Κυριακή, 12 Ιανουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Σχετικά με τις διατάξεις για νεοδιόριστους με αναπηρία, μεταθέσεις εκπ/κών ΑμεΑ, αναπλήρωση αιρετών Υπηρ. Συμβουλίων

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Σχετικά με τις διατάξεις για νεοδιόριστους με αναπηρία, μεταθέσεις εκπαιδευτικών ΑμεΑ, αναπλήρωση αιρετών μελών Υπηρεσιακών Συμβουλίων – Ενημερωτικό του Αιρετού ΚΥΣΔΕ Θοδωρή Κατσωνόπουλου.

Σχετικά με τις διατάξεις για νεοδιόριστους με αναπηρία, Μεταθέσεις ΑμεΑ, Υπηρεσιακά Συμβούλια

Για διατάξεις του ν. 5128/2024 και συγκεκριμένα τα άρθρα 17, 18 και 47 ενημερώνει ο Αιρετός στο ΚΥΣΔΕ Θοδωρής Κατσωνόπουλος.

Για το άρθρο 17 το οποίο προβλέπει ότι ο χρόνος απόσπασης των εκπαιδευτικών με αναπηρία αμέσως μετά από τον διορισμό τους λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησής τους στην οργανική τους θέση, ο Αιρετός επισημαίνει ότι οι ευνοϊκές ρυθμίσεις επιβάλλεται να ισχύσουν για όλους τους νεοδιόριστους, όχι μόνο για αυτούς του 2023 (από δω και στο εξής) και τους νεοδιόριστους του 2024, δηλ να ισχύσει η αναδρομικότητα με σχετική ρύθμιση από το ΥΠΑΙΘΑ κα γι αυτό το λόγο έχει αποστείλει σχετικό έγγραφο στο ΥΠΑΙΘΑ, αλλά και στην ΟΛΜΕ σχετικά με την αναδρομικότητα.

Για το άρθρο άρθρο 18 με την κατά προτεραιότητα μετάθεση των εκπαιδευτικών που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, οι οποίοι  δύνανται να μετατίθενται σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους ανεξαρτήτως ύπαρξης οργανικών κενών που διατίθενται για τις μεταθέσεις των υπόλοιπων εκπαιδευτικών, τέθηκε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ η πρόταση να ισχύσουν οι ευνοϊκές ρυθμίσεις και για εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67%.

Για το άρθρο 47 με θέμα την αναπλήρωση αιρετών μελών υπηρεσιακών συμβουλίων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, ο Αιρετός αναφέρει ότι μετά τη νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο Υπουργός Παιδείας, μια εξέλιξη που “πιστώνεται πρώτα και κύρια στο συνδικαλιστικό κίνημα”, εφόσον δεν είναι δυνατή η συγκρότηση τους λόγω μη ανάδειξης ή μη ανάδειξης επαρκούς αριθμού εκπροσώπων τους μετά την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας ή μη αποδοχής του διορισμού τους ή παραίτησής τους, συγκροτούνται μετά από αντικατάσταση εκείνων από τα αιρετά μέλη, τακτικά ή αναπληρωματικά, που ελλείπουν από τους επόμενους, κατά φθίνουσα σειρά, επιλαχόντες.

Ακολουθεί το Ενημερωτικό σημείωμα του Αιρετού

Ενημερωτικό του αιρετού στο  ΚΥΣΔΕ Θοδωρή Κατσωνόπουλου

Σχετικά με διατάξεις του Ν. 5128/2024 (άρθρα 17, 18, 47)

Στον Νόμο 5128/2024, με πλήθος αντιεκπαιδευτικές – αντιπαιδαγωγικές διατάξεις*, είχαμε τη μερική ενσωμάτωση δικών μας προτάσεων – θέσεων του κλάδου (άρθρα 17,18, 47), άρα μπορούμε να κάνουμε λόγο για θετικές εξελίξεις ή και μικρές νίκες του εκπαιδευτικού κόσμου.

1) Στο άρθρο 17 του Ν. 5128/2024 (Διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 62 ν. 4589/2019) αναφέρεται συγκεκριμένα:

«…Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α’ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α’ 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω. Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση.»

Οι ευνοϊκές ρυθμίσεις του νομοθέτη επιβάλλεται να ισχύσουν για όλους τους νεοδιόριστους, όχι μόνο για αυτούς του 2023 (από δω και στο εξής) και τους νεοδιόριστους του 2024, δηλ να ισχύσει η αναδρομικότητα με σχετική ρύθμιση από το ΥΠΑΙΘΑ. Έχουμε αποστείλει σχετικό έγγραφο στο ΥΠΑΙΘΑ, αλλά και στην ΟΛΜΕ σχετικά με την αναδρομικότητα.

2) Στο άρθρο 18 (Μετάθεση εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας άνω του ογδόντα τοις εκατό -Προσθήκη υποπαρ. 11 στην παρ. Β του άρθρου 16 του ν. 1566/1985) αναφέρεται ότι κατ’ εξαίρεση εκπαιδευτικοί που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) δύνανται να μετατίθενται σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους ανεξαρτήτως ύπαρξης οργανικών κενών που διατίθενται για τις μεταθέσεις των υπόλοιπων εκπαιδευτικών.

Αφού λάβαμε γνώση επί των διατάξεων του σχεδίου νόμου, τέθηκε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ η πρόταση να ισχύσουν οι ευνοϊκές ρυθμίσεις και για εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% σύμφωνα και με τη θέση του κλάδου όπως αποτυπώνεται στις αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ «Κατ’ εξαίρεση μετάθεση χωρίς την υποχρεωτική παραμονή στην οργανική θέση διορισμού για ένα ή δύο έτη σε εκπαιδευτικούς με ποσοστό αναπηρίας 67% και πάνω».

3) Στο άρθρο 47 (Αναπλήρωση αιρετών μελών υπηρεσιακών συμβουλίων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 123 ν. 4763/2020)

Εφόσον δεν είναι δυνατή η συγκρότηση των υπηρεσιακών συμβουλίων του άρθρου 1 του π.δ. 1/2003 (Α’ 1) με τον ορισμό ως μελών τους, τακτικών και αναπληρωματικών, αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, λόγω μη ανάδειξής τους ή μη ανάδειξης επαρκούς αριθμού εκπροσώπων τους μετά την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας ή μη αποδοχής του διορισμού τους ή παραίτησής τους, τα εν λόγω συμβούλια συγκροτούνται μετά από αντικατάσταση εκείνων από τα αιρετά μέλη, τακτικά ή αναπληρωματικά, που ελλείπουν από τους επόμενους, κατά φθίνουσα σειρά, επιλαχόντες και σε περίπτωση μη ύπαρξης επιλαχόντων…»

Έτσι διαμορφώθηκε τελικά το άρθρο 47 μετά τη νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο Υπουργός στις 26 Ιουλίου και αφού είχαν προηγηθεί η κατάθεση τροπολογίας και οι εισηγήσεις των βουλευτών στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στην Ολομέλεια.

Αυτή η θετική εξέλιξη πιστώνεται πρώτα και κύρια στο συνδικαλιστικό κίνημα. Πρέπει να αναφερθεί ότι κατά την τελευταία συνάντηση της ΟΛΜΕ με την πολιτική ηγεσία (16 Ιουλίου 2024) είχε τεθεί το θέμα της αναπλήρωσης των αιρετών που παραιτούνται από τον επόμενο στη σειρά στο ψηφοδέλτιο με βάση και το κατατεθέν άρθρο του σχεδίου Νόμου που ουσιαστικά δεν άλλαζε τίποτα. Η ΟΛΜΕ κατέθεσε έτοιμη τροπολογία και υπήρξε η δέσμευση από την πολιτική ηγεσία ότι το ισχύον αντιδημοκρατικό καθεστώς θα αλλάξει και επομένως το αιρετό μέλος που παραιτείται θα αντικαθίσταται από τον πρώτο επιλαχόντα με βάση το εκλογικό αποτέλεσμα (Δελτίο Τύπου ΟΛΜΕ 18/07/2024).

Κατά τη συνάντηση της 16ης Ιουλίου, μαζί με την τροπολογία κατατέθηκαν στην πολιτική ηγεσία και οι 2 συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Τέθηκε από την ΟΛΜΕ και η αναγκαιότητα να συμμετέχουν οι αιρετοί στα τοπικά Συμβούλια Επιλογής χωρίς όμως να λάβει κάποια απάντηση επ’ αυτού.

Σχετικές αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ:

Κατάργηση του άρθρου 22 του ν.4728/2020 της Κεραμέως και διεξαγωγή των εκλογών την πρώτη Τετάρτη κάθε δεύτερου Νοέμβρη με άδεια, όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια. Η επαναφορά των αιρετών του κλάδου στα υπηρεσιακά συμβούλια μετά τον δίχρονο αποκλεισμό τους είχε ως αποτέλεσμα την ραγδαία αύξηση των ποσοστών ικανοποίησης των αιτημάτων του κλάδου (αποσπάσεις, μεταθέσεις κλπ) αλλά και την εξασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσία της διοίκησης σε κάθε απόφαση σε ΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΔΕ και ΚΥΣΔΕ. Παρά τον αγώνα του κλάδου και την ομόφωνη εναντίωση στις ηλεκτρονικές εκλογές το υπουργείο εμμένει στην απόφασή του να μην επαναφέρει το προηγούμενο πλαίσιο διενέργειας των εκλογών. Το 21ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ αποφασίζει, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ύπαρξης αιρετών του κλάδου και τα θετικά για τον κλάδο αποτελέσματα που έφερε η ύπαρξη πραγματικών αιρετών στα υπηρεσιακά συμβούλια, την εκ νέου συμμετοχή του κλάδου στις επικείμενες εκλογές αλλά και την ταυτόχρονη συνέχιση του αγώνα για την κατάργηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου που αφορά στη διενέργεια εκλογών για τα υπηρεσιακά συμβούλια.

Κατάργηση του άρθρου 123 του ν.4763/2020 περί αντικατάστασης αιρετών σε περίπτωση παραίτησης που παραβιάζει το εκλογικό αποτέλεσμα και τη σειρά εκλογής.

Το άρθρο 123 του Ν.4763/2020 της Κεραμέως (παρ 1) τροποποιήθηκε και αποκαθίσταται επιτέλους η δημοκρατική τάξη (ευκταία η κατάργησή του άρθρου). Πλέον, μετά την παραίτηση τακτικού μέλους θα γίνεται αντικατάσταση από το αναπληρωματικό μέλος και δεν θα έχουμε διορισμό Διευθυντή ή εκπαιδευτικού με 15ετή εκπαιδευτική υπηρεσία όπως προβλεπόταν.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Ο κλάδος μας χρειάζεται πολιτικές που θα του δώσουν ελπίδα και προοπτική.

Η τροποποίηση του άρθρου 123 του Νόμου 4763/2020 της Κεραμέως αποκαθιστά τη δημοκρατική τάξη και δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που ταλαιπώρησε μερίδα των αιρετών εκπροσώπων του κλάδου αυτή τη διετία, όμως δεν εμπόδισε σε καμία περίπτωση τους αιρετούς μας, τους αιρετούς των ΣΥΝΕΚ, να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις της θέσης και του ρόλου τους. Δεν τους εμπόδισε να είναι η φωνή, τα μάτια και τα αυτιά όλων των συναδέλφων/ισσων», επαναφέροντας τη δημοκρατία και τη διαφάνεια στη λειτουργία των Συμβουλίων.

Επίσης αποκαθίσταται μια χρόνια αδικία για τις ειδικές κατηγορίες (για ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, ενώ η δική μας η πρόταση ήταν για το 67%). Αρκεί; Όχι.

Επίκειται νομοθετική αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου σχετικά με τις αποσπάσεις- μεταθέσεις στα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία μετά τις συνεχείς πιέσεις και παρεμβάσεις μας (πολλάκις έχω δημοσιοποιήσει ενημερωτικά για το θέμα αυτό). Αρκεί; Όχι.

Θετικό είναι ακόμα για την εκπαιδευτική κοινότητα ότι αυτά τα 2 χρόνια ικανοποιήθηκε μεγάλο ποσοστό αποσπάσεων, μεταθέσεων και μετατάξεων εκπαιδευτικών. Αρκεί; Όχι.

Θετικό επίσης είναι ότι από το 2019 άνοιξε ο δρόμος για μαζικούς μόνιμους διορισμούς. Πραγματοποιήθηκαν οι πρώτοι 4.500 στην ΕΑΕ. Φέτος θα γίνουν 10.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με το μεγαλύτερο βάρος να δίνεται στη Δευτεροβάθμια. Αρκεί; Όχι.

Ως συνδικαλιστικό κίνημα έχουμε βάλει ψηλά τον πήχη. Παλεύουμε και θα παλεύουμε για να έρθουν οι μεγάλες νίκες. Απέναντι στις νεοφιλελεύθερες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Οι 160.000 εκπαιδευτικοί σε Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση πρέπει να καταλάβουμε ότι έχουμε δύναμη. Μπορούμε να διεκδικούμε από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία να ενσωματώνει τις θέσεις μας στους νόμους που σχεδιάζει. Και γιατί όχι, μπορούμε να πετύχουμε να παίρνουν νομική «σάρκα και οστά» οι θέσεις του κλάδου και τα δίκαια αιτήματά μας. Στο παρακάτω link οι αποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ:

Aποφάσεις του 21ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ

Αυτό που χρειάζεται ο κλάδος είναι οι μεγάλες νίκες που θα έρθουν μόνο με ενωτικούς και αποφασιστικούς αγώνες. Για τη μεγάλη δημοκρατική αλλαγή και τις τομές που χρειάζονται στην Παιδεία. Για την ουσιαστική αναβάθμιση της εργασίας και της ζωής μας. Για ένα Δημόσιο, Δωρεάν, Συμπεριληπτικό, Δημοκρατικό Σχολείο για όλα τα παιδιά.

Αθήνα 04/08/2024

Με φιλικούς και αγωνιστικούς χαιρετισμούς

Θοδωρής Κατσωνόπουλος

Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ

εκλεγμένο με τις Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις

_________________________________

*Ο.Λ.Μ.Ε.                                                                   

Ερμού & Κορνάρου 2

ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255

www.olme.gr

e-mail: olme@otenet.gr                                                                      Αθήνα, 25/07/2024

Α.Π. 10

  ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Το νομοσχέδιο το οποίο και συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή είναι μακριά από τις ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Αντί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να αφουγκραστεί και να εστιάσει στη λύση χρόνιων προβλημάτων, ακολουθεί μια στρατηγική η οποία επιδιώκει τον μετασχηματισμό του δημόσιου σχολείου. Ένα μετασχηματισμό ο οποίος γίνεται με όρους κατηγοριοποίησης, όπου ο δημόσιος χαρακτήρας και αποστολή του σχολείου θα υποχωρούν διαρκώς. Η απουσία ουσιαστικής διάθεσης για διάλογο αποτυπώνεται και στην πρωτοφανή ρύθμιση καθεστώτος αναπλήρωσης του αιρετού που παραιτείται από συνάδελφο που ορίζει η διοίκηση και όχι από τον πρώτο επιλαχόντα με βάση το εκλογικό αποτέλεσμα!

Η ρύθμιση για το ψηφιακό φροντιστήριο σε μια λογική υποστηρικτικής παρέμβασης θα λειτουργήσει ως υποκατάστατο της δια ζώσης ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης. Αποτελεί μάλιστα ένα εγχείρημα για το οποίο σύμφωνα με το Υπουργείο επαρκούν μόλις 88 εκπαιδευτικοί! Το Υπουργείο στην ουσία προτάσσει την επιλογή αποκλειστικά του ψηφιακού φροντιστηρίου. Είναι μια επιλογή όπου κυριαρχεί η λογική της φθηνότερης λύσης, μια πολιτική που εφαρμόζεται και σε άλλα πεδία των δημόσιων πολιτικών όπως η Υγεία, μια πολιτική η οποία ουσιαστικά διαμορφώνει συνθήκες βαθιά άνισες για τα φτωχότερα στρώματα του πληθυσμού, τη στιγμή μάλιστα που εξακολουθούν να μην έχουν όλα τα παιδιά ισότιμη πρόσβαση σε ψηφιακές υποδομές. Είναι όμως φορείς όπως η UNICEF και η  UNESCO που θέτουν με έμφαση την ανάγκη να μην υποκατασταθεί η δια ζώσης διδασκαλία. Και αυτό γιατί δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την όξυνση της φτώχειας και των ανισοτήτων, παραγόντων που λειτουργούν ιδιαίτερα επιβαρυντικά στην προσπάθεια για πρόσβαση με ισότιμους όρους και οι οποίοι τελικά οδηγούν σε αύξηση των μορφωτικών ανισοτήτων και στην υπονόμευση της αρχής της ισότητας των ευκαιριών. Άλλωστε η σχεδόν δίχρονη εμπειρία του κλάδου από την εξ αποστάσεως διδασκαλία την περίοδο του κορονοϊού ανέδειξε με τον πιο πειστικό τρόπο τον αναντικατάστατο ρόλο της δια ζώσης διδασκαλίας, αλλά και την περαιτέρω όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Ταυτόχρονα, στις διατάξεις για το λεγόμενο ψηφιακό φροντιστήριο διαμορφώνεται ένα πλέγμα διαδικασιών για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών το οποίο και απέχει σημαντικά από τους αναγκαίους όρους θεσμικότητας και εξασφάλισης της διαφάνειας καθώς είναι κυρίαρχος ο ρόλος μιας τριμελούς επιτροπής που θα την ορίζει ο ΓΓ του ΥΠΑΙΘΑ ενώ εξαιρετικά ασαφής είναι ο προσδιορισμός του τρόπου αξιολόγησης των κριτηρίων που τίθενται.

Η πιο κρίσιμη ωστόσο πτυχή της νομοθετικής αυτής παρέμβασης είναι η πρόβλεψη για τις αυτόνομες τάξεις.  Η ρύθμιση που προτείνεται για τις αυτόνομες τάξεις διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα όπου το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης δεν θα παρέχεται με τους ίδιους όρους και κάτω από τις ίδιες συνθήκες. Δεν παραγνωρίζει κανείς την ανάγκη λειτουργίας ψηφιακών εργαλείων τα οποία θα υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, ιδιαίτερα σε εξαιρετικές περιπτώσεις με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες σε επίπεδο παιδαγωγικής λειτουργίας. Δεν μπορούμε ωστόσο να αποδεχτούμε την υποκατάσταση του ανθρώπου και του/της εκπαιδευτικού ως καθοριστικού παράγοντα στη διδασκαλία. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να προσδιοριστούν οι λεπτομέρειες αυτής της πολιτικής και κυρίως να διασφαλιστεί πως δεν θα οδηγηθούμε σε κλείσιμο σχολείων  ή μείωση των θέσεων των εκπαιδευτικών σε νησιωτικές ή ορεινές περιοχές.

Μια θεώρηση η οποία και κυριαρχεί σε διάφορες πτυχές του υπό συζήτηση νομοσχεδίου είναι η σαφής διάθεση μετασχηματισμού του δημόσιου χαρακτήρα δράσεων και δομών με την εισδοχή του ιδιωτικού τομέα σε  διάφορα πεδία. Χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη για τη δυνατότητα παρέμβασης υπό τη μορφή συνδρομής στις ομάδες για τα περιστατικά σχολικής βίας στις κατά τόπους διευθύνσεις. Προβλέπεται δηλαδή η δυνατότητα συνδρομής τους από ειδικούς συμβούλους ιδιωτικού φορέα ο οποίος και θα επιφορτίζεται τόσο με την πρόσληψη όσο και τη δαπάνη απασχόλησής τους. Παραμερίζεται ουσιαστικά η δυνατότητα επιλογή της προσφυγής στους πίνακες ειδικού επιστημονικού προσωπικού όπως ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών. Αντίστοιχα, υπάρχει η πρόβλεψη να δίνεται η δυνατότητα υλοποίησης και από ιδιωτικούς φορείς εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.  Παράλληλα, ρυθμίσεις αντίστοιχου προσήμου ανοίγουν το δρόμο σε ιδιωτικούς φορείς να αναλάβουν ακόμα και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα πλαίσια της λειτουργίας του δημόσιου σχολείου.

Επιπρόσθετα, υπάρχει η αναφορά ότι φορείς, Ν.Π.Ι.Δ. θα μπορούν να παρέχουν ειδική αγωγή σαν ΣΜΕΑΕ, σε άτομα άνω των 15 ετών δίνοντας μια ιδιόμορφη προτεραιότητα στη δημιουργία ενός χώρου με χαρακτηριστικά αγοράς σε ένα πεδίο όπου οι δημόσιες πολιτικές πρέπει να είναι πιο ισχυρές από ποτέ. Επιβεβαιώνονται και από αυτόν τον νόμο οι αρνητικές εξελίξεις στην ειδική εκπαίδευση καθώς διαγράφεται η πρόβλεψη που υπήρχε σε προηγούμενο νόμο για την υλοποίηση ΕΠΕ (Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης) από τον αρμόδιο ειδικό παιδαγωγό. Διαμορφώνονται δηλαδή συνθήκες υποβάθμισης σε μεγάλο βαθμό για τον μαθητή με αναπηρία αλλά και όροι μειωμένης επένδυσης σε λειτουργικό και οργανωτικό επίπεδο, στην εξατομικευμένη διεπιστημονική στήριξη του από το κατάλληλο ειδικό προσωπικό,  για τις εξαιρετικά συνθέτες ανάγκες του. Αυτό έχει ως συνέπεια ο μαθητής με αναπηρία να ενσωματώνεται χωρίς την αναγκαία υποστηρικτική εξατομικευμένη προσέγγιση στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού και υπηρετείται μια πολιτική που δομείται στη λογική κόστους – οφέλους. Μια τέτοια επιλογή άλλωστε αποτυπώνεται  και  στις περιπτώσεις μαθητών που δικαιούνται κατ’ οίκον διδασκαλία με την προώθηση και σ’ αυτές τις περιπτώσεις της τηλεκπαίδευσης.

Στο πεδίο του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού η πρόβλεψη για εστίαση στην ίδρυση ΓΡΑΣΥΠ (Ν. 4823/3-8-2021) απουσιάζει εμφατικά στις γραμμές του νομοσχεδίου. Ουσιαστικά απουσιάζει η διάθεση εκμετάλλευσης των δομών και του προσωπικού με σημείο αναφοράς το Δημόσιο και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και διαμορφώνεται χώρος για παρεμβάσεις με πρόσημο τη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα. Στην πραγματικότητα δίνεται ευκαιρία για ένα παιδί που φοιτά στην Α Λυκείου να κάνει ένα τεστ και μια τηλε-συνεδρία επαγγελματικού προσανατολισμού αποσυνδεδεμένα από το εκπαιδευτικό του περιβάλλον. Αυτό συγκροτεί άραγε ουσιαστική παρέμβαση με βάθος και σχεδιασμό σε ένα τόσο κρίσιμο πεδίο;

Την ίδια ώρα η κυβερνητική πλειοψηφία οφείλει να λάβει υπόψη τα δίκαια αιτήματα  νεοδιόριστων εκπαιδευτικών με αναπηρία και να επανεξετάσει τη ρύθμιση με την οποία καθιερώνουν ποσοστό 75% για να θεμελιώσουν δικαίωμα απόσπασης και 80% για δικαίωμα μετάθεσης, χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση. Η Ομοσπονδία όπως έκανε ξεκάθαρο και στο τελευταίο συνέδριο θεωρεί πως το ποσοστό που πρέπει να ληφθεί ως κριτήριο είναι το 67% ενώ παράλληλα θέτει την ανάγκη να συγκροτηθεί μια επιτροπή με τη συμμετοχή της Πολιτείας αλλά και των κοινωνικών φορέων ώστε να επιτευχθεί αναθεώρηση των προβλέψεων των ΠΔ 50/1996 και ΠΔ 100/1997  και επικαιροποίηση σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες του σήμερα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί πως προβλέπεται  για τις λεγόμενες εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα χρηματική αποζημίωση δίνοντας ουσιαστικά οικονομικά κίνητρα όταν σε άλλες παρεμβάσεις η Πολιτεία περιορίζεται στο να προσφέρονται μόρια ως κίνητρα ή όταν σε άλλα αιτήματα διατρανώνεται η έλλειψη πόρων. Αλλά και η πρόβλεψη να δίνεται η δυνατότητα να προσλαμβάνονται αναπληρωτές ΕΕΠ-ΕΒΠ μετά από τοπική πρόσκληση ενδιαφέροντος, για την κάλυψη αναγκών δημιουργεί ερωτηματικά σε σχέση με τα κριτήρια ικανοποίησης της πλήρωσης των θέσεων αυτών όσο και με την επιλογή της αποκέντρωσης της διαδικασίας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να διασφαλισθεί  καθώς αυτό αποτελεί επιταγή ενός σύγχρονου κράτους δικαίου.

Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του ΥΠΑΙΘΑ δεν απαντούν στις πραγματικές ανάγκες του κόσμου της εκπαίδευσης καθώς κυριαρχεί με τρόπο μονοσήμαντο η λογική κόστους οφέλους. Κυριαρχεί δηλαδή μια πολιτική που δεν έχει στον επίκεντρο της τον άνθρωπο αλλά ιεραρχεί τα πάντα με οικονομοτεχνικούς όρους, μια πολιτική που συντελεί στον σταδιακό αποχαρακτηρισμό της εκπαίδευσης ως δημόσιου αγαθού και στον αντίστοιχο μετασχηματισμό της με όρους αγοράς.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΡΑΞΗ:

  • Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών και βοηθητικού προσωπικού ώστε να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες των σχολείων, αξιοπρεπείς μισθοί και συνθήκες διαβίωσης για όλους του συναδέλφους.
  • Σύγχρονα σχολεία, με την απαιτούμενη αντισεισμική θωράκιση, με τις απαραίτητες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, ώστε να μπορεί να καλύπτονται τα σύγχρονα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.
  • Επικαιροποιημένα βιβλία, εργαστήρια και τις απαραίτητες υποδομές για ψηφιακά-εποπτικά μέσα, ως επικουρικό μέσο στην εκπαιδευτική-παιδαγωγική διαδικασία.
  • Αναβάθμιση του θεσμού της ενισχυτικής διδασκαλίας και επαναφορά της πρόσθετης διδακτικής στήριξης.
  • Αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν, καθολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με βάση τις τελευταίες επιστημονικές εξελίξεις στα επί μέρους αντικείμενα και την παιδαγωγική.

Το δημόσιο σχολείο έχει ανάγκη τη χάραξη μιας στρατηγικής με ορίζοντα τις προκλήσεις του αύριο.

Έχει ανάγκη από αύξηση της επένδυσης σε ανθρώπους, πόρους και πραγματική καινοτομία.

Έχει ανάγκη το κράτος να αποδώσει στο σχολείο και τον εκπαιδευτικό την αξία που του αρμόζει.

Έχουμε ανάγκη ένα σχολείο πραγματικά δημόσιο και δωρεάν, που θα μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουν τις σπουδές τους ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική κατάσταση της οικογένειας τους.  

Όλα αυτά σήμερα απουσιάζουν.

Αποτελούν αίτημα αλλά όχι πραγματικότητα.

Δείτε σχετικά

Ο νόμος 5128/2024 για το Ψηφιακό Σχολείο με διατάξεις για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε ΦΕΚ 

Μόνιμοι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Αναλυτικά στοιχεία κατά κλάδο/ειδικότητα

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply