Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Τεχνικά Γυμνάσια: Για ποιους λόγους θα ιδρυθούν-Ποιοι οι στόχοι της θεσμοθέτησης

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Τεχνικά Γυμνάσια: Για ποιους λόγους θα ιδρυθούν – Ποιοι οι στόχοι της θεσμοθέτησης – Πιλοτική λειτουργία από το 2026 – Επισημάνσεις.

Τεχνικά Γυμνάσια

Την πιλοτική λειτουργία 10 Τεχνικών Γυμνασίων σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας από το σχολικό έτος 2026-2027 περιλαμβάνει το σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων το οποίο παρουσιάστηκε εχθές Δευτέρα 05.05.2025.

Ως στόχοι αυτής της θεσμοθέτησης ορίζονται από την Επιτροπή, η οποία συνέγραψε το σχέδιο, οι εξής:

  • Ανταπόκριση στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα παιδιών από διαφορετικά υπόβαθρα και με διαφορετικές ικανότητες.
  • Παροχή ευκαιριών βιωμάτων σχολικής επιτυχίας με βάση τις κλίσεις, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/ριών.
  • Αύξηση της πιθανότητας ολοκλήρωσης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για όλους/ες τους/τις μαθητές/ριες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου.
  • Πρόληψη της παραβατικής συμπεριφοράς των εφήβων.
  • Περαιτέρω μείωση της μαθητικής διαρροής.
  • Εξασφάλιση ευνοϊκότερων επαγγελματικών ευκαιριών και μείωση της φτώχειας.

Ειδικότερα, θα δοθεί η δυνατότητα στους/στις μαθητές/ριες:

  • Να ανακαλύψουν και να αναπτύξουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους σε πρώιμο στάδιο, • Να μαθαίνουν μέσα από την πράξη (learning by doing),
  • Να αναπτύξουν θετικές διαπροσωπικές σχέσεις σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης,
  • Να καλλιεργήσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες,
  • Να ενταχθούν στην κοινωνία και να μην τεθούν στο περιθώριο στην ευαίσθητη αυτή ηλικία.

Επισήμανση

Η παραπάνω δομή σε καμία περίπτωση δεν ισοδυναμεί με τη δημιουργία χαμηλότερου status δομών ή κατευθύνσεων, αλλά με την προώθηση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών/ριών στο εκπαιδευτικό αγαθό, σύμφωνα με τα ισχύοντα προβλεπόμενα.

Ακολουθεί η θεωρητική πλαισίωση της πρότασης

Σύμφωνα με έκθεση της UNICEF70, σχεδόν 200 εκατομμύρια αγόρια και κορίτσια παγκοσμίως δεν ολοκληρώνουν την κατώτερη και ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μάλιστα, αν συνεχιστούν οι τρέχουσες τάσεις, άλλα 825 εκατομμύρια παιδιά δεν θα αποκτήσουν τις βασικές δεξιότητες που τους παρέχει η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έως το 2030. Η μαθητική διαρροή είναι βασική ένδειξη ότι ένας νέος δεν πέτυχε στο σχολείο και κινδυνεύει να μην πετύχει και στην ενήλικη ζωή. Συχνά συνδέεται με άλλα αρνητικά φαινόμενα, όπως η βία και η παραβατικότητα ανηλίκων, η φτώχεια και η ανεργία.

Αναμφισβήτητα, η ολοκλήρωση της υποχρεωτικής σχολικής εκπαίδευσης επιφέρει πλήθος θετικών αποτελεσμάτων, όπως τη δημιουργία ή βελτίωση των προοπτικών εξεύρεσης εργασίας και τη μείωση των πιθανοτήτων της κοινωνικής περιθωριοποίησης.

Οι λόγοι για τους οποίους οι νέοι εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση είναι πολυπαραγοντικοί και περιλαμβάνουν: α) κοινωνικούς/οικογενειακούς λόγους, όπως η αρνητική στάση ή αδιαφορία των γονέων, β) σχολικούς λόγους, όπως τα προβλήματα πειθαρχίας, η έλλειψη ενδιαφέροντος, η επανάληψη της τάξης, το άγχος και η πίεση κατά τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο λόγω των υπερβολικών απαιτήσεων και του ακαδημαϊκού του προσανατολισμού, με αρνητικές επιδράσεις στην ψυχολογική και ακαδημαϊκή εξέλιξη των μαθητών/ ριών.

Άλλοι λόγοι μπορεί να σχετίζονται με τη φτώχεια, την παιδική εργασία, καθώς και προσωπικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά ζητήματα συγκεκριμένων ευπαθών ομάδων, όπως παιδιά Ρομά, αλλοδαποί, πρόσφυγες, μετανάστες, άτομα με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κ.ά. Η μέτρηση της σχολικής διαρροής σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης υπόκειται σε συγκεκριμένους δείκτες (π.χ. δείκτης πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης και κατάρτισης, δείκτης συμμετοχής στη βασική εκπαίδευση κ.α.) και διαφορετικά όρια ηλικιών (π.χ. από 18 και άνω).

Η Ελλάδα βρίσκεται στις χώρες με χαμηλά ποσοστά σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές στατιστικές. Όμως στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των παιδιών ηλικίας 12-15 που δεν ολοκληρώνουν επιτυχώς την υποχρεωτική εκπαίδευση, παρότι είναι εγγεγραμμένα. Οι αναφορές από τις κοινωνικές υπηρεσίες και τις Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων και Κοινωνικής Αρωγής δείχνουν ότι αρκετά παιδιά σε κίνδυνο παραβατικότητας ή ήδη παραβάτες δεν παρακολουθούν ούτε ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Χρειάζεται όχι μόνο περαιτέρω διερεύνηση του φαινομένου, αλλά ουσιαστικά μέτρα για την πλήρη ένταξη όλων των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον.

Η παροχή πολλαπλών δυνατοτήτων και ευέλικτων/ εναλλακτικών μορφών πρόσβασης στη γνώση (Multiple Flexible Pathways)73 αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, η οποία αποσκοπεί στην ανταπόκριση στις ετερογενείς ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού, με ιδιαίτερη έμφαση σε όσους ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Μία τέτοια προσέγγιση ευθυγραμμίζεται με τις διεθνείς συμβάσεις αλλά και με τις υπαγορεύσεις του Στόχου 4 του ΟΗΕ, που αναφέρει ως απόλυτη προτεραιότητα τη δημιουργία εκπαιδευτικών συστημάτων που προάγουν ισότιμες ευκαιρίες στη μάθηση για όλους/ες τους/τις μαθητές/ριες. H παροχή ευρύτερων μαθησιακών ευκαιριών στα εκπαιδευτικά πλαίσια μπορεί να επιτευχθεί με εμπλουτισμό του συστήματος της κατώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Διεξαγωγή μελέτης και η πιλοτική λειτουργία δέκα (10) Τεχνικών Γυμνασίων

Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η διεξαγωγή μελέτης και η πιλοτική λειτουργία δέκα (10) τεχνικών γυμνασίων σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας. Πρόκειται για μία πιο εξειδικευμένη εκπαίδευση μετά το Δημοτικό σχολείο ή μία δεύτερη γυμνασιακή κατεύθυνση, την οποία θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μαθητές ηλικίας 12-15 ετών και να συνεχίσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση σε έναν νέο τύπο σχολικής βαθμίδας, που θα τους προσφέρει μαζί με τις βασικές ακαδημαϊκές γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες. Οι απόφοιτοι θα μπορούν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στα ΕΠΑΛ ή ακόμη και στα Γενικά Λύκεια. Επίσης, με τις δεξιότητες που θα έχουν αποκτήσει θα έχουν τη δυνατότητα να απορροφηθούν στην αγορά εργασίας.

Δείτε σχετικά

Το σχέδιο για Πρόληψη της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων όπως παρουσιάστηκε

Τι προτείνει για τη σχολική βία και εκφοβισμό η Επιτροπή-Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μέτρων 

Παιδαγωγική αποβολή και κοινωνική εργασία για μαθητές που εκφοβίζουν-Εκδοση Εγκυκλίου προβλέπει το σχέδιο 

Σύμβουλοι Εκπαίδευσης στα σχολεία υποχρεωτικά 3 φορές την εβδομάδα: Τι θα προβλέπει σχετική Εγκύκλιος

Νομική προστασία εκπαιδευτικών για περιστατικά σχολικής βίας: Ενίσχυση θεσμικού πλαισίου με ρύθμιση εντός του 2025 

Ενδοσχολική συνεκπαίδευση εκπ/κών-μαθητών-γονέων την 11η.12 κάθε έτους-Πρόβλεψη άδειας για τους γονείς 

Το Kids Wallet παρουσιάστηκε: Πως θα λειτουργεί-Επισημάνσεις για τους γονείς 

Η Επιτροπή για την Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply