Σάββατο, 5 Δεκεμβρίου 2020

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

ΣΚΛΕ για δημοσιοποίηση στοιχείων υπόθεσης ανηλίκου: Αμεση παρέμβαση αρμοδίων

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

ΣΚΛΕ για δημοσιοποίηση στοιχείων υπόθεσης ανηλίκου: Αμεση παρέμβαση αρμοδίων για την προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των ανηλίκων.

ΣΚΛΕ για δημοσιοποίηση στοιχείων υπόθεσης ανηλίκου

Δελτίο Τύπου εξέδωσε ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΣΚΛΕ) αναφορικά με την ανεπάρκεια και την αδυναμία, όπως τονίζεται, του Ελληνικού Κράτους να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο και θεσμικά κατοχυρωμένο σύστημα παιδικής προστασίας με οδηγό τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Αφορμή της παρέμβασης του ΣΚΛΕ αποτελεί το περιστατικό αρπαγής ανηλίκου, που απασχολεί έντονα τη δημοσιότητα το τελευταίο χρονικό διάστημα και αφορά στο ευαίσθητο ζήτημα της παιδικής κακοποίησης – παραμέλησης.

Δείτε το Δελτίο Τύπου του ΣΚΛΕ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Ν.Π.Δ.Δ

Αθήνα 19/6/2020

 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΚΛΕ) ΝΠΔΔ
Για τη Δημοσιοποίηση Στοιχείων υπόθεσης ανηλίκου

 Με αφορμή το περιστατικό αρπαγής ανηλίκου, που απασχολεί έντονα τη δημοσιότητα το τελευταίο χρονικό διάστημα και αφορά το ευαίσθητο ζήτημα της παιδικής κακοποίησης – παραμέλησης, ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΝΠΔΔ) για μια ακόμη φορά θέλει να τονίσει τη χρόνια ανεπάρκεια και αδυναμία του Ελληνικού Κράτους να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο και θεσμικά κατοχυρωμένο σύστημα παιδικής προστασίας με οδηγό τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί, με αίσθημα ευθύνης που απορρέει από το ρόλο μας, όλα αυτά τα χρόνια εργαζόμαστε για την προστασία κάθε παιδιού που βρίσκεται σε κίνδυνο ή σε ανάγκη, έχοντας πλήρη   συνείδηση  για  το   τι  συνιστά

 βέλτιστο  συμφέρον  για  το   παιδί υπερασπιζόμενοι τα δικαιώματά  του, φωνάζοντας σε  αυτιά που «κωφεύουν»  ότι χρειάζεται να  θεσπιστεί μια ενιαία πολιτική παιδικής προστασίας από τους δημόσιους φορείς, υποστηριζόμενη από ένα συντονιστικό φορέα  με  άξονες  τη  διεπιστημονικότητα,  τα  εμπεριστατωμένα  πρωτόκολλα  εργασίας  και  τα εξατομικευμένα σχέδια θεραπευτικών παρεμβάσεων.

Κι εφόσον οι λεπτομέρειες ζωής των παιδιών γίνονται τόσο άκριτα γνωστές στο ευρύ κοινό, είμαστε υποχρεωμένοι να γνωστοποιήσουμε ότι στο άρθρο 67 του Ν.4478/2017 (Δικαίωμα προστασίας της ιδιωτικής ζωής του θύματος και άρθρο 21 της Οδηγίας 2012/29/ΕΕ) στην παράγραφο 1 αναφέρεται ότι

«οι αρμόδιες διωκτικές, εισαγγελικές και δικαστικές αρχές εφαρμόζουν κατάλληλα μέτρα για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, λαμβάνοντας υπόψη τα προσωπικά χαρακτηριστικά του θύματος, που προκύπτουν από τη διαδικασία ατομικής αξιολόγησης, … και της εικόνας των θυμάτων και των μελών της οικογένειάς τους και ιδίως, για να αποτραπεί η διάδοση κάθε πληροφορίας που μπορεί να διευκολύνει τον εντοπισμό των ανήλικων θυμάτων ή των θυμάτων που χρήζουν ειδικής προστασίας»

ενώ στην παράγραφο 5 επισημαίνεται ότι

«η μετάδοση από την τηλεόραση ή η κινηματογράφηση ή μαγνητοσκόπηση ή φωτογράφηση των θυμάτων που εμφανίζονται ενώπιον των εισαγγελικών ή αστυνομικών και λοιπών αρχών απαγορεύεται».

Με το N.4478 / 2017 (την ενσωμάτωση δηλαδή της Οδηγίας 2012/29/ΕΕ για τη θέσπιση ελάχιστων προτύπων σχετικά με τα δικαιώματα, την υποστήριξη και την προστασία θυμάτων της εγκληματικότητας) έχουν συσταθεί και στελεχωθεί κατάλληλες υπηρεσίες (Αυτοτελή Γραφεία Προστασίας Ανήλικων Θυμάτων “Σπίτια του Παιδιού”), οι οποίες έχουν τη θεσμική αρμοδιότητα να επιλαμβάνονται θεμάτων παιδικής προστασίας που απασχολούν τα δικαστήρια, προκειμένου το ανήλικο θύμα, που χρήζει ειδικής ανάγκης και προστασίας λόγω ιδιαίτερου κινδύνου, να μην υποστεί δευτερογενή και επαναλαμβανόμενη θυματοποίηση, εκφοβισμό και αντεκδίκηση.

Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο ότι ο Ν.2447 που θεσπίστηκε ήδη από το 1996 έδινε τη δυνατότητα να συσταθούν οργανωμένες και διεπιστημονικά στελεχωμένες Κοινωνικές Υπηρεσίες στα Πρωτοδικεία της χώρας, οι οποίες θα μπορούσαν να συνδράμουν και να στηρίξουν το κοινωνικό έργο της προστασίας του παιδιού και της Εισαγγελίας.

Παρά την ύπαρξη όμως του θεσμικού αυτού πλαισίου, αναιτιολόγητα δεν έχουν λειτουργήσει έως σήμερα.

Καλούμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που στην πλειοψηφία της δεν θέτει πάντα στις προτεραιότητές της τη σύσταση και την επαρκή στελέχωση των Κοινωνικών Υπηρεσιών της, να φροντίσει να τις ενισχύσει και να τις στελεχώσει με προσωπικό ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός της προστασίας των παιδιών σε πρωτοβάθμιο επίπεδο κοινωνικής φροντίδας (δηλ. πρόληψη και προστασία σε τοπικό επίπεδο).

Επιπλέον τονίζουμε προς την Πολιτεία για πολλοστή φορά την έλλειψη Σχολικής Κοινωνικής Υπηρεσίας ενταγμένης στο σχολικό πλαίσιο, η οποία θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο τόσο στην πρόληψη όσο και στην έγκαιρη ανίχνευση περιστατικών κακοποίησης – παραμέλησης παιδιών και εφήβων.

Τα παραπάνω όμως δεν φαίνεται να απασχολούν τη δημοσιότητα.

Αντίθετα, αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει, μέσα από την αποσπασματική αντιμετώπιση των περιπτώσεων κακοποίησης – παραμέλησης και την κατακερματισμένη κρατική αρμοδιότητα της προστασίας του παιδιού, είναι να αφήνονται έκθετες οι ζωές των παιδιών από τα ΜΜΕ και έρμαιες μιας δευτερογενούς συστημικής κακοποίησης, αδιαφορώντας πλήρως για τα δικαιώματά τους.

Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΝΠΔΔ) αντιτίθεται έντονα σε όλη αυτή τη συνεχιζόμενη δημοσιοποίηση με λεπτομερείς αναφορές σε ζωές ανηλίκων και απαιτούμε από όλους τους αρμόδιους φορείς και φορείς ελέγχου {Εισαγγελία Ανηλίκων, Αστυνομικές Αρχές, Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο} την άμεση παρέμβασή τους και τις νόμιμες ενέργειές τους για την προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των ανηλίκων.

Δείτε επίσης

Χρονοδιάγραμμα τοποθετήσεων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ από το ΠΥΣΕΕΠ Στερεάς Ελλάδας
ΦΕΚ Πινάκων ΑΣΕΠ 3ΕΑ/2019 | Ονόματα διοριστέων
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση