Τετάρτη, 16 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Συρρίκνωση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών: Ανακοίνωση Τμημ. Κοινων. Ανθρωπολογίας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Συρρίκνωση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο: Ανακοίνωση του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

Συρρίκνωση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών
Ανακοίνωση του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας-Σχετικά με την συρρίκνωση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο

Το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, σε συνέχεια του ψηφίσματος της 30/4/2020 ενάντια στην κατάργηση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στη Γ’ Λυκείου ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα από το σχολικό έτος 2021-22, εκφράζει την πολύ έντονη ανησυχία του για την συρρίκνωση και, ουσιαστικά, τον αποκλεισμό των Κοινωνικών Επιστημών από τα προγράμματα σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Με την ανακοίνωση

του νέου ωρολογίου προγράμματος Γενικών και Ειδικών Λυκείων το Σεπτέμβρη έγινε σαφές ότι ήδη από φέτος καταργούνται μια σειρά από άλλα σχετικά μαθήματα γενικής παιδείας, συγκεκριμένα οι Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών της Β’ Λυκείου, ο Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία της Β’ Λυκείου και ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός (μάθημα επιλογής).

Ένα χρόνο πριν

είχε καταργηθεί η Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών ως μάθημα γενικής παιδείας Γ’ Λυκείου, ενώ μειώνεται κατά μία ώρα η Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου, το μοναδικό συναφές μάθημα που απομένει στο Λύκειο.

Πρόκειται για διευρυμένη εκτόπιση μαθημάτων τα οποία συμβάλλουν καθοριστικά στη διαμόρφωση σύγχρονων δημοκρατικών πολιτών, στην καλλιέργεια της ομαδικότητας και της αυτενέργειας, στην προαγωγή της δημιουργικής και κριτικής σκέψης καθώς και στην ικανότητα ανάλυσης και δράσης στο σύγχρονο κόσμο.

Επιπλέον,

τα παραπάνω μαθήματα εξασφαλίζουν την αναγκαία προετοιμασία των υποψήφιων για όλες τις Σχολές Κοινωνικών και Πολιτικών επιστημών, οι οποίες αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία (σχεδόν 75%) στο Ανθρωπιστικό Πεδίο.

Ταυτόχρονα,

ως επακόλουθο μίας τέτοιας απόφασης δημιουργείται έντονη ανησυχία σχετικά με τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων αυτών των σχολών καθώς δεν απορροφούνται στον χώρο της εκπαίδευσης.

Αξίζει να σημειωθεί

ότι μια τέτοια κίνηση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με σύγχρονες διεθνείς πρακτικές, σύμφωνα με τις οποίες όχι μόνο δεν υποβαθμίζεται αλλά ενισχύεται η διδασκαλία των Κοινωνικών Επιστημών σε προγράμματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Άκρως ανησυχητική

είναι τέλος και η πρόσφατη απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ. να καταργηθούν τα νέα προγράμματα σπουδών της Ιστορίας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο και η αντικατάστασή τους με εκείνα που είχαν σχεδιαστεί σχεδόν προ εικοσαετίας. Και αυτή η απόφαση αντανακλά τον παραμερισμό των αρμόδιων εκπαιδευτικών οργάνων, αλλά και την παρεμπόδιση εκπαιδευτικών διαδικασιών που βασίζονται στη δημόσια διαβούλευση και τον ανοιχτό διάλογο.

Για τους παραπάνω λόγους

καλούμε εκ νέου τη Σύγκλητο του Παντείου Πανεπιστημίου να εκφράσει την πλήρη αντίθεσή της προς τις παραπάνω εξελίξεις που υποβαθμίζουν συνολικά τις Κοινωνικές Επιστήμες,

καλώντας το Υπουργείο Παιδείας,

όχι μόνο να αποσύρει τις σχετικές αποφάσεις αλλά και να αναβαθμίσει συνολικά τη διδασκαλία των Κοινωνικών Επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κάτι το οποίο αποτελεί συστατικό στοιχείο συγκρότησης μιας δημοκρατίας που προάγει τη δημόσια παιδεία και που μαζί με την επαγγελματική κατάρτιση και εξειδίκευση επενδύει στην ουσιαστική μόρφωση του συνόλου του πληθυσμού.

Δείτε σχετικά

Διαμαρτυρία ΠΕΕΚΕ για ωρολόγιο Πρόγραμμα-Απόντα τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών

Δείτε επίσης

Ωρολόγια Προγράμματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 2020-21: Oλων των τύπων των σχολείων
Μαθήματα Γ Λυκείου: Τα Προγράμματα σπουδών σε ΦΕΚ
Προγράμματα Σπουδών Θρησκευτικών: Νέα συμμορφωμένα με τις αποφάσεις ΣτΕ
Νέα Προγράμματα σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το ΙΕΠ

Πριν φύγετε

Τέλος το παλαιό σύστημα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2021 | Εγγραφο
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση