Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Σωστή επιλογή σπουδών: Σπουδαίος παράγοντας επαγγελματικής σταδιοδρομίας | Αρθρο

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Σωστή επιλογή σπουδών: Σπουδαίος παράγοντας επαγγελματικής σταδιοδρομίας – Αρθρο της Φωτεινής Καλτσά, Ψυχολόγου-ΠΕ23 στο ΚΕΔΑΣΥ Τρικάλων.

Σωστή επιλογή σπουδών

Στη σπουδαιότητα της σωστής επιλογής σπουδών ως παράγοντα επαγγελματικής σταδιοδρομίας, αναφέρεται σε άρθρο της η Φωτεινή Καλτσά, Ψυχολόγος-ΠΕ23 στο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) Τρικάλων.

Ακολουθεί το άρθρο

Η σπουδαιότητα της σωστής επιλογή σπουδών ως παράγοντας επαγγελματικής σταδιοδρομίας

Της Φωτεινής Καλτσά, Ψυχολόγου ΠΕ23 στο ΚΕΔΑΣΥ Τρικάλων

Η επιλογή του σωστού επαγγέλματος αποτελεί γεγονός ζωτικής σημασίας και αυτό όχι μόνο επειδή το επάγγελμα είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη της ταυτότητας του νέου, αλλά επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι περνούν το 1/3 της ζωής τους στο χώρο εργασίας.

Τα παιδιά και οι έφηβοι κάθε τόσο έρχονται αντιμέτωποι με το ερώτημα «Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;» ή «Τι θα κάνεις όταν τελειώσεις το σχολείο;» Η επιλογή του επαγγέλματος είναι από τις πιο δύσκολες αποφάσεις που μπορεί να πάρει ένας νέος άνθρωπος.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των εφήβων κάνει την αρχική του επιλογή όταν βρίσκεται ακόμη στο σχολείο.

Οι πληροφορίες και η καθοδήγηση που λαμβάνουν από τους καθηγητές παίζουν σημαντικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων.

Η επιλογή του επαγγέλματος καθορίζεται από τις προτιμήσεις του ατόμου, τις επιθυμίες, τις ικανότητες και τους στόχους του για συγκεκριμένους τύποuς δραστηριοτήτων. Σε αυτή τη φάση της ζωής τους οι περισσότεροι έφηβοι μαθητές καθώς ετοιμάζονται να τελειώσουν το σχολείο, βιώνουν ανάμεικτα συναισθήματα. Μερικοί επιθυμούν να βρουν το δικό τους τρόπο ζωής, άλλοι να διατηρήσουν ανοιχτό το πεδίο των επιλογών τους, και μερικοί επιθυμούν να κερδίζουν χρήματα αμέσως. Υπάρχουν και εκείνοι που γνωρίζουν ακριβώς τι θέλουν να κάνουν, άλλοι που δείχνουν ανησυχία και τέλος οι εντελώς αναποφάσιστοι.

Πάντως είναι γενικά παραδεκτό ότι οι συμβουλές και οι πληροφορίες που προέρχονται από την οικογένεια, ασκούν μεγαλύτερη επιρροή από αυτές που προέρχονται από άλλες πηγές. Αυτό που χρειάζεται να κάνουν μαζί, γονείς και έφηβοι, είναι να καταφέρουν να περιορίσουν το πεδίο των επιλογών τους, ώστε να μπορέσουν να ερευνήσουν το επάγγελμα που είναι πιο πιθανό να τους ταιριάζει, διότι οι ευκαιρίες για εργασία και εκπαίδευση έχουν αλλάξει σημαντικά από τότε που οι ίδιοι οι γονείς έκαναν τις επιλογές τους.

Οφείλουν επομένως να πληροφορηθούν όσο γίνεται πιο σωστά για ό, τι διαθέσιμο επάγγελμα υπάρχει.

Για τους νέους που τελειώνουν το σχολείο η επιλογή επαγγέλματος πρέπει να γίνει με βάση μια ολοκληρωμένη πληροφόρηση και σύμφωνα με τα νεότερα δεδομένα που ισχύουν.

Για τους περισσότερους εφήβους, ένα πτυχίο πανεπιστημίου θεωρείται ως ένας τρόπος ή μέσο για να πετύχουν κάτι, ίσως μια ικανοποιητική εργασία στο χώρο των επιχειρήσεων, στις δημόσιες υπηρεσίες ή στην εκπαίδευση. Άλλοι πάλι, επιθυμούν να ακολουθήσουν σπουδές χωρίς να έχουν ξεκαθαρίσει ακόμα τι σκοπεύουν να κάνουν, και άλλοι οι οποίοι έχουν ήδη ξεκαθαρίσει στο μυαλό τους το επάγγελμα που επιθυμούν επιλέγουν τη σχολή και το Πανεπιστήμιο με μεγάλη προσοχή.

Η επιλογή του επαγγέλματος θα πρέπει να αποτελεί μια λογική και συνειδητή διαδικασία, λαμβάνοντας υπόψη το φαινόμενο ότι στις μέρες μας οι έφηβοι τελειώνοντας το σχολείο, κάποια σχολή ή το Πανεπιστήμιο, παρ’ όλες τις προσπάθειες που έχουν καταβάλει μένουν ωστόσο άνεργοι.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η εύρεση εργασίας είναι μια από τις βασικές ανησυχίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι κατά τη διάρκεια της εφηβείας, διότι σπάνια βρίσκουν θέσεις εργασίας που μπορούν να αποκτήσουν καλή επαγγελματική εμπειρία. Οι περισσότερες από τις εργασίες είναι δουλειές ρουτίνας που δεν βοηθούν τον νέο εργαζόμενο με αποτέλεσμα την εμφάνιση απαισιοδοξίας η οποία επηρεάζει αρνητικά το ηθικό και τη δημιουργία κινήτρων.

Όταν δεν δίνεται στον απόφοιτο η δυνατότητα να βρει εργασία, τότε ίσως να μην του δοθεί η δυνατότητα να πάρει μέρος και σε άλλες δραστηριότητες κοινωνικές, προσωπικές, οικονομικές οι οποίες είναι σημαντικές για την ανάπτυξη της προσωπικής του ταυτότητας.

Δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος που να είναι ικανός να μειώσει τις συνέπειες της παρατεινόμενης ανεργίας στο ηθικό των εφήβων. Η ανεργία πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένας πιθανός εχθρός, διότι οι νέοι άνεργοι παρουσιάζουν μεγαλύτερο αριθμό ψυχοπαθολογικών συμπτωμάτων (άγχος, κατάθλιψη, χαμηλή αυτοεκτίμηση, σωματικά προβλήματα) σε σχέση με εκείνους που εργάζονται.

Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουν να σταθούν στο πλάι των έφηβων μαθητών τις δύσκολες ώρες της πάλης τους για τη σωστή επιλογή επαγγέλματος, καθώς καθορίζει την ταυτότητα του ατόμου και συγχρόνως συνεισφέρουν στο να μην αυξηθεί ακόμη περισσότερο ο αριθμός των νέων που αισθάνονται ότι θα αποτύχουν πριν ακόμη δοκιμασθούν στην περιορισμένη, ούτως ή άλλως, αγορά εργασίας.

Φωτεινή Καλτσά

Ψυχολόγος ΠΕ23
στο ΚΕΔΑΣΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Δείτε επίσης
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση