Δευτέρα, 15 Απριλίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Το 1821 μέσα από τα παιδικά βιβλία: Διαδικτυακή εκδήλωση του ΑΠΘ στις 22 Απριλίου

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Το 1821 μέσα από τα παιδικά βιβλία: Την εκδήλωση οργανώνει η κα Μένη Κανατσούλη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης ΑΠΘ.

Το 1821 μέσα από τα παιδικά βιβλία

Διαδικτυακή μετάδοση: “Το 1821 μέσα από τα παιδικά βιβλία: από τις επικές βιογραφίες στις λογοτεχνικές ιστορικές αφηγήσεις“.

22 Απριλίου 2021, 18:00 – 21:00

Ακολουθεί η ανακοίνωση του ΑΠΘ

Η ιστορική συλλογική μνήμη μεταβιβάζεται από τις προηγούμενες γενεές στις νεότερες. Στα 200 χρόνια που μεσολάβησαν από το 1821, η προφορική λογοτεχνία (δημοτικό τραγούδι, θρύλοι, μύθοι) και η λαϊκή ζωγραφική (εκκλησιαστική και αστική) αποτελούσαν «το σχολείο» μέσα από το οποίο γνώριζαν οι νεότεροι –και συνήθως αναλφάβητοι- τα ηρωικά γεγονότα.

Τον 20ό και 21ο αιώνα, τα παιδιά μάθαιναν και μαθαίνουν την Ιστορία τους μέσα από τα σχολικά βιβλία αλλά επίσης –και με πιο ελκυστικό τρόπο- μέσα από τα λογοτεχνικά βιβλία και τα λογοτεχνικά βιβλία γνώσεων. Ιδιαίτερα τις δύο τελευταίες δεκαετίες, παράχθηκε μια σειρά βιβλίων (μυθιστορήματα, βιογραφίες, βιβλία γνώσεων, κ.λπ.) τα οποία, μέσα από λογοτεχνικούς χαρακτήρες πραγματικούς/ιστορικά πρόσωπα και φανταστικούς/μυθοπλαστικούς, ξετυλίγουν τα γεγονότα που σχετίζονται με ή (ανα)συνθέτουν την ηρωική Επανάσταση του 1821.

Τα βιβλία αυτά, παλαιότερα και νεότερα, μπορεί να αντανακλούν διαφορετικές και ποικίλες αντιλήψεις που απηχούνται στη διαχείριση των ιστορικών συμβάντων για ένα κοινό παιδικό, σε όλα όμως είναι κυρίαρχο το ερώτημα: «πώς προσελκύεται ο σημερινός μικρός αναγνώστης –απομακρυσμένος καθώς είναι από την πραγματικότητα μιας άλλης εποχής- για να επιδείξει ενδιαφέρον για το άγνωστο του ιστορικό παρελθόν;».

Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό, θα ανατρέξουν οι ομιλήτριες της εκδήλωσης σε επιλεγμένα βιβλία για παιδιά.

Πρόγραμμα

18:00 – 18:15. Χαιρετισμοί

  • Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου, Πρύτανης ΑΠΘ – Καθηγήτρια Δόμνα Κακανά, Κοσμητόρισσα Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ.

18:15 – 19:15

  • Μένη Κανατσούλη, Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) ΑΠΘ – «Λογοτεχνικές Αφηγήσεις για παιδιά και 1821: Άνθρωποι και υπεράνθρωποι».
  • Ρόζη Αγγελάκη, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια ΑΠΘ, Διδάσκουσα Π.Μ.Σ. Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ – «Ιστορική μνήμη και 1821 στα βιβλία για μικρές ηλικίες παιδιών».

19:15 – 20:00

  • Μαρίζα Ντεκάστρο, Συγγραφέας, Παιδαγωγός Κριτικός Παιδικής Λογοτεχνίας, Κρατικό Βραβείο Παιδικού Βιβλίου Γνώσεων – «Παιδικά βιβλία γνώσεων για το 1821: Προσωπική ματιά και συγγραφικές στρατηγικές».
  • Παρεμβαίνει η Φωτεινή Ασημακοπούλου Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ) Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
  • Αγγελική Δαρλάση, Συγγραφέας, Κρατικό Βραβείο Παιδικού/Εφηβικού Λογοτεχνικού Βιβλίου – «Οι μεγάλοι… μικροί αγωνιστές του 1821».
Οργάνωση εκδήλωσης

Μένη Κανατσούλη – Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) ΑΠΘ.

Βρείτε εδώ το πρόγραμμα.

Δείτε επίσης
Επιστημονικό συνέδριο από τη Νομική Σχολή ΑΠΘ για το 1821: Στις 16 Απριλίου
ΕΚΠΑ: 21 διαδικτυακές ομιλίες για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση
Ο Πόλεμος της Ανεξαρτησίας και η Συγκρότηση του Ελληνικού Κράτους: Συνέδριο στις 10-11 Απριλίου
Όψεις της Ελληνικής Επανάστασης του 1821: Δωρεάν επιστημονικό συνέδριο τον Οκτώβριο
Δείτε ακόμη
Ημερίδα: Προώθηση συνεκπαίδευσης και ένταξης μέσω της άσκησης-Δευτέρα 12 Απριλίου 2021
Βιωματικό ψυχοεκπαιδευτικό σεμινάριο και ανοιχτές διαλέξεις τον Απρίλιο από το Πανεπιστήμιο Κρήτης
e-κόπωση: Διαδικτυακές πλατφόρμες επικοινωνίας και εκπαίδευσης στην εποχή της πανδημίας-Διαδικτυακή Ημερίδα
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Tελειόφοιτος φοιτητής του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Με τη δημοσιογραφία ασχολείται από το πρώτο έτος του πανεπιστημίου, όταν δημιούργησε την ερασιτεχνική ιστοσελίδα grislands στο πλαίσιο προπτυχιακού μαθήματος, ενώ στη συνέχεια αρθρογραφούσε στην αθλητική ιστοσελίδα Sportscasters, που δημιουργήθηκε από συμφοιτητές για τον ίδιο σκοπό. Το καλοκαίρι του 2019 εργάσθηκε για τρεις μήνες στην δημοσιογραφική ιστοσελίδα The Press Project, στο πλαίσιο της πρακτικής του άσκησης.

Γράψτε μία απάντηση