Παρασκευή, 8 Νοεμβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Σχολικός Εκφοβισμός: Η Ανάγκη για άμεσες αλλαγές και μέτρα για την πρόληψη και την αποτελεσματική διαχείριση του

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Σχολικός Εκφοβισμός: Η Ανάγκη για άμεσες αλλαγές και μέτρα για την πρόληψη και την αποτελεσματική διαχείριση του – Αρθρο.

Σχολικός Εκφοβισμός

Του Σεραφείμ ( Μάκη ) Λάππα , Σχολικού Νοσηλευτή – ΠΕ25

Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) αποτελεί ένα σοβαρό ζήτημα που απασχολεί πολλές σχολικές κοινότητες σε ολόκληρο τον κόσμο. Πρόκειται για τη συνειδητή και επαναλαμβανόμενη βία ή παρενόχληση ενός μαθητή από έναν ή περισσότερους συμμαθητές του. Το bullying μπορεί να είναι λεκτικό, σωματικό, κοινωνικό ή ηλεκτρονικό (cyberbullying), και συχνά έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και την ακαδημαϊκή επίδοση του παιδιού που το βιώνει.

Μορφές Σχολικού Εκφοβισμού

Ο εκφοβισμός μπορεί να λάβει πολλές μορφές:

1. Λεκτικός εκφοβισμός: Χρήση προσβλητικών σχολίων, κοροϊδιών, απειλών ή υποτιμητικών παρατηρήσεων.

2. Σωματικός εκφοβισμός: Βία όπως χτυπήματα, σπρωξίματα ή ακόμη και καταστροφή προσωπικών αντικειμένων.

3. Κοινωνικός εκφοβισμός: Περιθωριοποίηση, αποκλεισμός από ομάδες, διάδοση φημών και κουτσομπολιών.

4. Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyberbullying): Χρήση του διαδικτύου, των κοινωνικών δικτύων ή των εφαρμογών για την επίθεση σε άτομα μέσω εξευτελιστικών σχολίων, παραβίασης ιδιωτικότητας ή διασποράς ψευδών πληροφοριών.

Συνέπειες του Σχολικού Εκφοβισμού

Τα παιδιά που γίνονται στόχος σχολικού εκφοβισμού αντιμετωπίζουν σοβαρά ψυχολογικά και σωματικά προβλήματα. Μπορεί να εμφανίσουν άγχος, κατάθλιψη, χαμηλή αυτοεκτίμηση, κοινωνική απομόνωση, και προβλήματα συμπεριφοράς. Σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε αυτοκτονικές σκέψεις ή απόπειρες. Επίσης, τα παιδιά που εκφοβίζουν συχνά παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς και έχουν αυξημένο κίνδυνο για εμπλοκή σε παραβατικές συμπεριφορές στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή τους. Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Σίγουρα η αυστηροποίηση των ποινών θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα.

Τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί κοινότητα και οι γονείς μπορούν να λάβουν τα παρακάτω μέτρα για την πρόληψη και την αποτελεσματική διαχείριση του προβλήματος:

1. Η εκπαίδευση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών σχετικά με το bullying είναι καίριας σημασίας. Τα σχολεία μπορούν να διοργανώσουν σεμινάρια και προγράμματα ευαισθητοποίησης για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού και τον τρόπο αντιμετώπισής του σε συνεργασία με τα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. της περιοχής τους.

2. Ο ρόλος της Ε.Δ.Υ. είναι πολύ σημαντικός και καθοριστικός μέσα στα σχολεία αλλά με το υπάρχων σύστημα υποστήριξης, δηλαδή να υποστηρίζουν πέντε σχολεία την εβδομάδα , ένα κάθε μέρα το λειτούργημα τους είναι πολύ δύσκολο.Θα πρέπει η Ε.Δ.Υ. να είναι αποκλειστικά για ένα σχολείο και να αυξηθούν ώστε κάθε σχολείο να έχει την δική της Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης.

3. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προωθούν ένα ανοιχτό και υποστηρικτικό κλίμα, όπου τα παιδιά θα νιώθουν άνετα να μιλήσουν για τυχόν περιστατικά εκφοβισμού. Οι γονείς επίσης πρέπει να είναι σε εγρήγορση και να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να μοιράζονται τις εμπειρίες τους.

4. Η προώθηση της ενσυναίσθησης, της αποδοχής της διαφορετικότητας και της αλληλεγγύης είναι κεντρικά στοιχεία στην πρόληψη του bullying. Προγράμματα που διδάσκουν στα παιδιά κοινωνικές δεξιότητες και τρόπους επίλυσης συγκρούσεων συμβάλλουν στην καλλιέργεια ενός υγιούς σχολικού περιβάλλοντος.

5. Κάθε σχολείο πρέπει να έχει μια ξεκάθαρη πολιτική για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Αυτή η πολιτική πρέπει να προβλέπει ποινές για τους θύτες, αλλά και μέτρα υποστήριξης για τα θύματα. Είναι σημαντικό να υπάρχει διαφάνεια και συνέπεια στην εφαρμογή των κανόνων.

6. Ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός αποτελεί μια από τις πιο σύγχρονες και επικίνδυνες μορφές εκφοβισμού. Τα σχολεία πρέπει να διδάσκουν στα παιδιά την ασφαλή χρήση του διαδικτύου και να αναπτύσσουν μηχανισμούς αναφοράς για περιστατικά cyberbullying.

7. Δράσεις όπως ομάδες αλληλεγγύης, θεατρικά δρώμενα και διαγωνισμοί που προάγουν τη συνεργασία και την αποδοχή της διαφορετικότητας βοηθούν στην ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος και στην αποτροπή του εκφοβισμού.

8. Θα πρέπει μα αυξηθούν οι ώρες τις θεατρικής αγωγής, των καλλιτεχνικών, της γυμναστικής και να γίνει η επαναφορά της Κοινωνιολογίας ως Πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια σοβαρή απειλή για την υγεία και την ευημερία των μαθητών, αλλά μπορεί να αντιμετωπιστεί με την κατάλληλη πρόληψη και υποστήριξη. Η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, Ε.Δ.Υ. , Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ, γονέων και μαθητών είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος, όπου κάθε παιδί θα νιώθει αποδεκτό και ασφαλές.

Δείτε επίσης

Πιερρακάκης για Στρατιωτικές σχολές-ψηφιακές δράσεις-σχολική βία-κινητά-ανακαίνιση σχολείων-αναπληρωτές-ξένα Πανεπιστήμια 

Σχολικά Γεύματα σε 1.882 σχολεία: Η Απόφαση για την υλοποίηση του Προγράμματος | Πίνακας 

Στη Βουλή η επαναφορά δώρων εορτών και αδείας στο δημόσιο: Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης τη Δευτέρα 14.10.2024

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση