Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Συζήτηση στη Βουλή για άδειες Ανατροφής Τέκνου νεοδιόριστων Ειδικής Αγωγής-Τι είπε η Υπουργός Παιδείας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Συζήτηση στη Βουλή για άδειες Ανατροφής Τέκνου νεοδιόριστων Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής – Τι είπε η Υπουργός Παιδείας κα Νίκη Κεραμέως σε απάντηση Επίκαιρης Ερώτησης.

Συζήτηση στη Βουλή για άδειες Ανατροφής

Και φυσικά, εξετάζουμε μία συνολική αναθεώρηση ζητημάτων που έχουν να κάνουν με υπηρεσιακά ζητήματα εκπαιδευτικών.

Προφανώς και αυτό μπορεί να συζητηθεί σε αυτό το πλαίσιο, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές παραμέτρους που σας έθεσα, το διαφορετικό έργο που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί και οι διοικητικοί, την εξισορρόπηση της προστασίας της μητρότητας από τη μία, αλλά και της ορθολογικής διαχείρισης και της ανάγκης των σχολείων μας και τη δημιουργία των λειτουργικών κενών.

Σήμερα στις 11 Δεκεμβρίου 2020, ημέρα Παρασκευή συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του Ε΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή Αρκαδίας του Κινήματος Αλλαγής κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, με θέμα: “Περικόπτονται παρανόμως οι άδειες Ανατροφής Τέκνου στους νεοδιόριστους Εκπαιδευτικούς της Ειδικής Αγωγής”.

Την Ερώτηση απάντησε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως

Αναλυτικά η συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης

Κύριε Κωνσταντινόπουλε, καλημέρα σας. Έχετε δύο λεπτά στη διάθεσή σας.

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ.

Κύριε Υπουργέ, θα μπω απευθείας το θέμα,

γιατί νομίζω ότι το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Έχουμε κάνει ερωτήσεις και η τομεάρχης παιδείας του Κινήματος Αλλαγής και άλλοι συνάδελφοι από τη Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου του 2020.

Το θέμα είναι οι άδειες ανατροφής τέκνου στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής.

Με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας στις 21 Αυγούστου του 2020 που εκδόθηκε λίγο πριν το άνοιγμα των σχολείων, ορίζεται ότι η διάρκεια της άδειας ανατροφής στην περίπτωση που υπάλληλος ο οποίος κατά τον χρόνο του διορισμού του έχει ήδη τέκνο κάτω των τεσσάρων ετών ποσοτικώς περιορίζεται και έχει τόση διάρκεια σε μήνες όσοι είναι το άθροισμα των ωρών του μειωμένου ωραρίου που θα ελάμβανε ο γονέας μέχρι τη συμπλήρωση των ετών διευκόλυνσης του μειωμένου ωραρίου του τέκνου.

Τα επιχειρήματα που σας έχουν τεθεί

-και το ξέρετε- αφορούν το άρθρο 21 του Συντάγματος. Νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο το κατανοείτε και εσείς. Στέκομαι σε κάτι που έχετε πει εσείς η ίδια, γιατί εδώ το σημαντικό, να πάμε την κουβέντα μας λίγο παραπάνω και να μην μπούμε σε επιχειρήματα που θα λέει ο καθένας τα δικά του, αλλά δεν θα βρίσκουμε λύση.

Τι είπατε στις 14.10.2020 στη Βουλή;

Ότι σε κάθε ισχύον θεσμικό πλαίσιο μπορεί να επέλθουν βελτιώσεις. Άρα, εσείς είπατε ότι απαιτείται νομοθετική ρύθμιση να το εξετάσουμε, λέγοντας τα επιχειρήματά σας. Εγώ σας λέω, κυρία Υπουργέ, κάτι πολύ απλό.

Σήμερα, μετά από καιρό, μετά από αυτές τις δυσκολίες,

γνωρίζοντας όλα αυτά, που μέχρι σήμερα έχετε αξιολογήσει το θέμα καλύτερα, αλλά και την επιμονή πολλών ανθρώπων σε αυτό, νομίζω και τη δική σας καλή διάθεση, το κατανοείτε, είστε έτοιμοι ως Κυβέρνηση να κάνετε πράξη και να υπάρξουν βελτιώσεις στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ώστε να υπάρξουν οι διευκολύνσεις για την προστασία της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας;

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Θα απαντήσει η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως.

Καλημέρα σας, έχετε τρία λεπτά στη διάθεσή σας.

Συζήτηση στη Βουλή για άδειες Ανατροφής

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Καλημέρα, κύριε Πρόεδρε και ευχαριστώ πολύ.

Καλημέρα, κύριε συνάδελφε.

Έρχομαι ευθύς αμέσως και εγώ στο θέμα.

Είπατε, κύριε συνάδελφε, ότι περικόπτονται παρανόμως οι άδειες ανατροφής τέκνου στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής.

Δεν περικόπτεται καμία άδεια, κύριε Κωνσταντινόπουλε. Δεν χάνεται κανένα δικαίωμα. Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο.

Η εγκύκλιος στην οποία αναφέρεστε

εφαρμόζει το ισχύον πλαίσιο, το πλαίσιο σχετικά με τις άδειες ανατροφής για νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, κάτι που όπως ξέρετε δεν είχαμε στη χώρα μας. Δεν είχαμε ποτέ νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς στην ειδική αγωγή μέσω ΑΣΕΠ. Είναι η πρώτη φορά που γίνονται μόνιμοι διορισμοί. Και δεν έχουμε σχεδόν δέκα χρόνια διορισμούς στη γενική εκπαίδευση.

Εδώ χρειάζεται προσοχή το εξής σημείο:

Υπάρχει διάκριση του εργασιακού καθεστώτος μεταξύ εκπαιδευτικών και διοικητικών υπαλλήλων. Για τους εκπαιδευτικούς, σύμφωνα με την κείμενη ειδική νομοθεσία, ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός ο όποιος κατά τον χρόνο διορισμού του έχει τέκνο έως δύο ετών δικαιούται μέρος της εννεάμηνης άδειας ανατροφής, το οποίο υπολογίζεται με βάση το μειωμένο ωράριο του, το οποίο θα ελάμβανε μέχρι το τέκνο του να γίνει δύο ετών.

Για τους διοικητικούς υπαλλήλους

σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία πάντοτε ο νεοδιόριστος διοικητικός υπάλληλος δικαιούται μέρος της εννεάμηνης άδειας το οποίο υπολογίζεται με βάση το μειωμένο ωράριο του, το οποίο θα ελάμβανε μέχρι το τέκνο του να γίνει τεσσάρων ετών.

Άρα, διαφορετικό καθεστώς ισχύει για τους εκπαιδευτικούς,

διαφορετικό καθεστώς ισχύει για τους διοικητικούς. Δεν περικόπτεται τίποτα. Και αναφέρομαι συγκεκριμένα, κύριε Κωνσταντινόπουλε, στον τίτλο της ερώτησής σας. Ό,τι ακριβώς ισχύει, ότι περιγράφεται στο θεσμικό πλαίσιο, αυτό ακριβώς προβλέπεται και στις σχετικές εγκυκλίους.

Ως προς τις εννεάμηνες άδειες ανατροφής,

αυτές χορηγούνται κανονικά στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και στα μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο.

Όπως καταλαβαίνετε εδώ, κύριε Κωνσταντινόπουλε, έχουμε να εξισορροπήσουμε αφενός την προστασία της μητρότητας, που είναι άκρως σημαντική και αφετέρου και την ορθολογική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού συνολικά της εκπαίδευσης και την ανάγκη ακριβώς να λειτουργήσουν και τα σχολεία μας.

Θα επανέλθω και στη δευτερολογία μου με περαιτέρω στοιχεία.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Και εμείς ευχαριστούμε, κυρία Κεραμέως.

Συζήτηση στη Βουλή για άδειες Ανατροφής
Κύριε Κωνσταντινόπουλε, έχετε τρία λεπτά τον λόγο για τη δευτερολογία σας.

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κυρία Υπουργέ, μέχρι στιγμής αυτά που μου είπατε τα έχετε ξαναπεί. Είναι αλήθεια. Τα έχω διαβάσει. Είναι πραγματικότητα.

Εμείς λέμε για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής. Ο τίτλος δεν είναι «παρανόμως άδειες ανατροφής», αλλά «στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής».

Και βεβαίως η εγκύκλιος είναι με βάση το θεσμικό πλαίσιο. Δεν είναι με βάση το μη θεσμικό πλαίσιο. Η εγκύκλιος βγαίνει με βάση το θεσμικό πλαίσιο.

Εδώ σήμερα, όμως, μετά από τόσο καιρό -εγώ είδατε τι σας είπα- μπορούν να επέλθουν βελτιώσεις σε αυτούς τους ανθρώπους.

Υπάρχει συγκεκριμένη εγκύκλιος που είναι με βάση το θεσμικό πλαίσιο.

Εμείς ρωτάμε: Υπάρχει δυνατότητα και η διάθεση από την Κυβέρνηση να αλλάξει για τους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής; Πόσοι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής στερούνται αυτό το δικαίωμα της άδειας ανατροφής τέκνου για όλους και τους άλλους συναδέλφους τους;

Σας έχουμε καταθέσει αναλυτικά για τον εν ισχύει υπαλληλικό κώδικα,

για τις προτάσεις που έχουν γίνει, για το τι αφορά το Υπουργείο Εσωτερικών, για το Σύνταγμα και το άρθρο 21 περί προστασίας της οικογένειας, του γάμου, της μητρότητας και της παιδικής ηλικίας. Δεν μπαίνουμε στη λογική ότι αυτούς τους ανθρώπους εμείς τους αγαπάμε και εσείς δεν τους αγαπάτε. Δεν μπαίνουμε σε αυτήν τη λογική και την αντιπαράθεση.

Δεν ήρθαμε εδώ να πούμε ότι εμείς είμαστε υπέρ των επιδομάτων ή όχι. Είναι μια αδικία.

Αφορά ανθρώπους οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα και πρέπει να αξιοποιήσουν κάτι το οποίο το χρησιμοποιούν και άλλοι συνάδελφοί τους. Και είναι άδικο!

Οι καθηγητές της ειδικής αγωγής είναι άνθρωποι -και ειδικά οι νεοδιόριστοι, για τους οποίους γνωρίζετε καλύτερα από εμένα τις ειδικές συνθήκες- οι οποίοι πρέπει να λάβουν αυτό το κατοχυρωμένο δικαίωμα άδειας ανατροφής τέκνου.

Θα καταλάβαινα να μου πείτε ότι αυτό έχει ένα μεγάλο κόστος και δεν μπορεί να γίνει. Εγώ δεν πιστεύω ότι έχει αυτό μεγάλο κόστος.

Εγώ πιστεύω ότι μπορείτε και εσείς

και πιστεύω πως είναι η στιγμή αυτή να αλλάξει, όπως το είπατε. Το είπατε στις 14-10-2020. Θα σας το ξαναθυμίσω. Τα είπατε αυτά, όμως εγώ μένω στα θετικά αυτής της απάντησής σας. Εδώ είμαστε να συζητήσουμε εάν το θεσμικό πλαίσιο είναι σωστό, αν χρίζει βελτίωσης. Χρίζει βελτίωσης; Είναι δεδομένο. Και εσείς το ξέρετε.

Άρα, βεβαίως και μπορεί να επέλθουν βελτιώσεις στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο,

ώστε να μπει σε αυτή τη διαδικασία, κυρία Υπουργέ, και να αλλάξει και η εγκύκλιος. Απλό, κατανοητό από όλους μας. Και νομίζω θα σας το έχουν πει και συνάδελφοί σας και από τη Νέα Δημοκρατία. Είμαι σίγουρος ότι όλοι οι άνθρωποι που καθημερινά συναναστρέφονται και συζητούν με νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, θέτουν αυτό το ζήτημα.

Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ για τον χρόνο.

Αλλά θα μιλήσει και η κυρία Υπουργός γιατί πιστεύω ότι και άλλοι συνάδελφοι θα έχουν ερωτήσεις. Παρ’ όλα αυτά εγώ, κυρία Υπουργέ, σας καλώ σήμερα να δώσετε μία απάντηση, την οποία ουσιαστικά θα την ακούσουν όχι μόνο οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής, αλλά και η κοινωνία.

Και θα νιώσει ότι πραγματικά υπάρχει ένας ενιαίος κανόνας για όλους, αλλά και γι’ αυτούς τους ανθρώπους.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΒΔΕΛΑΣ): Κι εμείς ευχαριστούμε, κύριε Κωνσταντινόπουλε.

Κυρία Κεραμέως, σας δίνω τρία συν όσα λεπτά θέλετε, για να απαντήσετε.

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Κωνσταντινόπουλε, πρώτα απ’ όλα ας είμαστε σαφείς.

Για τι συζητάμε σήμερα; Συζητάμε γιατί πραγματοποιήθηκαν οι πρώτοι στην ιστορία διορισμοί ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Το λέω γιατί χρόνια τώρα όλοι ζητάμε μόνιμους διορισμούς και σωστά. Και γιατί ζητούσαμε διορισμούς στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση ειδικά; Προφανώς ανάγκες υπάρχουν σε όλη την εκπαίδευση.

Ειδικά στην ειδική αγωγή,

γιατί στην ειδική αγωγή όταν έχεις έναν αναπληρωτή, ο οποίος είναι για 15,16,17 συναπτά έτη αναπληρωτής, καταλαβαίνετε ότι όταν σήμερα είναι στην Αλεξανδρούπολη και του χρόνου είναι στην Κρήτη, ο δεσμός που αναπτύσσεται μεταξύ του εκπαιδευτικού και του παιδιού είναι ιδιαίτερος. Και όταν αυτός ο εκπαιδευτικός καλείται να αλλάξει τοποθεσία, να πάει σε άλλο σχολείο, ο δεσμός αυτός διαρρηγνύεται.

Και αυτό μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες στο παιδί.

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, λοιπόν, προχωρήσαμε στους πρώτους στην ιστορία μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, 4.500 μόνιμοι διορισμοί. Πρώτο το κρατούμενο.

Δεύτερο κρατούμενο.

Να είμαστε ξεκάθαροι, κύριε συνάδελφε. Άδεια ανατροφής τέκνου υπάρχει. Υπάρχει μέχρι την ηλικία των δύο ετών. Μέχρι το παιδί να γίνει δύο ετών, υπάρχει άδεια ανατροφής τέκνου.

Τρίτο κρατούμενο.

Υπάρχει, εν γένει, διαφορετικό εργασιακό καθεστώς μεταξύ εκπαιδευτικών και διοικητικών. Γιατί; Για παράδειγμα, οι θερινές διακοπές, που είναι τελείως διαφορετικές για τους εκπαιδευτικούς και διαφορετικές για τους διοικητικούς υπαλλήλους.

Άρα, υπάρχει ένα συνολικά διαφορετικό καθεστώς. Πολύ εύκολα μπορεί κανείς να έρθει και να πει να αλλάξει το καθεστώς.

Κατ’ αρχήν, να διευκρινίσουμε ότι ο τίτλος δεν είναι ακριβής,

ότι δηλαδή περικόπτονται παρανόμως οι άδειες ανατροφής τέκνου. Δεν είναι ακριβής ο τίτλος. Δεν περικόπτεται τίποτε.

Όπως το πλαίσιο ισχύει, αυτό ακριβώς εφαρμόζεται και με την εγκύκλιο.

Όπως σας είπα, λοιπόν, και προηγουμένως,

προφανώς ο νομοθέτης πρέπει να λάβει -γιατί χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση- πάρα πολλές παραμέτρους στην όποια απόφασή του.

Μία παράμετρος είναι προφανώς ότι διαφορετικό έργο προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί και οι διοικητικοί υπάλληλοι.

Μία άλλη παράμετρος είναι πώς θα εξισορροπήσει αφενός την προστασία της μητρότητας και αφετέρου την ορθολογική διαχείριση του εκπαιδευτικού συστήματος και των σχολείων μας.

Γιατί πρέπει και τα σχολεία μας, κύριε Κωνσταντινόπουλε, να λειτουργήσουν.

Πρέπει να σεβαστούμε το δικαίωμα στη μητρότητα, αλλά πρέπει και να σκεφθούμε, όταν προτείνουμε κάτι σαν αυτό που προτείνετε, ποια θα είναι τα λειτουργικά κενά συγκεκριμένα που προκύπτουν από μία τέτοια ρύθμιση.

Άρα, όλα αυτά πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

Και εμμένω σε αυτό που είχα πει πράγματι, ότι εδώ είμαστε να συζητήσουμε εάν το θεσμικό πλαίσιο χρίζει βελτίωσης, εάν μπορούν να συγκεραστούν όλες αυτές οι παράμετροι.

Εδώ είμαστε να το συζητήσουμε.

Και φυσικά, εξετάζουμε μία συνολική αναθεώρηση ζητημάτων που έχουν να κάνουν με υπηρεσιακά ζητήματα εκπαιδευτικών.

Προφανώς και αυτό μπορεί να συζητηθεί σε αυτό το πλαίσιο, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές παραμέτρους που σας έθεσα, το διαφορετικό έργο που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί και οι διοικητικοί, την εξισορρόπηση της προστασίας της μητρότητας από τη μία, αλλά και της ορθολογικής διαχείρισης και της ανάγκης των σχολείων μας και τη δημιουργία των λειτουργικών κενών.

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Δείτε επίσης

Εγγραφο Υπουργείου Εσωτερικών για άδειες ανατροφής: Ζητά τις απόψεις του Υπ. Παιδείας για να διευθετηθεί το ζήτημα
Αδειες ανατροφής νεοδιόριστων: Εγγραφο ΑΔΕΔΥ στο Υπουργείο Εσωτερικών για την Εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας
Αδεια ανατροφής σε νεοδιόριστο εκπαιδευτικό-ΕΕΠ-ΕΒΠ | Εγγραφο
Γνωμοδότηση για άδειες ανατροφής νεοδιόριστων δημοσίων υπαλλήλων και εκπαιδευτικών
Αδειες-αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ, ΕΒΠ: Ποιες δικαιούνται σύμφωνα με έγγραφο του Υπ. Παιδείας

Πριν φύγετε

Συζήτηση για ειδικά σχολεία στη Βουλή: O ΕΟΔΥ κάνει τεστ δειγματοληπτικά σε όλη την Ελλάδα
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση