ενώ είχε ήδη ανοίξει η πλατφόρμα και παρά το γεγονός ότι ορισμένοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν αλλαγές στις αιτήσεις τους, καθώς τις είχαν ήδη οριστικοποιήσει, με αποτέλεσμα τη διαφορετική μοριοδότηση των αντικειμενικών κριτηρίων ανά συμβούλιο επιλογής».
Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση του Βουλευτή Φθιώτιδας, το αίσθημα της αδικίας είναι διάχυτο μεταξύ των υποψηφίων και γι’ αυτό το λόγο, συνιστά ελάχιστη υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να διορθώσει τις καταγγελλόμενες στρεβλώσεις και αδικίες κατά την ανάρτηση του τελικού αξιολογικού πίνακα για του Διευθυντές Σχολικών Μονάδων, προκειμένου να μην επαναληφθούν φαινόμενα, όπως αυτό της τραγελαφικής διαδικασίας για την επιλογή Συμβούλων Εκπαίδευσης.
Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο κος Σαρακιώτης, οι καταγγελίες φαίνεται ότι δεν έχουν τέλος, καθώς και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) κατήγγειλε την ανάλογη διαδικασία επιλογής Διευθυντών στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με ανακοίνωση, την οποία επίσης έφεραν στη Βουλή οι Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Σύμφωνα με τον κο Σαρακιώτη:
«Το Υπουργείο οφείλει να εξηγήσει τους λόγους, για τους οποίους υποψήφιοι βρέθηκαν να βαθμολογούνται στη συνέντευξη με βαθμό μεγαλύτερο του 20, δηλαδή τον ανώτατο βάσει της νομοθεσίας, χωρίς μάλιστα να μπει στον “κόπο” να αιτιολογήσει την απόρριψη των ενστάσεων των θιγόμενων ανθυποψηφίων. Με ευθύνη της Κυβέρνησης, το αίσθημα της αδικίας είναι διάχυτο μεταξύ των στελεχών της Εκπαίδευσης, ενός τομέα ιδιαίτερα ευαίσθητου και σημαντικού. Έστω και την ύστατη στιγμή, τις τελευταίες εβδομάδες παραμονής της στην εξουσία, η Ν.Δ. με προκλητικό τρόπο εξυπηρετεί, βολεύει, τακτοποιεί… Σαν να μην διδάχθηκε τίποτα από τα 4 χρόνια αποτυχημένης διακυβέρνησής της».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: «Αναξιοκρατία και πλήθος παρατυπιών κατά την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Σχολικών Συμβούλων»
Αρκετές είναι οι καταγγελίες, οι οποίες έχουν δει το φως της δημοσιότητας, το τελευταίο χρονικό διάστημα, σχετικά με τις διαδικασίες επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Σχολικών Συμβούλων. Όπως καταγγέλλεται, η αναξιοκρατία και οι παρατυπίες χαρακτήρισαν την διαδικασία της επιλογής Σχολικών Συμβούλων, με την ανάλογη διαδικασία για τους Διευθυντές να φαίνεται μέχρι στιγμής τουλάχιστον εξίσου προβληματική.
Στις 6 Δεκεμβρίου 2022, αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο οι κατόπιν ενστάσεων αναμορφωμένοι αξιολογικοί πίνακες των Συμβουλίων επιλογής Σχολικών Συμβούλων με βάση την προκήρυξη Φ.351.1/7/45017/ Ε3,18.04.2022, ενώ ακολούθησε η ανακοίνωση του χρονοδιαγράμματος των συνεντεύξεων των υποψηφίων.
Οι τελικοί αξιολογικοί πίνακες του Α’ Συμβουλίου επιλογής που αφορούν τους υποψηφίους των περιφερειακών Διευθύνσεων Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδας δημοσιεύτηκαν στη «Διαύγεια» στις 29 Μαρτίου 2023. Το εξόχως παράδοξο έγκειται στο γεγονός ότι, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 32, παρ. 4 του Ν. 4823/2021 η μέγιστη βαθμολογία για τη συνέντευξη είναι «Είκοσι» (20), υπήρξαν υποψήφιοι που βαθμολογήθηκαν με μεγαλύτερο βαθμό!
Για παράδειγμα, υποψήφιος με βαθμολογία πριν τη συνέντευξη 33,125 έλαβε από τη συνέντευξη 20,74 και είχε τελική βαθμολογία 53,87, ενώ έτερος υποψήφιος είχε βαθμολογία πριν τη συνέντευξη 27,57 και λαμβάνοντας από τη συνέντευξη 21,13, η τελική βαθμολογία του διαμορφώθηκε στο 48,7. Παράλληλα, οι θιγόμενοι ανθυποψήφιοι δεν έλαβαν ποτέ αιτιολογημένη απόρριψη των ενστάσεών τους, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Περαιτέρω, αναφορικά με τη διαδικασία επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, παρατηρήθηκε, για πρώτη φορά, η απουσία εκπροσώπων-αιρετών του κλάδου από τη συγκρότηση των συμβουλίων επιλογής, τα οποία διαμορφώθηκαν μόνο με διορισμένα μέλη, χωρίς την απαιτούμενη κατάρτιση και σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα με αδιαφανείς διαδικασίες.
Επιπροσθέτως, το Υπουργείο εξακολουθούσε να εκδίδει και να αποστέλλει διευκρινιστικές οδηγίες στις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες, ενώ είχε ήδη ανοίξει η πλατφόρμα και παρά το γεγονός ότι ορισμένοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν αλλαγές στις αιτήσεις τους, καθώς τις είχαν ήδη οριστικοποιήσει, με αποτέλεσμα τη διαφορετική μοριοδότηση των αντικειμενικών κριτηρίων ανά συμβούλιο επιλογής.
Όπως καθίσταται προφανές, οι διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής κατέστησαν απολύτως διαβλητές, με το αίσθημα της αδικίας να είναι διάχυτο μεταξύ των υποψηφίων. Εν αναμονή της ανάρτησης του τελικού αξιολογικού πίνακα για του Διευθυντές Σχολικών Μονάδων, συνιστά ελάχιστη υποχρέωση του αρμόδιου Υπουργείου να διορθωθούν οι συγκεκριμένες στρεβλώσεις, προκειμένου να μην επαναληφθούν φαινόμενα, όπως αυτό της τραγελαφικής διαδικασίας για την επιλογή Σχολικών Συμβούλων.
Επειδή, κατά τις εν λόγω διαδικασίες, οφείλεται να προτάσσονται η επιστημονική-παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση (πτυχία, μεταπτυχιακές σπουδές, επιμορφώσεις κ.α.), καθώς και η υπηρεσιακή κατάσταση, καθοδηγητική και διοικητική εμπειρία (διδακτική υπηρεσία, καθοδηγητική, διοικητική εμπειρία κ.α.).
Επειδή η διαφάνεια πρέπει να συνιστά τον κανόνα όσον αφορά την επιλογή στελεχών στον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί για τη διόρθωση των καταγγελλόμενων παρατυπιών στις διαδικασίες επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Σχολικών Συμβούλων;
Πώς αιτιολογείται η βαθμολόγηση της συνέντευξης συγκεκριμένων υποψηφίων με βαθμό άνω του 20, ήτοι της ανώτατης βαθμολογίας οριζόμενης από τη νομοθεσία;
Για ποιους λόγους δεν εφαρμόστηκε η νομοθεσία, όσον αφορά την αιτιολόγηση της απόρριψης των ενστάσεων;
Πώς σκοπεύει να διασφαλίσει ότι δεν θα επαναληφθούν τέτοιου είδους φαινόμενα στο μέλλον;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Δείτε επίσης
Συζήτηση στη Βουλή-Τμήματα Ενταξης και εισαγωγική επιμόρφωση εκπαιδευτικών | Παρασκευή 07.04.2023
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/schetika-me-tin-epilogh-dieythintwn-scholeiwn-kai-symvoylwn-ekpaideysis-anaxiokratia-kai-paratypies-erwtisi-sti-voyli/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.
1 Σχόλιο
Να επαναληφθεί η διαδικασία επιλογής διευθυντων σχολείων με την υποβολή αιτήσεων εξ αρχής, από οποια κυβέρνηση και αν προκύψει μετά τις εκλογές.