Τεχνικά Γυμνάσια: Παιδαγωγικά επικίνδυνη και κοινωνικά άδικη στόχευση του μέτρου – Ερώτηση στη Βουλή από τη Βουλευτή κα Κυριακή Μάλαμα.
Τεχνικά Γυμνάσια
Κοινοβουλευτική Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατέθεσε η Βουλευτής Χαλκιδικής κα Κυριακή Μάλαμα, μέλος του Κινήματος Δημοκρατίας, αναφορικά με το σχέδιο της κυβέρνησης για την ίδρυση Τεχνικών Γυμνασίων στο πλαίσιο της «πρόληψης της νεανικής παραβατικότητας».
Η Βουλευτής εκφράζει την έντονη ανησυχία της για την παιδαγωγικά επικίνδυνη και κοινωνικά άδικη στόχευση του μέτρου, τονίζοντας ότι πρόκειται για μια προσέγγιση που δεν βασίζεται σε επιστημονικά τεκμήρια ή σε θετικά ευρωπαϊκά παραδείγματα. Αντιθέτως, χώρες όπως η Αυστρία και η Ολλανδία, όπου εφαρμόστηκαν αντίστοιχες πρακτικές, είδαν την κοινωνική ανισότητα να διευρύνεται.
Η ίδρυση σχολείων με «τιμωρητική λογική» για παιδιά που θεωρούνται παραβατικά, δημιουργεί ένα πλαίσιο αποκλεισμού και στιγματισμού, που όχι μόνο δεν προλαμβάνει τη βία, αλλά αντιθέτως, υπονομεύει την ισότιμη πρόσβαση στη γνώση και τις ευκαιρίες.
Η Κυριακή Μάλαμα ζητά από την Υπουργό να δώσει σαφείς απαντήσεις στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:
- Ποια επιστημονικά δεδομένα στηρίζουν την ίδρυση των Τεχνικών Γυμνασίων;
- Πώς θα συμβάλλουν τα εν λόγω σχολεία στην πρόληψη της παραβατικότητας;
- Με ποιον τρόπο τεκμηριώνεται ως «προαιρετική» η φοίτηση στα σχολεία αυτά;
- Ποια μέτρα θα ληφθούν για την αποτροπή του στιγματισμού των μαθητών που θα φοιτούν σε αυτά;
- Γιατί δεν επιλέγεται η ενίσχυση του ενιαίου, δημόσιου σχολείου με ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και μηχανισμούς υποστήριξης για όλα τα παιδιά;
Η εκπαίδευση, καταλήγει η Βουλευτής, οφείλει να ενδυναμώνει και να στηρίζει τα παιδιά, όχι να τα απομονώνει και να τα στιγματίζει. Η Πολιτεία έχει την υποχρέωση να επενδύει σε ένα ενιαίο, ποιοτικό και δημοκρατικό σχολείο, με υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες κοινωνικές και παιδαγωγικές ανάγκες.
Ακολουθεί το κείμενο της Ερώτησης
Αθήνα, 19 Μαίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κυρία Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Να ακυρωθεί το απαράδεκτο σχέδιο μετατροπής της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης σε τιμωρητικό μηχανισμό.
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα ιδρύσει δέκα Τεχνικά Γυμνάσια, στο πλαίσιο της πρόληψης της νεανικής παραβατικότητας. Αυτό το σχέδιο με βάση την παιδαγωγική επιστήμη αλλά και τη διεθνή εμπειρία δεν είναι απλώς λανθασμένο – είναι κοινωνικά άδικο και παιδαγωγικά επικίνδυνο. To σχολείο αυτό, σύμφωνα με τις δημόσιες ανακοινώσεις θα διαχωρίζει τους “παραβατικούς” μαθητές και θα τους απομακρύνει από την ευρύτερη γνώση και καλλιέργεια, αλλά και τις ευκαιρίες. Στην πράξη, δεν θα τους δίνει τα ίδια εφόδια με τα υπόλοιπα παιδιά, αλλά θα τους εξωθεί σε ένα σχολείο με τιμωρητική λογική – χωρίς καμία εγγύηση ότι θα συνεχίσουν τις σπουδές τους, ή θα έχουν ισότιμες δυνατότητες.
Επειδή η επιλογή αυτή δεν βασίζεται σε τεκμηριωμένα επιστημονικά στοιχεία, ούτε σε θετικά ευρωπαϊκά παραδείγματα.
Επειδή όπου εφαρμόστηκε, όπως στην Αυστρία και την Ολλανδία, άνοιξε την ψαλίδα των κοινωνικών ανισοτήτων.
Επειδή η σύνδεση της τεχνικής εκπαίδευσης με την “αντιμετώπιση της παραβατικότητας” είναι άκρως ανησυχητική κι αντιεπιστημονική.
Επειδή μία τέτοια διαδικασία επιτείνει τον κοινωνικό στιγματισμό.
Επειδή αντί να σχεδιάζονται σχολεία αποκλεισμού, θα πρέπει να ενισχυθεί το ενιαίο, δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, με στήριξη, πόρους και εκπαιδευτικούς που να μπορούν να δουλεύουν με ποικιλία αναγκών και δυνατοτήτων.
Επειδή η εκπαίδευση δεν είναι για να τιμωρεί παιδιά, αλλά για να τα μορφώνει, να τα ενδυναμώνει και να τα βοηθά να σταθούν όρθια σε ένα δύσκολο κόσμο.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
Ποια επιστημονικά δεδομένα στηρίζουν την ίδρυση Τεχνικών Γυμνασίων;
Πώς ακριβώς αυτά τα σχολεία θα “προλαμβάνουν” τη βία και την παραβατικότητα;
Πώς τεκμηριώνεται ως “προαιρετική” η φοίτηση στα Τεχνικά Γυμνάσια,;
Πώς θα διασφαλίσετε ότι αυτά τα σχολεία δεν θα στιγματίσουν τους μαθητές;
Γιατί δεν επενδύετε στην ενίσχυση του δημόσιου σχολείου για όλους και όλες, με ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και υποστήριξη για τα παιδιά που έχουν δυσκολίες;
Η ερωτούσα βουλευτής
Μάλαμα Κυριακή
Δείτε σχετικά
Τεχνικά Γυμνάσια: Για ποιους λόγους θα ιδρυθούν-Ποιοι οι στόχοι της θεσμοθέτησης
Το σχέδιο για Πρόληψη της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων όπως παρουσιάστηκε
Τι προτείνει για τη σχολική βία και εκφοβισμό η Επιτροπή-Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μέτρων
Το Kids Wallet παρουσιάστηκε: Πως θα λειτουργεί-Επισημάνσεις για τους γονείς
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/technika-gymnasia-paidagogika-epikindini-kai-koinonika-adiki-stocheysi-tou-metrou-erotisi-sti-vouli/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.