Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου 2020

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Χειλεανάγνωση: Η σχέση της με την ανάπτυξη της ομιλίας-Tα οφέλη της χρήσης μάσκας με διαφάνεια στην εκπαίδευση

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Χειλεανάγνωση: Η σχέση της με την ανάπτυξη της ομιλίας – Tα οφέλη της χρήσης μάσκας με διαφάνεια στο χώρο της εκπαίδευσης – Της Λαμπριάννας Τσιακπίνη, Λογοπεδικού.

Χειλεανάγνωση

Οπως δημοσιεύθηκε από το Ινστιτούτο Μελετών και Ερευνών Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης (ΙΜΕΓΕΕ)* επιστημονικού φορέα της Δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης, Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ).

Η σχέση της χειλεανάγνωσης με την ανάπτυξη της ομιλίας: τα οφέλη της χρήσης μάσκας με διαφάνεια στο χώρο της εκπαίδευσης

Τσιακπίνη Λ., Λογοπεδικός – Ειδική Παιδαγωγός MΑ, ΠΕ 21, Κ.Ε.Σ.Υ. Έβρου

Περίληψη

Η κατάκτηση της ομιλίας ξεκινάει από τη βρεφική ηλικία και αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία που απαιτεί τουλάχιστον την εικόνα του στόματος από την πλευρά του ενήλικα.

Η απουσία της δυνατότητας της χειλεανάγνωσης λόγω της μάσκας μπορεί να φέρει πρωτογενείς επιπτώσεις στην κατάκτηση κάποιων φωνημάτων και δευτερογενώς στην επικοινωνία και στον προφορικό λόγο.

Λέξεις – Κλειδιά:

χειλεανάγνωση, προβλήματα ακοής, γλωσσική ανάπτυξη , μάσκα κορονοϊός , πανδημία COVID

Keywords:

ip-reading, hearing impairment, speech and language therapy, mask coronavirus, pandemic COVID

Σύμφωνα

με την Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής και την Παγκόσμια Παιδιατρική Εταιρεία συνιστάται η χρήση της μάσκας σε παιδιά άνω των 2 ετών.

Προτείνονται οι υφασμάτινες μάσκες σε διαφορετικό μέγεθος για τα μικρά παιδιά απ΄ ότι για τα μεγαλύτερα.

Επίσης, η μάσκα πρέπει να είναι άνετη και να φοριέται σωστά μετά από εκπαίδευση.

Aν και η μάσκα αποτελεί μια ασπίδα που προστατεύει από τη μετάδοση του CO VID-19, όταν αυτή καλύπτει σχεδόν το μισό πρόσωπο μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην ακρόαση του λόγου και στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών κυρίως μικρότερης ηλικίας.

Σύμφωνα με τον Leonhardt

η χειλεανάγνωση ή ανάγνωση της ομιλίας δηλαδή η ανάγνωση ολόκληρου του προσώπου περιλαμβάνει , τόσο τις κινήσεις του στόματος , όσο και των υπολοίπων μιμικών κινήσεων του προσώπου.

Δίδουν περισσότερες πληροφορίες , όπως για παράδειγμα ο τρόπος που σχηματίζονται κάποια από τα φωνήματα της γλώσσας, το ταπεραμέντο, πόσο αργή ή γρήγορη είναι ομιλία του συνομιλητή, τις παύσεις , τις γκριμάτσες, ο τόνος της φωνής κ.α. απαραίτητες για την κατανόηση της ομιλίας και του προφορικού λόγου.

Ήδη γνωρίζουμε για τις αρνητικές επιπτώσεις της απουσίας της ανάγνωσης της ομιλίας στα παιδιά με βαρηκοΐα ή κώφωση, με διαταραχές λόγου καθώς και σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης.

Πιο συγκεκριμένα ,

για τα παιδιά με απώλεια ακοής, η αποφυγή της εικόνας του στόματος κατά την ομιλία θα επηρεάσει αρνητικά , τόσο την κατάκτηση του λόγου , όσο την επικοινωνία και τη μαθησιακή πορεία.

Παράλληλα, σύμφωνα με την Szagun, και τα παιδιά με φυσιολογική ακοή που δεν έχουν πρόσβαση στην εικόνα του στόματος κατά την ομιλία αναπτύσσουν καθυστέρηση λόγου.

Η χειλεανάγνωση

ή η ανάγνωση της ομιλίας είναι χρήσιμη προκειμένου να κατανοηθεί η ομιλία και ο τρόπος σχηματισμού φωνημάτων, ιδιαίτερα σε στιγμές κόπωσης και έλλειψης της προσοχής ή σε θορυβώδη περιβάλλοντα , όπως αυτό της τάξης.

Επιπλέον, αυξάνει και ενισχύει το ακουστικό ερέθισμα μέσα από την οπτική βοήθεια που παρέχει.

Σύμφωνα με τον Dodd

τα βρέφη ασκούνται στην οπτική παρατήρηση των κινήσεων του στόματος για τη δημιουργία των απαραίτητων για την ανάπτυξη της ομιλίας “ακουστικο – κινητικών συσχετισμών” δηλαδή των συσχετισμών ανάμεσα στην κινητική επιτέλεση των φωνημάτων και στο άκουσμά τους.

Για τους παραπάνω λόγους προτείνεται η χρήση υφασμάτινης αντιθαμβωτικής μάσκας με διαφάνεια σε όλους τους χώρους εκπαίδευσης και κυρίως της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας.

Έτσι, οι μαθητές

θα λαμβάνουν το αναγκαίο οπτικό ερέθισμα από τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους για να κατανοήσουν και να εξελίξουν την ομιλία χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην επικοινωνία , στην ανάπτυξη του λόγου, και στη μαθησιακή διαδικασία.

Τέλος, να σημειωθεί

ότι προφυλάσσει και τον/την εκπαιδευτικό από βραχνάδες ή το κλείσιμο της φωνής λόγω υπερχρήσης αυτής μετά από ακόμα συχνότερες επαναλήψεις που χρειάζεται να πραγματοποιήσει στο μάθημα λόγω μιας μάσκας χωρίς διαφάνεια.

Βιβλιογραφικές αναφορές

Τσιακπίνη, Λ., Οκαλίδου, Α. (200 8). Βασικά εργαλεία που θα στηρίξουν το εκπαιδευτικό έργο: ο ρόλος της χειλεανάγνωσης και της ακρόασης .

Οδηγός εκπαιδευτικών για παιδιά με κοχλιακά εμφυτεύματα. Υποέργο 2 « Η ενίσχυση των δεξιοτήτων ακρόασης λόγου των κωφών παιδιών με κοχλιακό εμφύτευμα μέσα από μία παιδοκεντρική παρεμβατική δόμηση του εκπαιδευτικού προγράμματος», ΕΠΕΑΚ Μέτρο 1.1, Ενέργεια 1.1.4, κατηγορία Πράξεων Α, φορέας υλοποίησης Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη.

Δελτίο Τύπου Eλληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας (2020). Η χρήση της μάσκας στα παιδιά για τα σχολεία . Νέα. Ανακτημένο www.e-child.gr.

Δείτε επίσης
Επιγραμματικές οδηγίες διαχείρισης: Υπεύθυνος COVID-19-κρούσμα μαθητή, εκπ/κού-test αρνητικό ή θετικό-2 & 3 κρούσματα-στενές επαφές
Χρήση μάσκας: Στην παράλληλη στήριξη εκπ/κών-ΕΒΠ-Σχολ. Νοσηλ-ΚΕΣΥ & ΣΜΕΑΕ-Ποιοι εξαιρούνται-Που είναι υποχρεωτική
Λειτουργία εκπαιδευτικών μονάδων Α/θμιας-Β/θμιας-ΕΑΕ-ΣΔΕ-ΙΕΚ-ΚΔΒΜ-ΓΑΚ-Βιβ/θκών-Φροντ/ρίων-ΚΞΓ | ΦΕΚ

__________________________

*Τι είναι το ΙΜΕΓΕΕ
Το ΙΝΣΤΙΤΟΎΤΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.)

είναι ο επιστημονικός φορέας της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης, Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α). Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. εκπροσωπεί συνδικαλιστικά το Ειδικό εκπαιδευτικό και Ειδικό βοηθητικό προσωπικό (Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π.) που εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση και κυρίως στις δομές και υπηρεσίες ειδικής εκπαίδευσης και υποστήριξης.

Εκπροσωπεί, δηλαδή τις ειδικότητες των Λογοθεραπευτών, Ψυχολόγων, Σχολικών Νοσηλευτών, Φυσιοθεραπευτών, Εργοθεραπευτών, Κοινωνικών Λειτουργών, Συμβούλων επαγγελματικού Προσανατολισμού για την Κινητικότητα Τυφλών και τον Προσανατολισμό για τις Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης Τυφλών, καθώς και ειδικών στην Ελληνική Νοηματική γλώσσα για την υποστήριξη των βαρήκοων και κωφών μαθητών.

Το Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε. ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2016 με τη μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας.

Σκοπός της ίδρυσης του είναι η ποιοτική αναβάθμιση της γενικής και της ειδικής εκπαίδευσης μέσω της ανάπτυξης και διάδοσης του επιστημονικού έργου του Ε.Ε.Π – Ε.Β.Π. και γενικά του εκπαιδευτικού προσωπικού και της παραγωγής τεκμηριωμένων προτάσεων για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους μαθητές.

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση