Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ωράριο εκπαιδευτικών-γραμματειακό έργο: Τι ισχύει σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ωράριο εκπαιδευτικών-γραμματειακό έργο: Πως τοποθετείται το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Ερώτηση του Βουλευτή της Ν.Δ Ιωάννη Καλλιάνου.

Ωράριο εκπαιδευτικών-γραμματειακό έργο

Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο Βουλευτής της Ν.Δ κος Ιωάννης Καλλιάνος αναφορικά με το αν η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ προτίθεται να προβεί –και υπό το πρίσμα των αλλαγών στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία που νομοθετούνται για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών– σε ελάττωση ή και σε εξάλειψη του γραμματειακού έργου των εκπαιδευτικών, ώστε να αξιοποιείται επωφελέστερα παιδαγωγικά αυτός ο χρόνος.

Στην Ερώτηση του Βουλευτή

απάντησε η Υφυπουργός ΠΑΙΘ κα Ζ. Μακρή, παραθέτοντας τις διατάξεις του άρθρου 245 του ν. 4512/2018 (Α΄5) για το ωράριο των εκπαιδευτικών.

Επισημαίνει δε πως:
A. Οι εκπαιδευτικοί που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο μπορούν,

μεταξύ άλλων, να απασχολούνται μέχρι και της συμπληρώσεως αυτού σε γραμματειακή υποστήριξη στο σχολείο όπου υπηρετούν ή σε όμορο αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του στοιχείου ββ’ της υποπερίπτωσης α’ της περίπτωσης 6 της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4203/13 (Α’235), όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με την περίπτωση α’ της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 4386/2016 (Α’ 83), το άρθρο 46 του ν. 4415/2016 (Α’ 159) και την παρ.8 του άρθρου 10 του ν. 4452/2017 (Α’17).

B. Η κατανομή και η συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου

του συνόλου των κοινών ειδικοτήτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθορίζονται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από γνώμη των ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ που συνέρχονται για το θέμα αυτό σε κοινή συνεδρίαση.

_________________

Αναλυτικά η Ερώτηση του Βουλευτή και η Απάντηση της Υφυπουργού ΠΑΙΘ
ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς:

  • Την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων
Θέμα: “Ελάττωση ή και εξάλειψη γραμματειακού έργου εκπαιδευτικών σχολικών μονάδων”

 Σε ερώτηση που κατέθεσα στις 11/3/2020 με αριθμό πρωτοκόλλου 4866 και θέμα

“Αποφόρτιση εκπαιδευτικών από γραφειοκρατικές εργασίες” τόνιζα τα ακόλουθα:

“Στις μέρες μας, το έργο που έχουν να επιτελέσουν η διοίκηση και οι εκπαιδευτικοί κάθε σχολικής μονάδας είναι πολυδιάστατο και εξαιρετικά διαφοροποιημένο από το έργο που επιτελούσε η ίδια σχολική μονάδα 20 χρόνια πριν.

Οι υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών είναι πολυσύνθετες σε ένα περιβάλλον που συνεχώς και με ταχείς ρυθμούς αλλάζει, και καλούνται καθημερινά να αντιμετωπίσουν παιδαγωγικά με επιτυχία πλήθος σοβαρών καταστάσεων.

Ιστορικά, ένα μέρος του ωραρίου των εκπαιδευτικών μιας σχολικής μονάδας αναλώνεται σε γραφειοκρατικής μορφής εργασίες. Αυτό παλαιότερα, τη δεκαετία του 1970 ή του 1980, ίσως ήταν αναγκαίο αλλά σήμερα τόσο με τις δυνατότητες της τεχνολογίας όσο και λόγω των ποικίλων παιδαγωγικών αναγκών, αυτή η πρακτική ίσως χρήζει αλλαγής.

Για παράδειγμα, ο χρόνος που σήμερα διατίθεται σε γραφειοκρατικές εργασίες θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε εξατομικευμένη στήριξη παιδιών που απουσίασαν επί ημέρες από τα μαθήματά τους με ανάθεση και έλεγχο επαναληπτικών εργασιών, σε εποπτεία ερευνητικών εργασιών, σε συνεργασία εκπαιδευτικών επί θεμάτων των τάξεών τους, σε ενδοσχολικά σεμινάρια κτλ.

Η θεσμοθέτηση πρακτικής άσκησης σε σχολικές μονάδες προς απόκτηση εργασιακής εμπειρίας για φοιτητές και φοιτήτριες παιδαγωγικών τμημάτων, τμημάτων κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής, δημόσιας διοίκησης κτλ. αναθέτοντάς τους γραμματειακές εργασίες είναι μία από τις επιλογές που θα αποφόρτιζαν σημαντικά τους εκπαιδευτικούς μιας σχολικής μονάδας από το γραφειοκρατικό έργο”.

Οι παραπάνω διαπιστώσεις ισχύουν και σήμερα, έναν χρόνο μετά. Όμως, πλέον έχει δρομολογηθεί η ψήφιση σχεδίου νόμου που θα αφορά την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό, σημαντική θα ήταν η πρόνοια για αποδέσμευση των εκπαιδευτικών μας από γραφειοκρατικό έργο με στόχο την επικέντρωσή τους στο παιδαγωγικό τους έργο.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η κυρία Υπουργός:

 Προτίθεται να προβεί –και υπό το πρίσμα των αλλαγών στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία που νομοθετούνται για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών– σε ελάττωση ή και σε εξάλειψη του γραμματειακού έργου των εκπαιδευτικών των σχολικών μας μονάδων, ώστε να αξιοποιείται επωφελέστερα παιδαγωγικά αυτός ο χρόνος;

Ο ερωτών Βουλευτής

 Ιωάννης Καλλιάνος

_________________

Η Απάντηση

Μαρούσι, 3-8-2021

Αρ. Πρωτ. 96316/Φ1 ΕΞ 81482 εισ.

ΘΕΜΑ : “Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 7804/6-7-2021”

Απαντώντας στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 7804/6-7-2021, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:

Για το ωράριο των εκπαιδευτικών

ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 245 του ν. 4512/2018 (Α΄5) οι οποίες αντικατέστησαν τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 13 του ν.1566/1985 (Α΄167) και σύμφωνα με τις οποίες:

“Oι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώρηση- ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών, η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών, η επίβλεψη σχολικών γευμάτων, η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, η τήρηση βιβλίων του σχολείου και η εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Με την επιφύλαξη της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 2721/1999 (Α΄112), από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών”.

Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις διατάξεις

του στοιχείου ββ’ της υποπερίπτωσης α’ της περίπτωσης 6 της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4203/13 (Α’235), όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με την περίπτωση α’ της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 4386/2016 (Α’ 83), το άρθρο 46 του ν. 4415/2016 (Α’ 159) και την παρ.8 του άρθρου 10 του ν. 4452/2017 (Α’17),

oι εκπαιδευτικοί που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο μπορούν, μεταξύ άλλων, να απασχολούνται μέχρι και της συμπληρώσεως αυτού σε γραμματειακή υποστήριξη στο σχολείο όπου υπηρετούν ή σε όμορο αυτού.

Περαιτέρω, ορίζονται οι σχετικές προϋποθέσεις ως εξής:
“Προϋπόθεση της σχετικής ανάθεσης

για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου αποτελεί η έγγραφη βεβαίωση από τον οικείο Διευθυντή Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που κοινοποιείται στον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με την οποία βεβαιώνεται ότι έχουν καλυφθεί πλήρως οι ανάγκες σε διδακτικό ωράριο, για τις αντίστοιχες ειδικότητες, στα σχολεία που υπηρετούν οι εκπαιδευτικοί ή σε σχολεία της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Η απασχόληση για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών

καθορίζεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του οικείου ΠΥΣΠΕ/ ΠΥΣΔΕ, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις κείμενες διατάξεις περί τοποθετήσεων εκπαιδευτικών μετά την πλήρη κάλυψη των αναγκών σε διδακτικό ωράριο στο σχολείο που υπηρετούν ή σε άλλο σχολείο της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Η απόφαση του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

περί συμπλήρωσης του υποχρεωτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών εγκρίνεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Με ευθύνη των οικείων Διευθυντών Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης η ανωτέρω διαδικασία ανάθεσης και έγκρισης για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών ολοκληρώνεται υποχρεωτικά εντός του Σεπτεμβρίου εκάστου διδακτικού έτους.

Ειδικότερα, για το σύνολο των κοινών ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

(ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11, ΠΕ16, ΠΕ19/20, ΠΕ32) βεβαιώνεται επιπλέον εγγράφως από τον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης προς τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ότι έχουν καλυφθεί πλήρως οι ανάγκες σε διδακτικό ωράριο για κάθε μία από τις αντίστοιχες ειδικότητες στις σχολικές μονάδες της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Η συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου του συνόλου των κοινών ειδικοτήτων

πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται σε σχολικές μονάδες και των δύο (2) βαθμίδων εκπαίδευσης, με προτεραιότητα στη βαθμίδα στην οποία ανήκει ο εκπαιδευτικός.

Η κατανομή και η ανωτέρω συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου

του συνόλου των κοινών ειδικοτήτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθορίζονται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από γνώμη των ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ που συνέρχονται για το θέμα αυτό σε κοινή συνεδρίαση. «Η συνεδρίαση αυτή πραγματοποιείται:

α) με ευθύνη

του αρμόδιου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος ορίζει και τον Πρόεδρο αυτής, και

β) υποχρεωτικά εντός του πρώτου δεκαημέρου του Σεπτεμβρίου

εκάστου διδακτικού έτους, και επιπλέον οποτεδήποτε κριθεί αναγκαίο από τον αρμόδιο Περιφερειακό Διευθυντή ή οποτεδήποτε υποβληθεί σχετική αίτηση και από τους δύο (2) Διευθυντές Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας) της ίδιας περιοχής μετάθεσης.

Η κατά τα προηγούμενα εδάφια απασχόληση θεωρείται ως χρόνος άσκησης διδακτικού έργου, με όλες τις απορρέουσες από αυτό συνέπειες.

β) Από 1η Οκτωβρίου και έως το τέλος του διδακτικού έτους

οι πλεονάζουσες διδακτικές ώρες ανατίθενται αποκλειστικά για κάλυψη των διδακτικών κενών.

Η ανάθεση συμπλήρωσης διδακτικού ωραρίου για κάλυψη διδακτικών αναγκών γίνεται με ευθύνη των οικείων Διευθυντών Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Ειδικά για το σύνολο των κοινών ειδικοτήτων

πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η ανωτέρω ανάθεση γίνεται σε σχολικές μονάδες και των δύο (2) βαθμίδων εκπαίδευσης, με προτεραιότητα στη βαθμίδα στην οποία ανήκει ο εκπαιδευτικός, με ευθύνη των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”.

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ

Δείτε σχετικά

Ωράριο ΕΕΠ – ΕΒΠ: Σε ΣΜΕΑΕ και Γενικά σχολεία | Διευκρινίσεις

Δείτε επίσης

Τοποθετήσεις νεοδιόριστων-ανάληψη υπηρεσίας: Οι πυρκαγιές αλλάζουν τις ημερομηνίες;
Πτυχία ΤΕΙ: Δεν αποτελούν πτυχία ΑΕΙ αν αποκτήθηκαν προ του νόμου 2916/2001-Γνωμοδότηση ΝΣΚ
 Ψυχολόγοι και Κοινωνικοί Λειτουργοί σε Χαλκίδα-Αιδηψό: Για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των πληγέντων από τις πυρκαγιές
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση