Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου 2023

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών-στελεχών: Πως θα γίνει-Αυτονομία σχολικών μονάδων-Μεταρρυθμίσεις για το 2021

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών-στελεχών εκπαίδευσης: Πως θα γίνει – Αυτονομία σχολικών μονάδων και πως θα γίνει πράξη-Οι μεταρρυθμίσεις που προωθεί η Κυβέρνηση το 2021-Δημοσίευμα της Καθημερινής.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών-στελεχών

Το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας, μέσα στο 2021 παρουσιάζει η εφημερίδα “Καθημερινή” στο σημερινό Κυριακάτικο φύλλο της, δια του δημοσιογράφου Απόστολου Λακασά.

Στο δημοσίευμα βλέπουμε

Α. Το πως θα γίνει η αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.

Β. Το πως θα δρομολογηθεί η αυτονομία των σχολικών μονάδων.

Γ. Τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας το 2021.

______________________

Αναλυτικά
Αξιολόγηση για όλους στην Παιδεία

Του Απόστολου Λακασά

Το στοίχημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα κερδηθεί τούτη τη φορά;

Καίριο το ερώτημα, καθώς εδώ και τέσσερις δεκαετίες η ελληνική κοινωνία έχει ακούσει ουκ ολίγες διακηρύξει περί αξιολόγησηs του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά αυτή ποτέ δεν έγινε.

Ωστόσο, δεν είναι το μόνο ζήτημα, για το οποίο η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θέτει ψηλά τον πήχυ της μεταρρυθμιστικής ατζέντας για το 2021.

Η Υπουργός Νίκη Κεραμέως,

συνεπικουρούμενη από δύο Υφυπουργούς, τη Σοφία Ζαχαράκη (για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) και τον Βασίλη Διγαλάκη (για την τριτοβάθμια) σχεδιάζει τομές μέσα στη νέα χρονιά, η επιτυχία των οποίων θα αλλάξει την εικόνα της ελληνικής εκπαίδευσης.

Ορισμένες, όπως π .χ. η αξιολόγηση, αποτελούν στοιχήματα που έχουν καθυστερήσει.

Αλλες

συνιστούν βήματα που θα εναρμονίσουν την ελληνική εκπαίδευση με το διεθνές τοπίο (π.χ. αξιοποίηση ψηφιακών μέσων και τηλεκπαίδευσης, αυτονομία σχολείων, ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, χρηματοδότηση των ΑΕΙ βάσει αντικειμενικών και ποιοτικών κριτηρίων-αποτελεσμάτων αξιολόγησης, ίδρυση ξενόγλωσσων προγραμμάτων).

Ενδεικτικό είναι ότι θα δημιουργηθεί ηλεκτρονικό φοιτητολόγιο για την καταγραφή και παρακολούθηση της συνολικής πορείας των περίπου 200.000 ενεργών φοιτητών της χώρας.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών-στελεχών
Παρουσίαση μεταρρυθμίσεων

Η «Κ» παρουσιάζει κατ’ αποκλειστικότητα σήμερα το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, μέσα στο 2021.

Ειδικότερα, “όποιος αξιολογεί, αξιολογείται” είναι το πολιτικό σύνθημα της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας. 

Η αξιολόγηση θα ξεκινήσει τόσο για 20.000 στελέχη της διοίκησης, όσο και για περίπου 160.000 εκπαιδευτικούς και 13.000 σχολικές μονάδες.

Η αξιολόγηση του έργου των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών θα οργανωθεί σε 2 διαφορετικά πλαίσια τα οποία έχουν διακριτά χαρακτηριστικά  και κριτήρια:

Συνολική αξιολόγηση για τα στελέχη εκπαίδευσης και διαμορφωτική αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς με διττό στόχο την επιβράβευση της προσπάθειας και τη συνεχή βελτίωση της απόδοσης.

Η αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης

θα γίνεται τόσο με βάση αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. εμπειρία, τίτλοι σπουδών) αλλά και με ποιοτικά κριτήρια.

Τα αποτελέσματά της θα είναι καθοριστικά για τη θητεία του στελέχους.

Από την άλλη

η αξιολόγηση των νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών θα είναι διαμορφωτική. Δηλαδή τα αποτελέσματά της δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα για τον εκπαιδευτικό, αντίθετα στόχος τους είναι η βελτίωσή τους.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών-στελεχών
Πως θα γίνεται;

Κάθε εκπαιδευτικός θα αξιολογείται από 2 αξιολογητές σε σειρά κριτηρίων/δεικτών και με συνέντευξη, ενώ θα αξιολογούνται και οι μέθοδοι διδασκαλίας του μέσα στην τάξη.

Επίσης η αξιολόγηση θα είναι περιοδική και κάθε εκπαιδευτικός θα αποκτήσει ένα portfolio , το οποίο θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία της διαδρομής του στην ελληνική εκπαίδευση

Παράλληλα,

θα οργανωθεί επιμόρφωση των 160.000 εκπαιδευτικών, ενώ θα υπάρξει ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολείων με ψηφιακά διαδραστικά προγράμματα σπουδών και βιβλία.

Αυτά θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της κατάρτισης των 453 νέων προγραμμάτων σπουδών, τα οποία θα ξεκινήσουν τμηματικά να εφαρμόζονται με το νέα βιβλία που θα συγγράφουν.

Την ίδια στιγμή, το χρόνιο αιτούμενο της αυτονομίας των σχολικών μονάδων θα γίνει πράξη.
Ενδεικτικές ρυθμίσεις στο πλαίσιο αυτό:
  • Μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος (με 2ωρο ή 3ωρο την εβδομάδα το οποίο θα καθορίζεται από τους εκπαιδευτικούς) και
  • στον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών,
  • επιλογή σχολικών εγχειριδίων και υλικού από τους εκπαιδευτικούς της κάθε σχολικής μονάδας  μέσω ειδικού μητρώου του ΙΕΠ,
  • απελευθέρωση συνεργασίας της σχολικής μονάδας με τρίτους για την εκπόνηση πολιτιστικών, αθλητικών και εκπαιδευτικών δράσεων σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θέτει το ΙΕΠ και χωρίς κεντρική έγκριση του κάθε προγράμματος  από το Υπουργείο Παιδείας.

______________________

Οι μεταρρυθμίσεις που προωθεί η Κυβέρνηση

1. Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων.

2. Κατάρτιση 453 νέων προγραμμάτων σπουδών.

3. Υιοθέτηση του πολλαπλού βιβλίου και επιλογή βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς από ειδικό μητρώο του ΙΕΠ.

4. Επέκταση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.

5. Πιλοτική εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στην αγγλική γλώσσα δύο ώρες εβδομαδιαίως σε 58 νηπιαγωγεία της χώρας. Επέκταση της δράσης σε όλα τα νηπιαγωγεία της επικράτειας (πάνω από 5.000) τη σχολική χρονιά.

6. Καθολική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο σύνολο των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας (πάνω από 12.000 σχολικές μονάδες).

7. Εξετάσεις των μαθητών της Α Λυκείου, και επέκτασή  τους στη Β Λυκείου το σχολικό έτος 2Ο21-22.

8. Ενισχυτική διδασκαλία στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δηλαδή μουσική, σχέδιο, ξένες γλύκισες (Ιταλικά, Ισπανικά, Γαλλικά, Γερμανικά).

9. Εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στο σύνολο των γυμνασίων και λυκείων της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Γ’ Γυμνασίου.

10. Μετατροπή περισσότερων δημόσιων σχολείων σε πρότυπα ή πειραματικό από το 2021-22, επιπλέον των ήδη λειτουργούντων 28 Προτύπων και 34 Πειραματικών Σχολείων.

11. Μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος και στον τρόπο αξιολόγησης μαθητών.

12. Ιδρυση Προτύπων ΕΠΑΛ αλλά και Πειραματικών ΙΕΚ και θεματικών ΙΕΚ.

13. Επιμόρφωση 2.500 εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών επαγγελματικών ειδικοτήτων, με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των επιστημονικών γνώσεών τους, σύμφωνα με τις επιστημονικές εξελίξεις στον τομέα της ειδικότητάς τους.

14. Ψηφιακά, διαδραστικά προγράμματα σπουδών και βιβλία.

Οι μεταρρυθμίσεις που προωθεί η Κυβέρνηση

15. Κατάρτιση εθνικής στρατηγικής για την  ανώτατη εκπαίδευση και αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

16. Ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ, σύσταση ομάδας προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

17. Θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ.

18. Συγκεκριμένος αριθμός επιλογών στο μηχανογραφικό – στόχος να ωθήσει τους νέους σε πιο συνειδητές επιλογές.

19. Ηλεκτρονικό φοιτητολόγιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση για την καταγραφή και παρακολούθηση της συνολικής πορείας του φοιτητή.

20. Διασύνδεση με την αγορά εργασίας και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της διοίκησης των ΑΕΙ.

21. Χρηματοδότηση ΑΕΙ βάσει αξιολόγησης (αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια).

22. Ιδρυση ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών στα ΑΕΙ.

23. Δημιουργία προγραμμάτων σπουδών τυπικής εκπαίδευσης α’, β’ και γ’ κύκλου με Πανεπιστήμια της αλλοδαπής.

24. Λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας σε κάθε ΙΕΚ.

25. Στρατηγικό σχέδιο δράσης για την ισότιμη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση.

Δείτε επίσης

Νομοσχέδια Υπουργείου Παιδείας 2021: Ο Κυβερνητικός σχεδιασμός-Στόχοι & ημερομηνίες
Ταχύρρυθμη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση: ΦΕΚ με τη διαδικασία
Δήλωση Πέτσα: 11 Ιανουαρίου 2021 θα επαναλειτουργήσουν τα σχολεία όλων των βαθμίδων
Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση