Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Συνέδριο Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας 2024: “Ανθρωπολογία, Εθνογραφία σε/για αβέβαιους καιρούς”

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Συνέδριο Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας 2024: “Ανθρωπολογία, Εθνογραφία σε/για αβέβαιους καιρούς” – “Anthropology, Ethnography in/for uncertain times”.

Συνέδριο Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας 2024

Ακολουθεί η Πρόσκληση του 2ου Συνεδρίου του Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας (ΣΚΑΕ), το οποίο συνδιοργανώνεται με τον Τομέα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Ιστορίας – Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, Συνόρων και Κοινωνικού Φύλου του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας (Ethnofest).

2nd Conference of the Association of Social Anthropologists Greece: “Anthropology, Ethnography in/for uncertain times.” Please find in the attachment the call of the 2nd Conference of the Association of Social Anthropologists of Greece, which is co-organized with the Department of Recent and Contemporary History and Social Anthropology of the Department of History – Archeology of the Aristotle University of Thessaloniki, the Laboratory for the Study of Culture, Borders and Social Gender of the Department of Balkans, Slavic and Oriental Studies of the University of Macedonia and the Ethnographic Film Festival of Athens (Ethnofest).

____________________________

Σύλλογος Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας (Σ.Κ.Α.Ε.)

«Ανθρωπολογία, Εθνογραφία σε/για αβέβαιους καιρούς.»

Το 2ο Συνέδριο του Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας (ΣΚΑΕ) επικεντρώνεται στην αβεβαιότητα των καιρών μας σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα που ανακύπτουν σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής. Το αβέβαιο μας απασχολεί, όχι ως κάτι καινούργιο ή εξαιρετικό, αλλά γιατί μια σειρά ασύνδετων μεταξύ τους γεγονότων, το καθιστούν αργά και σταθερά μια νέου τύπου κοινοτυπία. Το αβέβαιο βρίσκεται ολόγυρά μας και σμιλεύει με κεντρικό τρόπο την παγκόσμια και όχι μόνο κοινωνική και πολιτική ζωή. Το πυρηνικό ατύχημα στην Φουκουσίμα, η πανδημία Covid-19, η κρίση χρέους που στιγμάτισε την Ευρώπη σε όλη την προηγούμενη δεκαετία, η περιβαλλοντική κρίση, οι πολεμικές συρράξεις στην Συρία, τη Λιβύη και πρόσφατα στην Ουκρανία – στο κέντρο της Ευρώπης –, η βίαιη αλλαγή καθεστώτων στην Αφρική, η γιγάντωση της ακροδεξιάς διεθνώς, φαίνονται σαν μεμονωμένα συμβάντα, όμως πυκνώνουν τον πολιτισμικό χρόνο, επιταχύνουν τις πολιτικές εξελίξεις, εντείνουν περαιτέρω το ενδεχόμενο κρίσης.

Η ανθρωπολογική κριτική ματιά μπορεί να γίνει συμβάλλοντας ουσιαστικά αναδεικνύοντας τα κοινωνικά προβλήματα, μιας επόμενης διεισδυτική ψηλαφώντας τις π(λ)ηγές τους και τα αποτελέσματα που φέρουν. Με ποιους τρόπους μπορεί να φωτίσουμε νέες πολιτικές, νέες εναλλακτικές πρακτικές, νέα οράματα; Το συνέδριο προσκαλεί όσες και όσους εργάζονται και συνεργάζονται με τους τρόπους της ανθρωπολογικής σκέψης και της εθνογραφικής μεθόδου να συμμετάσχουν σε αυτή την κριτική διερεύνηση της αβεβαιότητας και της πολλαπλότητάς της. Με ποιους τρόπους μπορούμε να την αφουγκραστούμε, να την αναλύσουμε και να την κατανοήσουμε;

Μέσα από την εθνογραφία έχουν αναδειχθεί διαφορετικοί πολιτισμικοί χρόνοι έχοντας βοηθήσει έτσι στην σύλληψη του γραμμικού και προοδευτικού μέλλοντος. Σήμερα, σχολιάζοντας την εθνογραφία στη μετα-κοβιντ εποχή, η Marilyn Strathern αναρωτιέται για το πώς θα μπορέσουν οι κοινωνικοί ανθρωπολόγοι να την ενεργοποιήσουν ξανά με τρόπους τέτοιους ώστε να αποκεντρώσουν αυτόν τον ορίζοντα αβεβαιότητας και να καταγράψουν τις νέες διασυνδέσεις, τα αισθήματα, τις σκέψεις, και πρακτικές που ευνοούν συμβιβασμούς και ανθεκτικές σχέσεις. Η Εθνογραφία (επαν)έρχεται στο προσκήνιο ως ένα πλούσιο μεθοδολογικό εργαλείο χαρακτηριστικό τόσο για την ευρύτητά του όσο και την εμβάθυνση που παρέχει η κοινωνική έρευνα.

Πώς συνδράμει η Ανθρωπολογία στην κατανόηση των αβέβαιων καιρών που ζούμε; Πώς μπορεί η εθνογραφία να τις καταγράψει, να τις περιγράψει στη πολυφωνική τους έκφραση, και να δεσμευτεί κριτικά και δημιουργικά μαζί τους; Πώς η συζήτηση για το μέλλον της ίδιας της εθνογραφίας, ο ορίζοντας της οποίας έχει ξεπεράσει προ πολλού πια τα όρια της ανθρωπολογικής σκέψης θα γίνει όσο το δυνατόν πιο συμπεριληπτική; Πόσο ανοιχτή είναι η ανθρωπολογία σήμερα να δεχτεί την συμβολή άλλων θεωρητικών σκέψεων;

Το συνέδριο προσκαλεί συμμετοχές από διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Με βασικό οδηγό την εθνογραφία, επιδιώκει την ανάπτυξη ενός διευρυμένου κύκλου θεωρητικών ζητημάτων και μεθοδολογικών πρακτικών προκειμένου να φωτίσουμε νέες οπτικές και συνεργασίες σε έναν κόσμο που αποδιοργανώνεται. To 2o Συνέδριο του ΣΚΑΕ φιλοδοξεί να γίνει ένας τόπος συνάντησης ανθρωπολόγων -– και όχι μόνο– που εργάζονται σε διάφορους χώρους και πεδία, εντός και εκτός της ακαδημαϊκής κοινότητας, από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, και οι οποίοι/οποίες αξιοποιούν την εθνογραφία ή/και την ανθρωπολογική σκέψη στην εργασία και την καθημερινότητά τους. Ιδιαίτερα καλωσορίζουμε νέους/νέες επιστήμονες αλλά και συναδέλφους/ισσες από άλλα ακαδημαϊκά πεδία που χρησιμοποιούν την εθνογραφία ως μεθοδολογικό εργαλείο.

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη 24-27/5/2024 σε συνδιοργάνωση με τον Τομέα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Ιστορίας – Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, Συνόρων και Κοινωνικού Φύλου του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας (Ethnofest).

Προτείνονται οι παρακάτω θεματικές χωρίς να είναι δεσμευτικές:

– Πολιτικές και διακυβέρνηση

Πώς περιγράφει η εθνογραφία τους κοινωνικούς μετασχηματισμούς/ α-συνέχειες μετά από τις αλλεπάλληλες κρίσεις των τελευταίων χρόνων; Με ποιους τρόπους η οικονομική αβεβαιότητα και επισφάλεια επιδρούν σε κοινωνικές πρακτικές, συνήθειες, σχέσεις; Πώς φαντάζονται το μέλλον νέες μορφές πολιτικής συμμετοχής και διακυβέρνησης; Με ποιους τρόπους η ανθρωπολογία μπορεί να συμβάλλει κριτικά σε δημόσιες συζητήσεις και προβληματισμούς;

–  Μετανάστευση

Πώς μπορεί να συμβάλλει η ανθρωπολογία στην ανάδειξη της πολυπλοκότητας της μεταναστευτικής εμπειρίας; Πώς νέες ή παλιές μορφές μετανάστευσης διαμορφώνουν νέες κοινωνικές σχέσεις; Ποιες προκλήσεις και ποιους περιορισμούς αντιμετωπίζει η εθνογραφία στη μελέτη του μεταναστευτικού φαινομένου – είτε αυτό αφορά τις βιωμένες εμπειρίες της μετακίνησης είτε τα μεταναστευτικά και συνοριακά καθεστώτα;

– Φύλο και Σεξουαλικότητα

Πώς αναδεικνύει η εθνογραφία την ενσώματη, έμφυλη εμπειρία και βία; Με ποιους τρόπους συμμετέχει στην ορατότητα διαφορετικών αρρενωποτήτων, θηλυκοτήτων και κουήρ ή τρανς εμπειριών; Πώς η στροφή στον νεο-συντηρητισμό και την alt-right επαναφέρει στο προσκήνιο την ετεροκανονική οικογένεια και τους ηθικούς πανικούς για το δημογραφικό πρόβλημα; Πώς οι νέες τεχνολογίες της αναπαραγωγής διαμορφώνουν νέες οικογένειες και συγγένειες; Πώς ο φεμινισμός και τα ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματα συνεισφέρουν στην ανάδυση νέων μεθοδολογιών που εμπλουτίζουν ή συμπληρώνουν την εθνογραφία; Πώς ο ακτιβισμός συνομιλεί -ή όχι- με την ανθρωπολογία;

– Τεχνολογία

Πώς μπορεί να μελετήσει η εθνογραφία τις ψηφιακές κοινωνίες σε όλες τους τις πτυχές (μορφές κοινωνικότητας, εργασία, επικοινωνία, κτλ.); Πώς διαμορφώνονται νέες μορφές συμπερίληψης   ή/και   αποκλεισμού;   Πώς   η   ανθρωπολογία   προσεγγίζει   την   τεχνητή νοημοσύνη και μετα-ανθρώπινες μορφές κοινωνικότητας και επικοινωνίας ή τέχνης;

– Περιβάλλον και βιωσιμότητα

Πώς διαμορφώνει η περιβαλλοντική κρίση τον κόσμο γύρω μας; Πώς επηρεάζονται τα αστικά κέντρα και πώς οι περιφέρειες; Πώς μπορεί να αναδείξει η εθνογραφία τις σχέσεις των ανθρώπων με τα μη ανθρώπινα ζώα και με το περιβάλλον όπως αυτές διαμορφώνονται μέσα στην Ανθρωπόκαινο εποχή και πώς -και εάν- παράγονται νέες οντολογίες του ανθρώπινου σε καιρούς κλιματικής αστάθειας;

– Μεθοδολογία

Πώς διαμορφώνεται η εθνογραφία ως μέθοδος και γραφή στη μετα-κόβιντ εποχή; Πώς η συρρίκνωση στους πόρους και τη χρηματοδότηση της έρευνας φέρνουν στην επιφάνεια νέες πρακτικές και μια νέα αντίληψη για την εθνογραφία; Πώς συνομιλεί η κοινωνική ανθρωπολογία με τους τρόπους που χρησιμοποιείται η εθνογραφία από άλλες επιστήμες ή τέχνες;

Το 2ο Συνέδριο του ΣΚΑΕ θα γίνει δια ζώσης με δυνατότητα περιορισμένου αριθμού ψηφιακών πάνελ. Οι γλώσσες του συνεδρίου θα είναι τα ελληνικά και τα αγγλικά και θα ορίζονται για το κάθε πάνελ από τους/τις συντονιστές/τριες. Η συμμετοχή στο συνέδριο ανέρχεται στα 50 ευρώ για όσους/όσες δεν είναι μέλη του ΣΚΑΕ, 40 ευρώ για τα μέλη και 20  ευρώ  για  όσους/όσες  δεν  εργάζονται.  Θα  υπάρχει  η  δυνατότητα  να  γίνει  κάποιος/α μέλος  δια  ζώσης  τη  μέρα  του  συνεδρίου.  Τέλος,  οι  προπτυχιακοί/ές  φοιτητές/τριες  θα μπορούν να συμμετέχουν δωρεάν.

Οι προτάσεις για τα πάνελ και τα εργαστήρια θα πρέπει να κατατεθούν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου του 2023 στο info@anthroassociation.gr . Παρακαλούμε λάβετε υπόψη σας ότι  η  κάθε  πρόταση  θα  πρέπει  να  περιλαμβάνει τα  ονόματα των  συντονιστών/τριών,  την ιδιότητά τους, τίτλο και περίληψη (300 λέξεις) και βιογραφικά (250 λέξεις) στις δύο επίσημες γλώσσες του συνεδρίου. Παράλληλα, είναι απαραίτητο να συμπεριλαμβάνεται μια εκτεταμένη περιγραφή (400 λέξεις), είτε στα ελληνικά είτε στα αγγλικά, που θα αναδεικνύει τη  σχέση  του  προτεινόμενου  πάνελ/εργαστηρίου  με  τις  θεματικές  του  συνεδρίου.  Για  τα εργαστήρια θα πρέπει να αναφέρεται το όριο των συμμετοχών καθώς και οι τεχνικές προδιαγραφές της αίθουσας.

Οργανωτική Επιτροπή 2ου Συνεδρίου ΣΚΑΕ

  

  • Αγγελόπουλος Γιώργος, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Βαρελάκη Φάλια, Τμήμα Κοιν. Ανθρωπολογίας & Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Γρηγοριάδου, Σοφία TWIXTlab Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Δέλτσου Ελευθερία, Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας & Κοιν. Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Δεσποτοπούλου Εύη, Τμήμα Κοιν. Ανθρωπολογίας & Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Ζώταλη Βούλα, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Καραθανάσης Παυσανίας – Τμήμα Κοιν. Ανθρωπολογίας & Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Καραμπάσης Ρήγας, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Όσλο
  • Καταϊφτσής Δημήτρης, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών, Παν/μιο Μακεδονίας
  • Κυριακάκης Γιάννης, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
  • Λαρίση Δάφνη, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Μπακαλάκη -Αλεξάνδρα, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Πατεράκη Μιμήνα, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
  • Πεγκλίδου Αθηνά, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Πετρίδου Αγγελική Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Προμπονάς Παντελής, Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας & Κοιν. Ανθρωπολογίας, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Σιδέρη Ελένη,Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών ΣΠουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Τριανταφυλλίδης Σάββας, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Χρήστου Βιργινία –Τμήμα Ιστορίας Aρχαιολογίας & Κοιν. Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Επιστημονική Επιτροπή 2ου Συνεδρίου ΣΚΑΕ

  

  • Αθανασίου Αθηνά, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Αϊβαλιώτης Κώστας, Συνιδρυτής & Διευθυντής του Ethnofest
  • Βουλβούλη Αιμιλία, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολίτικων Σπουδών,
  • Πανεπιστήμιο Μακεδονίας/ Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου
  • Γιαννακόπουλος Κώστας, Τμήμα Κοιν. Ανθρωπολογίας & Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Γκέφου-Μαδιανού Δήμητρα, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Δαλάκογλου Δημήτρης, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Vrije University Amsterdam
  • Δέλτσου Ελευθερία, Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας & Κοιν. Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Κότσιρα Ελένη, Alma Economics
  • Κυριακόπουλος Λέανδρος, ΙΙΕ/Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών
  • Μάνος Ιωάννης, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολίτικων Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Μενεγάκη Μαρία, Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης
  • Μπαλάντινα Αλεξάνδρα, Τμήμα Εθνομουσικολογίας, Πανεπιστήμιο Ιονίου
  • Πανόπουλος Παναγιώτης, Τμήμα Κοιν. Ανθρωπολογίας & Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Παπαηλία Πηνελόπη, Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας & Κοιν. Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Πατεράκη Μιμήνα, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
  • Πεγκλίδου Αθηνά, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Ρακόπουλος Θεόδωρος, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Όσλο
  • Ροζάκου Κατερίνα, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Σιδέρη Ελένη, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολίτικων Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
  • Τουντασάκη Ειρήνη, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
  • Τσιμπιρίδου Φωτεινή, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολίτικων Σπουδών, Παν/μιο Μακεδονίας

Δείτε επίσης

Αρση υποβάθμισης των Κοινωνικών Επιστημών ζητά ο Σύλλογος Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας 

ΗΜΕΡΙΔΕΣ / ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ Παιδιά και έφηβοι με σακχαρώδη διαβήτη: Μετεκπαιδευτική Ημερίδα για την εκπαίδευση των Σχολικών Νοσηλευτών 

Συνταγματικός ο αποκλεισμός υποψηφίων με δυσλεξία από την εισαγωγή σε σχολές Ενόπλων Δυνάμεων-Αστυνομίας-Πυροσβεστικής

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply