Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία: Η ιστορική διαδρομή και τι συμβαίνει σήμερα

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία: Η ιστορική διαδρομή και τι συμβαίνει σήμερα – Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης στη Βουλή στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία

Για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία πραγματοποιήθηκε συζήτηση στη Βουλή στα πλαίσια Επίκαιρης Ερώτησης της Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία κας Ουρανίας (Ράνιας) Θρασκιά. Την ερώτηση απάντησε η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κα Δόμνα Μιχαηλίδου.

Η Βουλευτής ρώτησε την Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ “σε ποιες άμεσες ενέργειες είστε διατεθειμένοι να προβείτε, ώστε να ενταχθεί υποχρεωτικά η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία, προσαρμοσμένη στις ηλικιακές ανάγκες των παιδιών και των εφήβων μας” , καθώς και αν υπάρχει καταρτισμένο προσωπικό ή αν έχει υπάρξει επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ώστε να μπορούν να κάνουν την παράδοση του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής.

Η κα Μιχαηλίδου παρέθεσε την ιστορία της εισαγωγής του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαίδευση, καθώς και το τι υπάρχει αυτή τη στιγμή στα σχολεία. Επίσης αναφέρθηκε και στο αν οι ασχολούμενοι με το αντικείμενο, είτε στα εργαστήρια δεξιοτήτων, είτε στις επιπρόσθετες δράσεις, είναι ειδικοί ή αν είναι κατάλληλα επιμορφωμένοι. Τέλος ανακοίνωσε την εκκίνηση λειτουργίας της πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα.

Αναλυτικά

Η ιστορία της εισαγωγής του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαίδευση

“Είναι μακρά και μάλιστα ενδιαφέρουσα. Αρκεί να σκεφτούμε ότι η πρώτη εξαγγελία για την εισαγωγή του μαθήματος στα σχολεία έγινε το 1964 από τον Ευάγγελο Παπανούτσο, τότε γενικό γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας της τότε Κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου. Ήταν μια εξαγγελία την οποία επανέλαβαν στη συνέχεια αρκετοί Υπουργοί και αξιωματούχοι του Υπουργείου Παιδείας πολλών κυβερνήσεων, χωρίς ουσιαστικά ποτέ να γίνει πράξη.

Μάλιστα το 2018 σαράντα δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έθεσαν ανοιχτά το ζήτημα στον τότε Υπουργό κ. Γαβρόγλου, με στελέχη του Υπουργείου να απαντούν ότι η κοινωνία δεν είναι έτοιμη να δεχθεί κάτι τέτοιο, ότι το ζήτημα είναι πολυπαραγοντικό και θέλει πολύ λεπτούς χειρισμούς. Ωστόσο σήμερα η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έχει προστεθεί ως νέα υποχρεωτική θεματική ενότητα στο ωρολόγιο πρόγραμμα τρεις φορές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο δημοτικό και στο γυμνάσιο. Ήταν δέσμευση του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος από το 2018 ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είχε χαρακτηρίσει την υποχρεωτικότητα του μαθήματος ως επένδυση για το μέλλον και για τη νέα γενιά”.

Τι συμβαίνει σήμερα

Σήμερα η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έχει ενταχθεί στα εργαστήρια δεξιοτήτων τα οποία αποτελούν μια ολιστική, μια καινοτόμο, μια δυναμική εκπαιδευτική δράση. Εστιάζουμε στην ανάπτυξη -το είχαμε συζητήσει άλλωστε μαζί και την προηγούμενη φορά- μέσω και της ενσυναίσθησης η οποία διδάσκεται με ελαστικό κιόλας τρόπο, που είναι και το ζητούμενο, μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, που σε συνδυασμό με τις γνώσεις που παρέχει το σχολείο μπορούν να συμβάλουν ολιστικά στη διάπλαση ελεύθερων υπεύθυνων πολιτών, αυτό που θα έλεγα και εγώ «ανοιχτά μυαλά».

Τα εργαστήρια δεξιοτήτων αφού πρώτα προσαρμόστηκαν στο ζητούμενο και εφαρμόστηκαν πιλοτικά σε 218 σχολεία, εντάχθηκαν τη σχολική χρονιά 2021-2022 στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείου, δημοτικού και γυμνασίου. Αυτό απαντά και σε αυτό που είπατε ότι ακόμα δεν έχουμε το αποτύπωμα της διδασκαλίας. Έχουμε κλείσει μόνο δύο σχολικές χρονιές πάνω σε αυτό. Το πρόγραμμα των εργαστηρίων είναι σε τέσσερις εκπαιδευτικές ενότητες: «Ζω καλύτερα», «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ», «Φροντίζω το περιβάλλον», «Δημιουργώ και καινοτομώ». Ειδικά η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί κομμάτι της υποχρεωτικής ενότητας «Ζω καλύτερα» και μάλιστα υποχρεωτικά τα παιδιά στην τρίτη και στην έκτη δημοτικού και στη δευτέρα γυμνασίου κάνουν από πέντε έως επτά εβδομάδες, τρεις φορές μέσα στον σχολικό τους βίο, εργαστήρια και δράσεις πάνω σε αυτό.

Παράλληλα με τα εργαστήρια δεξιοτήτων εξακολουθούν και διευρύνονται και διενεργούνται στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση προγράμματα και δράσεις με σκοπό παράλληλα τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση μαθητών και μαθητριών.

Πήρα και ζήτησα τα στοιχεία συγκεκριμένα για το προηγούμενο έτος 2022-2023: Υλοποιήθηκαν 80 προγράμματα αγωγής υγείας που εμπίπτουν στη θεματική της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης με 2.500 μαθητές και 210 εκπαιδευτικούς. Πέραν αυτών διοργανώθηκαν από τους υπεύθυνους αγωγής υγείας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 32 δράσεις με 6.200 μαθητές και αντίστοιχα 3.000 εκπαιδευτικούς και, τέλος, υλοποιήθηκαν από φορείς μετά από έγκριση του Υπουργείου και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής άλλα 13 εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Με αυτό το άθροισμα των υποχρεωτικών δράσεων -τρεις φορές προς το παρόν στο σχολικό βίο- μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, αλλά και παράλληλα με τις έξτρα δράσεις, πλέον οργανωμένα υπάρχει η ενημέρωση των παιδιών με πολλαπλές και ελαστικές δράσεις πάνω σε αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα.

Περί “ειδικών” στη διαχείριση του θέματος

“Στο κομμάτι των εργαστηρίων δεξιοτήτων, για να μπει ένα εργαστήριο δεξιοτήτων μέσα στο σχολείο σημαίνει ότι το υλικό του έχει ήδη κατατεθεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, έχει εγκριθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και δίνει πολύ συγκεκριμένες πληροφορίες στους εκπαιδευτικούς μας πώς μπορούν να προσεγγίσουν με τον πιο δημιουργικό, αλλά και τον πιο κριτικό, στο επίπεδο κριτικής σκέψης, τρόπο το κομμάτι αυτό, για να βοηθήσουν και να δουλέψουν ως προς το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού και της διαπαιδαγώγησης αυτού και της δημιουργίας κριτικής σκέψης μέσα στο παιδί. Οπότε, ναι, οι οδηγίες, η επιμόρφωση και όλο το υλικό στο κομμάτι αυτό είναι από αυτά που ήδη υπάρχουν. Δεν μπορώ να σας πω ότι αυτό γίνεται ολιστικά σε ό,τι αφορά όλο το Υπουργείο, αλλά συγκεκριμένα ως προς τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι κάτι το οποίο λειτουργεί και λειτουργεί αρκετά πετυχημένα.

Τώρα στο κομμάτι του εξειδικευμένου προσωπικού, μπορώ να πω ότι στα παραπάνω προγράμματα στα οποία αναφέρθηκα στην πρωτολογία μου, δηλαδή τα ογδόντα προγράμματα υγείας, τις τριάντα δύο δράσεις από τους υπεύθυνους αγωγής υγείας, αλλά και τα δεκατρία εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουν πάρει την άδειά μας, αυτά λειτουργούν με εξειδικευμένους ανθρώπους, δηλαδή δεν είναι απλά εκπαιδευτικοί πάσης φύσεως και ειδικότητας, ας το πω απλά, οι οποίοι έχουν επιμορφωθεί ειδικά και εξειδικευμένα, είναι και πιο εξειδικευμένοι επιστήμονες οι οποίοι πηγαίνουν και βοηθούν τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς μέσα στο σχολικό πλαίσιο”.

Εκκίνηση λειτουργίας της πλατφόρμας για την ενδοσχολική βία

“Επειδή παρακολουθείτε πολύ τις εξελίξεις μας, θα το ξέρετε, είναι θέμα ημερών να βγει και η πλατφόρμα των αναφορών για το κομμάτι της ενδοσχολικής βίας. Η πλατφόρμα αυτή από μόνη της, το να κάνεις αναφορές, είναι μία λύση στο ότι σπάει τη σιωπή και είναι μία επικουρική και αυτή υπηρεσία, η οποία θα προσφέρεται από πλευράς Υπουργείου, αλλά από μόνη της δεν είναι μια λύση ή πανάκεια. Η πλατφόρμα όμως αυτή θα έχει και υλικό για παιδιά και γονείς.

Οπότε είναι σημαντικό από ειδικούς και από εξειδικευμένους επιστήμονες το ότι θα στηθεί η πληροφορία, είτε σε μορφή pdf που μπορεί να κατεβάσει κάποιος είτε σε μορφή εκ των υστέρων βίντεο, έτσι ώστε να μπορεί ο γονιός να επιμορφώνεται, να βλέπει, να διαβάζει, να ακούει τι έχουν να πουν οι ειδικοί πάνω σε αυτό, έτσι ώστε να μην είναι σίγουρα μεγάλη η απόκλιση μεταξύ της πληροφορίας που δίνεται από τον εκπαιδευτικό και της πληροφορίας που, λόγω διαφορετικών ερεθισμάτων, μπορεί να παίρνει το παιδί στο σπίτι”.

Δείτε επίσης

Ψηφιακό φροντιστήριο: Τι απάντησε η Υφ. Παιδείας περί αντικατάστασης της δια ζώσης Ενισχυτικής Διδασκαλίας 

Μιχαηλίδου στη Βουλή: Εντός εβδομάδας η πλατφόρμα για αναφορές περιστατικών σχολικής βίας 

Σχολικός επιστάτης στα σχολεία για την περιφρούρηση μαθητών ζητείται με Ερώτηση στη Βουλή για αντιμετώπιση της σχολικής βίας 

Στη Βουλή οι εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητών σχετικά με τη διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων

Ειδικό Νηπιαγωγείο Λαυρίου: Ερώτηση στη Βουλή για τις συνθήκες λειτουργίας 

Κλήση για διάλογο για την Παιδεία του Υπουργού Κ. Πιερρακάκη, στην ΕΜΥ της Βουλής, από το ΠΑΣΟΚ

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση