Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή: O ΕΟΔΥ κάνει τεστ δειγματοληπτικά σε όλη την Ελλάδα

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή: O ΕΟΔΥ κάνει τεστ δειγματοληπτικά σε όλη την Ελλάδα και είναι ελπιδοφόρα τα στοιχεία τα οποία λαμβάνουμε – Περίπου το 4,5% παραμένουν κλειστά γιατί υπήρχε παρουσία κρουσμάτων – Τι απάντησε η Υφυπουργός Παιδείας σε Επίκαιρη Ερώτηση.

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή

Σήμερα στις 11 Δεκεμβρίου 2020, ημέρα Παρασκευή και ώρα 09.00΄ συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, κ. Μανώλη Συντυχάκη, προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, με θέμα: “Για κατεπείγοντα μέτρα εύρυθμης και ασφαλούς λειτουργίας των σχολείων ειδικής αγωγής στην Κρήτη”.

Την Ερώτηση απάντησε η Υφυπουργός Παιδείας κι Θρησκευμάτων κα Σοφία Ζαχαράκη

Αναλυτικά η συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης
Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή

Κύριε Συντυχάκη, καλημέρα σας. Έχετε δύο λεπτά στη διάθεσή σας.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Καλημέρα, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ.

Κυρία Υπουργέ, η σημερινή επίκαιρη αφορά την εμφάνιση κρουσμάτων σε σχολεία ειδικής αγωγής στην Κρήτη. Αναφέρομαι στο ΕΝΕΕΓΥΛ Ηρακλείου και στο ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου, ενώ πριν από δύο μέρες άλλο ένα κρούσμα είχαμε σε μαθητή του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αρκαλοχωρίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδας.

Αυτή η εξέλιξη, όπως αντιλαμβάνεστε,

έχει προκαλέσει αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα. Επιβάλλεται να ληφθούν με ευθύνη της Κυβέρνησης άμεσα μέτρα, προκειμένου να είναι οι δομές ειδικής αγωγής ανοιχτές και προπάντων υγειονομικά ασφαλείς.

Για τα παραπάνω σχολεία που δεν διαθέτουν στοιχειώδεις υποδομές για την αποφυγή του συγχρωτισμού έχουμε καταθέσει σχετικές ερωτήσεις το προηγούμενο διάστημα, και επίκαιρη και απλές.

Δεν απαντήσατε στην ερώτηση που σας καταθέσαμε στις 28/9/2020

για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου με τις άθλιες συνθήκες στέγασης. Και προφανώς θέλουμε εξηγήσεις. Περιμένουν οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί.

Την επανακαταθέσαμε πριν λίγες μέρες και περιμένουμε σύντομα την απάντησή σας.

Αντίστοιχα σε επίκαιρη ερώτηση

προς τον Υπουργό Εσωτερικών για το ΕΝΕΕΓΥΛ και το ΕΕΕΕΚ Ηρακλείου, η οποία συζητήθηκε, είχαμε προειδοποιήσει ότι το ζήτημα της έλλειψης σύγχρονων, ασφαλών και λειτουργικών υποδομών των Σχολείων Ειδικής Αγωγής, αλλά και της μη ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, ιδιαίτερα σε συνθήκες πανδημίας που τα παιδιά αυτά, λόγω της αναπηρίας τους, δυσκολεύονται να τηρήσουν κανόνες ατομικής υγιεινής, δημιουργεί προϋποθέσεις, συνθήκες υγειονομικής βόμβας.

Δυστυχώς, αυτό είχαμε. Αυτό έγινε.

Η μέχρι τώρα τακτική του Υπουργείου

και τα πρωτόκολλα δεν λαμβάνουν υπόψη ότι οι μαθητές των Σχολείων Ειδικής Αγωγής στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν μάσκα και πολλοί αντιμετωπίζουν υποκείμενα νοσήματα.

Είναι αδύνατον να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αποστάσεις,

καθώς συχνά οι περισσότεροι μαθητές χρήζουν φυσικής καθοδήγησης από τους εργαζόμενους που αναλαμβάνουν τη φροντίδα όχι μόνο των εκπαιδευτικών αναγκών, αλλά και των προσωπικών αναγκών των μαθητών.

Και αναφέρομαι στη σίτιση, στην τουαλέτα, στήριξη στη βάδιση, θεραπευτική υποστήριξη, και τα λοιπά. Επίσης, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε μια μονάδα ειδικής αγωγής είναι διαρκώς εκτεθειμένοι στην πανδημία, ενώ πολλές ειδικότητες εργαζομένων υπηρετούν σε δύο και τρία σχολεία.

Συνεπώς, μεγαλώνει ο κίνδυνος της διασποράς.

Την κατάσταση αυτή φυσικά επιβαρύνουν τα κενά σε προσωπικό.

Και αναφέρομαι σε εκπαιδευτικούς, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, προσωπικό στην καθαριότητα. Αυτά τα προβλήματα υπάρχουν ακόμα και σήμερα.

Σας ρωτάμε, λοιπόν, κυρία Υπουργέ,

σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προβείτε, θα προβεί η Κυβέρνηση, προκειμένου πρώτον, να υπάρχει συνεχής και στενή ιατρική παρακολούθηση των μαθητών και των εργαζομένων των ειδικών σχολείων με συχνά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Δεύτερον,

τι θα κάνετε για τη διαδικασία ιχνηλάτησης σε περίπτωση εντοπισμού κρούσματος και ιατρική παρακολούθηση αυτών των περιπτώσεων.

Τι θα κάνετε για τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα,

για τις άδειες στους εργαζόμενους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, χωρίς τους περιορισμούς που βάζει η υπουργική απόφαση, για την τοποθέτηση όλου του απαραίτητου προσωπικού στα ειδικά σχολεία με πρόβλεψη και για την αναπλήρωση των εργαζομένων που βρίσκονται ή θα βγουν σε άδεια;

Τι θα κάνετε για την επάρκεια σε όλα τα μέσα ατομικής προστασίας;
Επίσης,

τι θα κάνετε για την αύξηση των δρομολογίων των μέσων μεταφοράς, τη μείωση των μεταφερόμενων μαθητών ανά μέσο, την απολύμανση των χώρων πριν και μετά τη μεταφορά, τεστ σε οδηγούς και συνοδηγούς και οχήματα αποκλειστικής χρήσης για τα σχολεία;

Και τέλος, τα παιδιά που λόγω σοβαρών νοσημάτων παραμένουν στο σπίτι τους να υποστηριχθούν διεπιστημονικά με κάθε πρόσφορο μέσο με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

 ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς):  Κι εγώ ευχαριστώ, κύριε Συντυχάκη.

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή
Στην ερώτηση θα απαντήσει η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σοφία Ζαχαράκη.

Κυρία Ζαχαράκη, καλημέρα σας. Σας φέραμε ασθμαίνοντας, ευχαριστώ πολύ όμως.

ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Απλά, κύριε Πρόεδρε, νόμιζα ότι η ροή των ερωτήσεων ήταν διαφορετική. Χίλια συγνώμη για την αγωνία που μπορεί να προκάλεσα στο Προεδρείο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς):  Εγώ ζητώ συγνώμη και σας ευχαριστώ για την εξυπηρέτηση.

ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Να είστε καλά!

Κύριε Συντυχάκη, νομίζω ότι θέτετε ένα ζήτημα το οποίο το Υπουργείο Παιδείας έχει αποδείξει πολλάκις τη φροντίδα του και τους τελευταίους μήνες και μετά από την αρχική αντιμετώπιση του ιού, στο πρώτο κύμα της πανδημίας, που πράγματι τα ειδικά σχολεία μας έμειναν κλειστά και ήταν μια δύσκολη απόφαση και μια δύσκολη διαδικασία.

Επιβεβαιώνεται δε η ορθότητα της λήψης της τωρινής απόφασης

για το άνοιγμα και την παραμονή της λειτουργίας των ειδικών σχολείων από όλο αυτό το αίσθημα της φροντίδας που ό,τι και να λέμε υπάρχει για αυτά τα παιδιά και μπορεί να υπάρχει μέσα στο σχολείο.

Ήταν οδυνηρό για τα παιδιά να παραμείνουν εκτός της μαθησιακής διαδικασίας,

η οποία δεν περιορίζεται μόνο στο κομμάτι της λήψης των γνώσεων ή της ειδίκευσης, των ειδικοτήτων που μπορεί να έχει κάποιος στο ΕΕΚ, αλλά και όλης της λοιπής φροντίδας μέσα από το ειδικό βοηθητικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό που παρέχεται και παρέχεται από το δημόσιο σχολείο.

Άρα, να συμφωνήσουμε ότι είναι καλό το ότι τα ειδικά σχολεία παραμένουν ανοιχτά.

Είναι επίσης πολύ ελπιδοφόρο –και έχει να κάνει βέβαια με στοιχεία και όχι ίσως μόνο με ελπίδες ή με μια εντύπωση- ότι αυτή τη στιγμή από τον αριθμό των ειδικών σχολείων που έχουμε στην Ελλάδα περίπου το 4,5% παραμένουν κλειστά γιατί υπήρχε παρουσία κρουσμάτων.

Πάμε να δούμε τι γίνεται όταν υπάρχει πράγματι ένα κρούσμα σε κάθε σχολείο.

Υπάρχει συνεννόηση άμεσα του διευθυντή εκπαίδευσης, μετά από ενημέρωση προφανώς από το σχολείο, με την αντίστοιχη διεύθυνση, την περιφερειακή διεύθυνση υγείας και λαμβάνεται αμέσως το μέτρο, χωρίς να χάνεται λεπτό, του κλεισίματος του τμήματος ή του κλεισίματος του σχολείου.

Αυτό, κύριε Συντυχάκη, γίνεται –σε συνέχεια και των ερωτημάτων σας,

για να απαντήσω και στη ροή τους- γιατί έχει σταλεί από την αρχή της χρονιάς –και βέβαια και την προηγούμενη- ένα ειδικό πρωτόκολλο για τα ειδικά σχολεία, όπως και για τα υπόλοιπα σχολεία για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων.

Και δεν έχει γίνει απλά μια αναφορά διαδικασίας.

Έχει οριστεί υπεύθυνος Covid σε κάθε σχολείο, έχει οριστεί ένας χώρος σε κάθε σχολείο έτσι ώστε να μπορεί να μεταφέρεται το παιδί ή ο μεγαλύτερος άνθρωπος, ο εκπαιδευτικός, που μπορεί εκείνη τη στιγμή να αποτελεί υποψία κρούσματος.

Και βέβαια αμέσως μετά γίνεται πολύ αναλυτική ιχνηλάτηση, αφού ο υπεύθυνος Covid έχει καταγράψει όλες τις στενές επαφές του συγκεκριμένου παιδιού ή του εκπαιδευτικού.

Υπάρχει λοιπόν μια ροή γεγονότων

που συμβαίνει και οφείλουμε να συγχαρούμε αυτούς που το κάνουν, διότι υπερβαίνουν εαυτόν και τα καθήκοντά τους- οι εκπαιδευτικοί το κάνουν αυτό, οι πρώτοι, που είναι υπεύθυνοι Covid- και σε συνεργασία με τις περιφερειακές διευθύνσεις υγείας δίνονται άμεσα οι απαντήσεις, όπως είπα, για το θέμα του πρωτοκόλλου και της εφαρμογής του.

Και βέβαια μαζί με τις οδηγίες

που έχουν να κάνουν με το υγειονομικό κομμάτι, το οποίο καλούμαστε και εμείς να εφαρμόσουμε καθ’ υπόδειξη της ειδικής επιτροπής του ΕΟΔΥ αλλά και των λοιπών αρμοδίων, ήρθαμε και δώσαμε και ειδικές οδηγίες για το τι σημαίνει εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ειδικά στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

Γιατί δεν είναι όλα τα ίδια πράγματα και γιατί η σύγχρονη τηλεκπαίδευση πιθανότατα να μην μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα παιδί ή σε ένα τμήμα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, που μένει μακριά.

Δίνω το γενικό πλαίσιο.

Θα πάω συγκεκριμένα και στα θέματα της Κρήτης, αλλά ήθελα να είμαι πάρα πολύ σαφής στο ότι και το πρωτόκολλο υπήρχε από την πρώτη στιγμή και εφαρμόζεται και οτιδήποτε μπορεί στην αρχή, τις πρώτες δύο μέρες, να υπήρχε σαν δυσλειτουργία, για να υπάρξει αυτή η ροή συνεννόησης, ομαλοποιήθηκε πλήρως.

Διότι αυτό είχε να κάνει στην πρόθεση, στην προσήλωση και στην υπευθυνότητα των εκπαιδευτικών και των λοιπών αρμόδιων υγειονομικών υπηρεσιών, για να προστατέψουμε εκπαιδευτικούς, παιδιά και το οικογενειακό περιβάλλον.

Αυτή είναι η κόκκινη γραμμή μας, κύριε Συντυχάκη.

Δεν θα βάζαμε σε κανέναν κίνδυνο όλη αυτή την εκπαιδευτική κοινότητα, την εκπαιδευτική οικογένεια και βέβαια την οικογένεια των παιδιών, που έχει να αντιμετωπίσει πολλαπλά ζητήματα.

Θα επανέλθω όμως με συγκεκριμένες απαντήσεις για την Κρήτη.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Ευχαριστούμε πολύ, κυρία Ζαχαράκη.

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή

Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο κι εσείς για τρία λεπτά.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία Ζαχαράκη, το πρώτο σχόλιο που θέλω να κάνω από αυτά τα οποία είπατε είναι ότι εάν υπάρχει φροντίδα σε αυτές τις δομές –που υπάρχει φροντίδα-, το οφείλουμε αποκλειστικά και μόνον στους εκπαιδευτικούς και στο βοηθητικό προσωπικό, με κίνδυνο πάντα τη ζωή και την ασφάλεια τη δική τους.

Δυστυχώς,

το κράτος και διαχρονικά οι κυβερνήσεις –γιατί δεν αφορά μόνο τη δική σας Κυβέρνηση- έχουν σταθεί απαξιωτικά απέναντι σε αυτές τις δομές ειδικής αγωγής και, κακά τα ψέματα, έχουν πέσει θύμα ανεπαρκειών του εκπαιδευτικού και του υγειονομικού συστήματος.

Καμία φροντίδα, καμία διαφοροποίηση και καμία εξειδίκευση, θα έλεγα, από τα κυβερνητικά επιτελεία διαχείρισης του κορωνοϊού για τις δομές ειδικής αγωγής, που πραγματικά έτσι με τα κρούσματα βρίσκονται κυριολεκτικά ανοχύρωτες.

Το ΚΚΕ ποτέ δεν ήταν υπέρ των κλειστών σχολείων.

Πρέπει να είναι ανοιχτά.

Ωστόσο, για να είναι οι δομές ειδικής αγωγής ανοιχτές και προπάντων ασφαλείς πρέπει να υπάρχουν αρκετές δικλίδες που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία τους. Αυτές τις δικλίδες δεν τις εξασφαλίζετε.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ασφαλή λειτουργία των δομών ειδικής αγωγής σε συνθήκες πανδημίας;

Τι πρέπει να παίρνουμε υπόψη στη σύνταξη ενός πρωτοκόλλου που θα διασφαλίζει συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας και για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς σε ένα ειδικό σχολείο;

Πρώτον, το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών έχουν υποκείμενα νοσήματα.

Εκτός από τους μαθητές,

πολλοί γονείς αδυνατούν λόγω ψυχοκοινωνικών παραγόντων να διαχειριστούν καταστάσεις είτε ως προς την πρόληψη, δηλαδή την τήρηση των κανόνων υγιεινής διαβίωσης, είτε ως προς την αντιμετώπιση της ασθένειας όταν προκύψει.

Ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπάρχει ειδική μέριμνα και σχέδιο παρέμβασης τόσο για το χώρο του σχολείου όσο και για το χώρο που ζει και δραστηριοποιείται το παιδί μετά από αυτό.

Δεύτερον,

ένα μεγάλο μέρος των μαθητών δεν έχει λεκτική επικοινωνία. Πολύ δύσκολα τα παιδιά θα εξηγήσουν αυτονόητα σε εμάς πράγματα, όπως ο πονοκέφαλος, ο πονόλαιμος ή η αδιαθεσία.

Τρίτον, οι εκπαιδευτικοί σε μια μονάδα ειδικής αγωγής, δεδομένου ότι εκ των πραγμάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος επιβάλλεται να βρίσκονται πολύ κοντά στα παιδιά, είναι διαρκώς εκτεθειμένοι στην πανδημία.

Πολλοί από αυτούς μάλιστα ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου.

Προς τιμήν τους, όπως είπα και στην αρχή, επιμένουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους διά ζώσης, υποκινούμενοι από την ανιδιοτελή αγάπη προς τα παιδιά που έχουν προβλήματα.

Οι μαθητές των δομών αυτών μεταφέρονται καθημερινά με μισθωμένα οχήματα, ενίοτε και με αστικά ή υπεραστικά λεωφορεία ή με ταξί, που αφού τους αφήσουν στο σχολείο, συνεχίζουν τα δρομολόγια τους μέχρι το μεσημέρι που θα επιστρέψουν για να τους παραλάβουν.

Εκτός από τα παιδιά δηλαδή, ένας μεγάλος αριθμός ατόμων κατά τη διάρκεια της ημέρας θα χρησιμοποιήσει τα οχήματα αυτών, δημιουργώντας συνθήκες αμφίδρομης μετάδοσης του ιού.

Επιπλέον,

κάποιοι μαθητές αυτών των σχολείων τις απογευματινές ώρες παρακολουθούν προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης με μαθητές άλλων ειδικών σχολείων σε ιδιωτικές, δημοτικές ή δημόσιες δομές.

Τι έχει κάνει λοιπόν η Κυβέρνηση, το κράτος, η πολιτεία –πείτε το όπως θέλετε- για να διασφαλίσει συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας; Κατά την άποψή μας, δεν έχει κάνει τίποτα ή εν πάση περιπτώσει –για να μη δημιουργήσω κάποια παρεξήγηση- δεν έχει κάνει όλα όσα απαιτούνται να γίνουν.

Για παράδειγμα, σε ένα υποτιθέμενο περιστατικό διαχείρισης ενός ύποπτου κρούσματος, αφού η σχολική μονάδα πράξει τα δέοντα, στη συνέχεια, κατά την άποψή μας, η πολιτεία θα πρέπει να προβεί στα εξής βήματα:

Πρώτον,

να υπάρξει επίσκεψη κλιμακίου του ΕΟΔΥ για διερεύνηση με τεστ σε όλο τον πληθυσμό του σχολείου. Το κλιμάκιο θα πρέπει να είναι ενήμερο για τις συνθήκες λειτουργίας της δομής και κυρίως για το ότι έχει να διαχειριστεί μεγάλο αριθμό ατόμων που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου, που διατρέχουν δηλαδή κίνδυνο ακόμα και για τη ζωή τους.

Δεύτερον,

ιχνηλάτηση των επαφών και των χώρων που δραστηριοποιήθηκε τα τελευταία εικοσιτετράωρα ο μαθητής και μέτρα για τον περιορισμό πιθανής διασποράς από αυτούς, για παράδειγμα, τεστ σε άτομα των δομών των ΚΔΑΠ ΑμΕΑ που πηγαίνει ο μαθητής, απολύμανση χώρων στα μέσα μαζικής μεταφοράς που χρησιμοποιεί.

Τρίτον,

αν προκύψει από τα τεστ διασπορά, κλείσιμο και καραντίνα στους χώρους που διαπιστώθηκε.

Τέταρτον,

πρόσθετα μέτρα στήριξης των οικογενειών των παιδιών με κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές, φροντιστές, που εκτός των άλλων θα αναλάβουν και τη διαχείριση της πορείας αποκατάστασης της υγείας στα νοσηλευτικά ιδρύματα.

Υπάρχει κάτι από όλα αυτά ή πόσα από αυτά υπάρχουν; Κατά την άποψή μας, είναι ελλιπή μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνηση, διότι δυστυχώς αντιλαμβάνεται το ζήτημα της ειδικής αγωγής, της παιδείας όπως και της υγείας βέβαια ως κόστος, σε μια λογική κόστους-οφέλους.

Αντί, λοιπόν,

για τα παραπάνω που είναι αυτονόητα, κατά την άποψή μας, και οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς θα πρέπει να διεκδικήσουν τα αυτονόητα για να αντιμετωπισθεί και το πρόβλημα της πανδημίας, αλλά για να πάρει και το θέμα της ειδικής αγωγής της εκπαίδευσης και της διαπαιδαγώγησης αυτών των παιδιών την πραγματική θέση που του αξίζει.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε Συντυχάκη.

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή

Ορίστε, κυρία Ζαχαράκη, έχετε τρία λεπτά στη διάθεσή σας.

ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Συντυχάκη, συμφωνούμε. Πράγματι, η ειδική αγωγή πρέπει να έχει την ειδική θέση που της αξίζει, αυτή τη θέση που αξίζει σε παιδιά τα οποία θέλουν την ιδιαίτερη φροντίδα.

Και πρέπει να σας πω, κύριε Συντυχάκη, ότι σε αυτή την Κυβέρνηση για πρώτη φορά έγιναν πράξη οι διορισμοί στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση με προτεραιότητα.

Το γεγονός ότι προχωρήσαμε και υλοποιήσαμε εν τέλει τους τεσσερισήμισι χιλιάδες διορισμούς και εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού είναι ενδεικτικό.

Ρωτήσατε τι έχει κάνει η Κυβέρνηση.
Θα σας απαντήσω, λοιπόν,

τι έχει κάνει η Κυβέρνηση, ξεκινώντας, όμως, από αυτό που είναι πολύ σημαντικό, το ότι μπορούμε αυτή τη στιγμή να μιλήσουμε για διορισμένους εκπαιδευτικούς και ειδικό προσωπικό, με το οποίο μπορεί το παιδί να καλλιεργήσει μια σταθερή σχέση γιατί τη χρειάζεται, γιατί και αυτό το κομμάτι της εναλλαγής προσώπων κάθε χρονιά είναι κάτι απαιτητικό, για το οποίο το παιδί φέρει κόπο και προσπάθεια και βέβαια και ο εκπαιδευτικός που βρίσκεται απέναντί του.

Άρα, ενδεικτικό, νούμερο «1»,

τεσσερισήμισι χιλιάδες διορισμοί, οι οποίοι, βέβαια, θα ακολουθηθούν και στη γενική εκπαίδευση. Όπως η Υπουργός έχει δηλώσει πάρα πολλές φορές, ήδη από το 2021 και μετά το 2022 έχουν γίνει σημαντικές κινήσεις -και όχι απλά ενδείξεις- αποδείξεις της φροντίδας και της μέριμνας για την ειδική αγωγή.

Θέλω να αναφέρω λίγο τους αριθμούς των αναπληρωτών για την Κρήτη, από την οποία ούτως ή άλλως κατάγεστε και είναι και η περιοχή εκλογής σας το Ηράκλειο.

Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Κρήτης

-ενδεικτικοί αριθμοί- πόσοι αναπληρωτές είχαν διοριστεί, είχαν προσληφθεί –για να είμαι ακριβής- το 2018-2019; Χίλιοι τριακόσιοι πενήντα. Το 2019-2020 με την Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας: Χίλιοι εξακόσιοι ένας, σημαντικός αριθμός και δεν έχω μέσα το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.

Ήδη μέχρι τώρα έχουν προσληφθεί χίλιοι εκατόν δεκαπέντε και προσθέτω σε αυτούς και αυτούς που διορίστηκαν.

Έχουμε φτάσει, δηλαδή,

ήδη στους χίλιους πεντακόσιους αναπληρωτές και μόνιμους και είμαστε στην αρχή της χρονιάς, με ανθρώπους τη στιγμή που χρειάστηκε και προκαλείται το κενό και μόλις προφανώς δημιουργούνται οι συνθήκες θα υπάρχουν συνθήκες αναπλήρωσης.

Ήρθε η Υπουργός τον Σεπτέμβριο και εδώ και ψήφισε η Ελληνική Βουλή 333 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω πιστώσεις, τα οποία έρχονται να συμπληρώσουν τι;

Να συμπληρώσουν και τα κενά των ευπαθών ομάδων γιατί, κύριε Συντυχάκη, σε απάντηση της ερώτησής σας, παίρνουν οι εκπαιδευτικοί μας την άδεια ειδικού σκοπού, την άδεια ότι ανήκουν σε ευπαθή ομάδα.

Έχουμε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς

που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε άδεια, ανήκουν σε ευπαθή ομάδα. Κάποιοι εξ αυτών συνδράμουν στα διαδικτυακά μαθήματα και οι υπόλοιποι βρίσκονται στο σπίτι, έτσι ώστε να μην βρίσκονται σε κάποια κατάσταση επισφαλή ως προς το θέμα της υγείας τους.

Είπαμε «κόκκινη» γραμμή το θέμα της υγείας μικρών και μεγάλων, εκπαιδευτικών και παιδιών.

Σας ανέφερα τους αριθμούς και νομίζω ότι είναι ενδεικτικοί, ενδεικτικοί της μέριμνας και της φροντίδας για το θέμα της ειδικής αγωγής.

Πάω στο κτηριακό ζήτημα,

επειδή είναι πολύ σημαντικό. Ξέρετε ότι εμείς δεν έχουμε την αρμοδιότητα ούτως ή άλλως των σχολικών μονάδων, αλλά αυτό δεν αφαιρεί από το ενδιαφέρον μας το να βρίσκονται τα παιδιά σε αξιοπρεπείς χώρους, σε χώρους όπου μπορεί να εκτυλίσσεται το πρόγραμμα το οποίο μπορεί να έχουν, το εξειδικευμένο ή το γενικότερο της τάξης.

Πρέπει να σας πω, λοιπόν,

ότι από την ενημέρωση που είχαμε από την ΚΤΥΠ έχει ορίσει εκπρόσωπο -μετά από συνεννόηση με τον Δήμο Ηρακλείου- στην Επιτροπή Καταλληλότητας και έχει ξεκινήσει την αρχιτεκτονική προμελέτη.

Αναμένω τα δικαιολογητικά από τον δήμο και θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε ένα καλό σημείο, έτσι ώστε πράγματι να δούμε το φως στο τούνελ, αυτή τη θετική προοπτική για το ζήτημα της στέγασης, που είναι πολύ σημαντικό.

Και βέβαια, στην Κρήτη

αντιμετωπίζουμε διάφορα ζητήματα σε διάφορα σχολεία, αλλά σε επαφή πάντα με το Υπουργείο Εσωτερικών, με το Υπουργείο Υποδομών και τους δήμους και την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα προσπαθήσουμε βήμα βήμα -αυτά δεν γίνονται αυτόματα και το ξέρετε ούτε μαγικά- να τα λύσουμε.

Ούτως ή άλλως, τα τμήματα ξέρετε ότι είναι ολιγομελή στην ειδική αγωγή.

Άρα, όλα αυτά τα στοιχεία,

το γεγονός ότι πρόκειται για ολιγομελή τμήματα, το γεγονός ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα τα οποία έχουν παρουσιαστεί στην ειδική επιτροπή των ειδικών -την υποεπιτροπή για τα ζητήματα παιδείας στο Υπουργείο, το ξέρετε, που έχει συσταθεί από τους λοιμωξιολόγους-πνευμονολόγους- κατέστησαν δυνατή τη λειτουργία των ειδικών σχολείων, με την αποστολή, όπως σας είπα πριν, ειδικών οδηγιών για το τι γίνεται σε περίπτωση κρούσματος, ειδικών οδηγιών για την ειδική αγωγή, ειδικών οδηγιών για το τι γίνεται με τη χρήση μάσκας, διότι, όπως αναφέρατε και εσείς, κάποια παιδιά δεν μπορούν να φέρουν τη μάσκα.

Όμως, αυτά έχουν παρουσιαστεί αναλυτικά, ενδελεχώς στην επιτροπή και από εκεί ενεκρίθη η λειτουργία των σχολείων και από εκεί ενεκρίθησαν και οι ειδικές οδηγίες οι οποίες εστάλησαν.

Και επειδή είπατε ότι μπορεί να μην έχουν δοθεί εξειδικευμένες οδηγίες

και για τις υπόλοιπες λειτουργίες, ανέφερα πριν ότι έχει σταλεί εγκύκλιος για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σαφείς οδηγίες για την αξιοποίηση των ΚΕΣΥ, αλλά και των ΕΔΕΑΥ και για σύγχρονη και για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπως σας είπα. Τα ΚΕΣΥ ενισχύονται με προμήθεια μέσω διαγωνισμών τεχνολογικού εξοπλισμού και σύγχρονων ψυχομετρικών και αξιολογικών εργαλείων.

Και βέβαια, υπάρχουν και όλα τα εργαλεία για την προσβασιμότητα, κύριε Συντυχάκη, για τα βιβλία και όλο το λοιπό υλικό το οποίο χρειάζονται τα παιδιά μας.

Για πρώτη φορά η εκπαιδευτική τηλεόραση έγινε προσβάσιμη και με νοηματική και είναι πολύ σημαντική. Είναι μια πρωτοπορία πρέπει να σας πω και ευρωπαϊκή πρωτοπορία.

Όπως, επίσης, το Υπουργείο Παιδείας έχει συμβάλει σημαντικά στη σύνταξη του εθνικού σχεδίου δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες σε ζητήματα ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης.

Κάνουμε βήματα, κύριε Συντυχάκη και βέβαια, είμαστε πάντα σε ανοικτό διάλογο με τους πολίτες, έτσι ώστε να συζητήσουμε ζητήματα που πιθανότατα χρειάζεται να βελτιωθούν.

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή
Είπατε για τα τεστ.

Ξέχασα να το αναφέρω. Ήδη ο ΕΟΔΥ κάνει τεστ δειγματοληπτικά σε ειδικά σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από έντεκα δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε σχολεία.

Ευτυχώς, είναι ελπιδοφόρα τα στοιχεία τα οποία λαμβάνουμε από τον ΕΟΔΥ.

Δεν δημιουργεί εφησυχασμό αυτό. Είμαστε εδώ έτσι ώστε να προστατεύσουμε, όπως είπα, μικρούς και μεγάλους, αλλά δεν θα ρισκάραμε -είναι η «κόκκινη» γραμμή μας- την ασφάλεια των πολιτών μας.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Και εμείς ευχαριστούμε, κυρία Ζαχαράκη.

Δείτε επίσης

Σοφία Ζαχαράκη για ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου και ειδικά σχολεία: Τι απάντησε στη Βουλή
Στη Βουλή το πρόστιμο 300 ευρώ σε αναπληρωτές για μετακίνηση με ΙΧ
 Καθηγητής Γώγος: Τίποτε δεν είναι δεδομένο για το άνοιγμα των σχολείων
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση