“Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Τεχνικές που καθησυχάζουν ένα παιδί που βιώνει άγχος-Ανεπιθύμητες συμπεριφορές-Τρόποι διαχείρισης

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Τεχνικές που καθησυχάζουν ένα παιδί που βιώνει άγχος-Ανεπιθύμητες συμπεριφορές των παιδιών: Τρόποι διαχείρισής τους-Της Γεωργίας Χαραλαµποπούλου, Ψυχολόγου (ΠΕ23).

Τεχνικές που καθησυχάζουν ένα παιδί που βιώνει άγχος

Τα παιδιά είναι πιθανόν να εµφανίζουν πιο έντονο άγχος αυτή την περίοδο. Σας προτείνουµε απλούς τρόπους που µπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναγνωρίσουν, αποδεχτούν και διαχειριστούν αυτό το δυσάρεστο συναίσθηµα.

  1. «Θα ήθελες να μου το δείξεις με μια ζωγραφιά;»

Τα παιδιά, κάποιες φορές, εκφράζονται πιο εύκολα και αυθόρµητα µέσω της ζωγραφικής, παρά µε τη χρήση της γλώσσας

  1. «Είσαι ασφαλής. Σε αγαπώ»

Η επιβεβαίωση ότι το παιδί είναι ασφαλές και ότι βρίσκεται κοντά του κάποιος που το αγαπά, λειτουργεί καθησυχαστικά.

  1. «Έλα να φουσκώσουμε ένα φανταστικό μπαλόνι»

Αν παροτρύνουµε ένα παιδί να πάρει µια βαθιά αναπνοή τη στιγµή που βρίσκονται σε έντονο άγχος, πιθανότατα θα απαντήσει «Δε µπορώ !». Μια εναλλακτική πρόταση είναι να το παρουσιάσουµε σαν παιχνίδι. Προσποιούµαστε ότι φουσκώνουµε ένα  φανταστικό µπαλόνι,  κάνοντας αστείους ήχους,  αφού πάρουµε βαθιά αναπνοή από τη µύτη και αφαιρέσουµε όλο τον αέρα µετρώντας ως το 5

  1. «Μπορώ να τα καταφέρω», «Δε με σταματάει κανείς», «Είμαι μαχητής»

Επαναλαµβάνουµε την φράση στο παιδί και το ενθαρρύνουµε να την επαναλάβει δυνατά αρκετές φορές

  1. «Είναι απλά ένα συναίσθημα. Θα περάσει.

Εξηγούµε στο παιδί ότι τα συναισθήµατα είναι παροδικά και το παροτρύνουµε να περιµένει ώστε να υποχωρήσουν τα συµπτώµατα

  1. «Ας μετρήσουμε…»

Χρησιµοποιούµε την τεχνική της απόσπασης προσοχής ώστε το παιδί να στρέψει σε άλλα ερεθίσµατα την προσοχή του ώστε να µην επικεντρώνεται στο δυσάρεστο συναίσθηµα. Μπορούµε να το ενθαρρύνουµε να µετρήσουµε πόσα βιβλία έχει στη βιβλιοθήκη του, πόσα κόκκινα αυτοκινητάκια έχει, πόσες κούκλες µε µαύρα µαλλιά κ.ο.κ.

  1. «Κλείσε τα µάτια σου και φαντάσου…»

Ζητάµε από το παιδί να κλείσει τα µάτια του και να µεταφερθεί νοερά σε ένα µέρος που αισθάνεται ασφάλεια και χαρά και του ζητάµε να το φέρει στο νου του µε όσο περισσότερες λεπτοµέρειες µπορεί

  1. «Κάποιες φορές κι εγώ θυµώνω, φοβάµαι, αγχώνοµαι.»

Δείχνω ενσυναίσθηση, µοιράζοµαι τρόπους που µε βοήθησαν στο παρελθόν να διαχειριστώ δυσάρεστα συναισθήµατα.

  1. «Ποιό είναι το χειρότερο που µπορεί να συµβεί;»

Όταν µας απαντήσει το χειρότερο δυνατό σενάριο που µπορεί να σκεφτεί, αρχίζουµε να συζητάµε την πιθανότητα να συµβεί αυτό. Στόχος είναι να κατανοήσει το παιδί ότι το άγχος µε οδηγεί σε καταστροφολογία και προσπαθούµε να κατανοήσει ότι το πιο πιθανό είναι οι αρνητικές σκέψεις που συνοδεύουν το άγχος µας να µην είναι ρεαλιστικές. Τέλος, του ζητάµε να φανταστεί την καλύτερη δυνατή έκβαση της κατάστασης που το αγχώνει

  1. «Θυµήσου τότε που…»

Υπενθυµίζουµε στο παιδί περιστατικά που κατάφερε να ξεπεράσει το φόβο του, που κατάφερε κάτι σπουδαίο ώστε να πιστέψει ξανά στις δυνατότητές του.

  1. «Πάµε µια βόλτα»

Η ήπια άσκηση βοηθά στη µείωση του άγχους, την απόσβεση της περιττής ενέργειας και βελτιώνει τη διάθεση. Εναλλακτικά, το παιδί µπορεί να κάνει σχοινάκι, να χρησιµοποιήσει µια µπάλα γυµναστικής, να παίξει κ.ο.κ

  1. «Πώς µπορώ να σε βοηθήσω;»

Ας αφήσουµε το παιδί να µοιραστεί µαζί µας τους τρόπους µε τους οποίους θα τους φανούµε χρήσιµοι. Σίγουρα θα µας κατευθύνουν πιο δηµιουργικά !

Γεωργία Χαραλαµποπούλου,

Ψυχολόγος

Μέλος ΕΔΕΑΥ 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου

Δείτε τις Τεχνικές που καθησυχάζουν ένα παιδί που βιώνει άγχος με τα σχετικά γραφικά σε μορφή pdf

___________________

Ανεπιθύμητες συμπεριφορές των παιδιών: Τρόποι διαχείρισής τους

Όλα τα παιδιά συµπεριφέρονται κατά τρόπο µη αποδεκτό κάποιες φορές. Είναι αναµενόµενο όταν βιώνουν κούραση, φόβο ή διεκδικούν την ανεξαρτησία τους. Αυτή την περίοδο, τέτοιες συµπεριφορές ενδέχεται να είναι πιο συχνές ή πιο έντονες.

Ας δούµε τρόπους διαχείρισής τους.

ΑΝΑΚΑΤΕΥΘΥΝΩ

Εντοπίζω την ανεπιθύµητη συµπεριφορά και αντιπροτείνω µια θετική. Επεµβαίνω εγκαίρως και στρέφω την προσοχή σε κάτι διασκεδαστικό ή ενδιαφέρον :

«Έλα να παίξουµε µε το αγαπηµένο σου παιχνίδι»

ΚΑΝΩ ΠΑΥΣΗ

Κάνω μια παύση 10 δευτερολέπτων. Παίρνω τρεις βαθιές αναπνοές και αντιδρώ με πιο ήρεμο και ήπιο τρόπο ώστε να αντιμετωπίσω πιο αποτελεσματικά τη συμπεριφορά του παιδιού

ΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

Αποφεύγω τις φωνές/τιμωρίες. Η εφαρμογή συνεπειών βοηθά το παιδί να καταλάβει ότι είναι το ίδιο υπεύθυνο για τις πράξεις του.

Αρχικά, εξηγώ στο παιδί ποιες συμπεριφορές είναι αποδεκτές και ποιες όχι και ποιες συνέπειες θα ακολουθήσουν σε περίπτωση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.

Κάνω υπενθύμιση πριν δώσω συνέπεια.

Επιλέγω λογικές συνέπειες π.χ παίρνω το αγαπημένο παιχνίδι, στερώ κάτι θετικό για εύλογο χρονικό διάστημα ανάλογο της ηλικίας.

Συζητώ και επαινώ όταν λήξει η συνέπεια.

ΕΠΑΙΝΩ

Αναθέτω απλές δραστηριότητες, στις οποίες γνωρίζω ότι μπορεί να αντεπεξέλθει το παιδί και το επαινώ κάθε φορά.

ΤΗΡΩ ΜΕ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΒΗΜΑΤΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΕΙΩΘΟΥΝ ΟΙ ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ

Γεωργία Χαραλαµποπούλου,

Ψυχολόγος

Μέλος ΕΔΕΑΥ 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου

Δείτε τις Ανεπιθύμητες συμπεριφορές των παιδιών: Τρόποι διαχείρισής τους με τα σχετικά γραφικά σε μορφή pdf

Δείτε επίσης

Προτάσεις για τις οικογένειες παιδιών που ανήκουν σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες
Δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης σε μαθητές με Φωνολογική Διαταραχή για το σχολείο και το σπίτι
Διαταραχή της Αρθρωσης: μια δυσκολία της ομιλίας | Της Λαμπριάνας Τσιακπίνη

Πριν φύγετε

Αδειες εκπαιδευτικών λόγω κορονοϊού: Συμπληρωματική ενημέρωση από το ΥΠΑΙΘ
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση