Δευτέρα, 20 Μαΐου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Κενά Παράλληλης και ειδικής αγωγής: Η αναλυτική τοποθέτηση της Υφ. Παιδείας Δ. Μιχαηλίδου στη Βουλή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Κενά Παράλληλης και ειδικής αγωγής: Πως τοποθετήθηκε η Υφ. Παιδείας Δόμνα Μιχαηλίδου στη Βουλή απαντώντας σε Επίκαιρες Ερωτήσεις

Κενά Παράλληλης και ειδικής αγωγής

Συζητήθηκαν σήμερα Τετάρτη 27.09.2023 στη Βουλή οι Επίκαιρες Ερωτήσεις προς τον Υπουργό ΠΑΙΘΑ, της Βουλευτού Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ κας Έλενας Ακρίτα με θέμα: «Οι τεράστιες ελλείψεις στη στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης προκαλούν απόγνωση σε γονείς και εκπαιδευτικούς» και του Βουλευτή της ΝΙΚΗΣ κου Νικολάου Παπαδόπουλου με θέμα: «Κάλυψη εκπαιδευτικών κενών στην παράλληλη στήριξη και την ειδική αγωγή στα σχολεία όλης της Χώρας».

Τις Ερωτήσεις απάντησε από πλευράς ΥΠΑΙΘΑ η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κα Δόμνα Μιχαηλίδου.

Οι Βουλευτές ζητούσαν από το ΥΠΑΙΘΑ να απαντήσει σχετικά με το τι μέτρα προτίθεται να πάρει προκειμένου να καλυφθούν το ταχύτερο δυνατό οι ελλείψεις σε προσωπικό όλων των αναγκαίων εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (κα Ακρίτα) και με το αν θα δώσει λύση άμεσα ώστε να καλυφθούν τα κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης με αναλογία 1:1 σε ολόκληρη τη Χώρα και με το αν θα καλύψει στη Β΄ φάση των προσλήψεων όλα τα κενά ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν την κατάλληλη υποστήριξη που δικαιούνται (κος Παπαδόπουλος).

Αναλυτικά
Α. Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κας Έλενας Ακρίτα «Οι τεράστιες ελλείψεις στη στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης προκαλούν απόγνωση σε γονείς και εκπαιδευτικούς».

Κατά την πρωτολογία της η κα Μιχαηλίδου είπε:

– Η ενταξιακή εκπαίδευση είναι για εμάς ουσιαστική προτεραιότητα. Η ενταξιακή εκπαίδευση μαζί με τους μηχανισμούς της. Μηχανισμούς, όπως η παράλληλη στήριξη, τα τμήματα ένταξης. Αυτό δεν είναι σίγουρα για εμάς κάποια σπατάλη πόρων, είναι εθνική προτεραιότητα.

– Από το 2020 μέχρι και το 2023, οι διορισμοί σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό ήταν τέσσερις χιλιάδες επτακόσιοι είκοσι. Το σύνολο των διορισμών ήταν είκοσι οκτώ χιλιάδες επτακόσιοι εκπαιδευτικοί. Το ποσοστό επί του συνόλου των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής είναι υπερπολλαπλάσιο, για την ακρίβεια τρεις φορές πάνω του ποσοστού των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή με αναπηρία, στο σύνολο.

– Συγκεκριμένα, ενώ έχουμε ένα εκατομμύριο τριακόσιες πενήντα χιλιάδες μαθητές στο σύνολο της χώρας, περίπου εβδομήντα τρεις πεντακόσιοι από αυτούς έχουν είτε ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε αναπηρία. Και το ποσοστό των διορισμών που έγιναν σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό από 5,5% που είναι οι μαθητές ήταν στο 16% του συνόλου. Άρα, αυτό δείχνει και εμπράκτως πώς η ελληνική πολιτεία επενδύει στην συμπεριληπτική αγωγή.

– Την περασμένη σχολική χρονιά ο αριθμός των προσλήψεων άγγιξε τις δεκατέσσερις χιλιάδες, ενώ φέτος στην πρώτη φάση  είμαστε στις εννιάμισι χιλιάδες. Εχουμε πολύ περισσότερες διαγνώσεις απ’ ό,τι στο παρελθόν. Πλέον η ελληνική οικογένεια δεν φοβάται, έχει καταρρίψει κάποια στερεότυπα τα οποία υπήρχαν και ακόμα θα πω εγώ υπάρχουν σήμερα, αλλά τουλάχιστον, πηγαίνει το παιδί, γίνεται η διάγνωση και έτσι οι διαγνώσεις και άρα, οι αιτήσεις στα ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλες στηρίξεις και τμήματα ένταξης είναι αυξημένες σε σχέση με το παρελθόν.

– Ακριβώς επειδή καταλαβαίνουμε ότι η ανάγκη είναι μεγαλύτερη, ότι τα αιτήματα και τα παιδιά που χρειάζονται αυτό, είναι περισσότερα, υπερδιπλασιάσαμε -τώρα, προχθές κιόλας- τις πιστώσεις και τους πόρους που πηγαίνουν σε ειδική αγωγή, έτσι ώστε από τις εννιά χιλιάδες τριακόσιες που δόθηκαν στον Σεπτέμβριο, να πάμε στο σύνολο στις είκοσι. Οι εννιά χιλιάδες τριακόσιες από αυτές, αν δεν κάνω λάθος, θα πάνε στην αρχή του Οκτώβρη και οι υπόλοιπες επτά χιλιάδες επτακόσιες στην αρχή του Νοέμβρη. Οπότε, δίνουμε με αυτόν τον τρόπο όση κάλυψη είναι και τα αιτήματα, για να βοηθήσουμε όσο μπορούμε την ελληνική οικογένεια και ακόμη περισσότερο τα παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Στην δευτερολογία της είπε:

– Η ελληνική οικογένεια γρήγορα σχετικά τα τελευταία χρόνια, έχει αρχίσει και ευαισθητοποιείται πιο πολύ στο κομμάτι της αναπηρίας και διαγνώσεις τις οποίες δεν είχαμε στο παρελθόν, τις έχουμε σήμερα. Και αυτό, γιατί για να το πω απλά, δεν μένουν τα παιδιά με αναπηρία ή ακόμα και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σπίτι, αλλά υπάρχει μια εσωστρέφεια και μια  -αυτό που θέλουμε και εμείς- αγκαλιά στη διαφορετικότητα.

– Από την άλλη, όμως, αν από το 2018 μέχρι το 2023, δηλαδή, ένα χρόνο πριν την τελευταία κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ μέχρι και σήμερα, έχουμε αύξηση στις παράλληλες στηρίξεις 270%, αυτό δεν μπορεί να εξηγείται μόνο από την αύξηση της ζήτησης ή της ανάγκης σε παράλληλη στήριξη για αναπηρία ή για ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η ελληνική οικογένεια έχει ανοίξει παραπάνω, αλλά δεν γίνεται να έχει ανοίξει παραπάνω κατά 270% των διαπιστώσεων και της ανάγκης για παράλληλη στήριξη.

– Αυτή η αύξηση στην παράλληλη στήριξη του 270% δείχνει εμπράκτως ότι η ελληνική κοινωνία, η ελληνική πολιτεία ακόμα περισσότερο, υποστηρίζει αυτήν την ανάγκη. Για τη σχολική χρονιά 2018-2019 είχαμε στο σύνολο εννιά χιλιάδες διακόσιες προσλήψεις και καθόλου διορισμούς. Αυτήν τη χρονιά έχουμε στο σύνολο πέντε χιλιάδες διορισμούς στην ειδική αγωγή, εν τω συνόλω είκοσι πέντε χιλιάδες και διορισμούς και προσλήψεις, με είκοσι χιλιάδες αναπληρωτές που έχουμε πάρει τώρα και πέντε χιλιάδες μόνιμο προσωπικό στην ειδική αγωγή. Οπότε πραγματικά, ναι, μπορεί να υπάρχει μια αύξηση της ζήτησης, αλλά αυτή υπερκαλύπτεται από την έμπρακτη απόδειξη της πολιτείας ότι αυξάνει το εκπαιδευτικό προσωπικό στην ειδική αγωγή.

– Yπάρχουν περιπτώσεις που η άμεση και η αποκλειστική καθοδήγηση του μαθητή ή της μαθήτριας χρειάζεται, η άμεση ως προς την σχέση ένας προς έναν. Ωστόσο, ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης θα πρέπει σταδιακά -και αυτό μας το λένε οι επιστήμονες, δεν το λέω εγώ- και στον βαθμό που του επιτρέπει η κατάσταση του παιδιού να αφήνει χώρο στο παιδί και να το αφήνει να αυτενεργεί. Αυτή είναι η δουλειά, όπως την αντιλαμβανόμαστε, της παράλληλης στήριξης, η παράλληλη στήριξη στην εκπαιδευτική διαδικασία, η ενδυνάμωση του παιδιού έτσι ώστε στο μέτρο του εφικτού να γίνει όσο πιο λειτουργικό και αυτόνομο γίνεται. Αυτό θέλουμε για τα παιδιά μας, αυτό θέλουμε και για τα παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Η συμπερίληψη δεν εξαντλείται στο βρίσκουμε στον ίδιο χώρο με παιδιά τυπικής. Δεν είναι μόνο αυτό. Είναι πολλά βήματα παραπάνω. Η ένταξη για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε σχολικό περιβάλλον σημαίνει ότι ανάλογα με την αναπηρία τους, τις ειδικές δεξιότητές τους, αλληλεπιδρούν στον μέγιστο βαθμό με τους συμμαθητές τους και με το γενικό δάσκαλο, ο οποίος έχει ενεργό ρόλο. Δηλαδή και ο γενικός δάσκαλος -δεν είναι μόνο η παράλληλη- έχει την ευθύνη να δει και να συζητήσει με την παράλληλη, να συζητήσει με τα ΚΕΔΑΣΥ το προσωπικό σχέδιο -εξατομικευμένο- για κάθε παιδί και να το εντάξει όσο καλύτερα γίνεται στη σχολική κοινότητα.

Β. Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης της Κ.Ο. «ΝΙΚΗ» κου Νικολάου Παπαδόπουλου

«Κάλυψη εκπαιδευτικών κενών στην παράλληλη στήριξη και την ειδική αγωγή στα σχολεία όλης της Χώρας».

Κατά την πρωτολογία της η κα Μιχαηλίδου είπε:

– Λέτε ότι η θεσμοθέτηση της παράλληλης στήριξης έγινε με νόμο του 2008, όπου προβλέπεται ότι η υπηρεσία της παράλληλης στήριξης γίνεται στη βάση ενός εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης. Από αυτό, όμως, δεν προκύπτει ότι η υλοποίηση του εξατομικευμένου αυτού προγράμματος είναι αποκλειστική ευθύνη μόνο της παράλληλης στήριξης; Ο γενικός δάσκαλος δηλαδή σε μία τάξη, ο κύριος υπεύθυνος δάσκαλος της τάξης, δεν πρέπει να γνωρίζει το συγκεκριμένο πρόγραμμα και να συνεργάζεται με τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης; Αυτός δεν είναι που σε τελική ανάλυση -ο γενικός δάσκαλος- έχει την ευθύνη αξιολόγησης του παιδιού; Οι υπόλοιποι δάσκαλοι ή καθηγητές που εμπλέκονται με τη μάθηση και την εκπαίδευση ενός παιδιού, το οποίο είναι στην παράλληλη στήριξη, δεν πρέπει να έχουν γνώση του εξατομικευμένου προγράμματος στήριξης που βγαίνει επί το πλείστον από τα ΚΕΔΑΣΥ;

– Εδώ κάνατε ένα λάθος στην υπόθεσή σας, λέγοντας ότι ο χρυσός κανόνας είναι ότι ένας δάσκαλος πρέπει να πηγαίνει ανά κάθε παιδί. Ξέρετε ότι οι γνωματεύσεις από το ΚΕΔΑΣΥ μπορούν να βγουν μεμονωμένα για κάποια μαθήματα; Ξέρετε ότι ένα παιδί μπορεί να χρήζει εξατομικευμένης βοήθειας μόνο στα μαθηματικά ή μόνο στα αγγλικά; Πώς έχουμε τον χρυσό κανόνα ενός προς ενός; Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί των αγγλικών, των καλλιτεχνικών ή οι γυμναστές δεν πρέπει να λαμβάνουν γνώση αυτού του εξατομικευμένο σχεδίου; Το σχολείο είναι αυτό που σε τελική ανάλυση έχει την ευθύνη για τη μάθηση και την πρόοδο όλων των μαθητών και τυπικής ανάπτυξης, αλλά και αυτών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή κατ’ εσάς την επωμίζεται την ευθύνη αυτή μόνο η παράλληλη στήριξη;

– Aν θεωρείτε ότι ο ρόλος του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης είναι να είναι η σκιά κάθε παιδιού τότε δεν μιλάμε για θεσμό συμπερίληψης. Η παράλληλη στήριξη είναι ένας συμπεριληπτικός μηχανισμός. Η υποστήριξη αποσκοπεί στην ενδυνάμωση, στη λειτουργικότητα του παιδιού και εν τέλει στην αυτονομία του. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης είναι το παιδί να καλλιεργήσει τις δεξιότητες που θα μεγιστοποιήσουν την ικανότητά του να μαθαίνει και να ενεργεί υπεύθυνα από μόνο του.

Στη δευτερολογία της είπε:

– Οι αιτήσεις και οι ανάγκες βγαίνουν από τα ΚΕΔΑΣΥ και τα ΚΕΔΑΣΥ είναι αυτά τα οποία κάνουν μετά την κατανομή των αναγκών. Mε 19 χιλιάδες αιτήσεις για παράλληλη στήριξη, το σύνολο των αναπληρωτών που έδωσε το Υπουργείο φέτος και μιλάω για την ανακοίνωσή μας προ δύο ημερών, είναι 20 χιλιάδες, δηλαδή 19 χιλιάδες συν το ειδικό βοηθητικό προσωπικό το οποίο χρειάζεται για περιπτώσεις αναπηρίας. Μιλάμε για το ειδικό βοηθητικό προσωπικό και τους νοσηλευτές. Οπότε γι’ αυτό υπάρχει αν θέλετε κι αυτό το πλεόνασμα σε σχέση με τις 19 χιλιάδες και είμαστε στις 20 χιλιάδες.

– Για τους μόνιμους διορισμούς, αν διατιθέμεθα να τους κάνουμε. Βεβαίως και διατιθέμεθα. Γιατί; Γιατί ήδη τους κάναμε. Το είπα και πριν, θα το ξαναπώ τώρα. Όταν το μαθητικό δυναμικό της χώρας ως ποσοστό του συνόλου που έχει ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και αναπηρία είναι στο 5,5% και εμείς την προηγούμενη περίοδο κάναμε προσλήψεις ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού ακριβώς επειδή καταλαβαίνουμε τη σημασία της συνέχειας και τη συνέπειας μιας σχέσης μεταξύ εκπαιδευτικού και παιδιού στο 17%, δηλαδή όταν από τις προσλήψεις που έγιναν αντί να γίνουν οι 5,5% των προσλήψεων σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ανταποκρινόμενοι στο ποσοστό επί του συνόλου των μαθητών που έχουν τέτοιες ανάγκες, το ποσοστό των προσλήψεων ήταν τριπλάσιο, για την ακρίβεια υπερτριπλάσιου αυτού, τότε προφανώς η δέσμευση μας δεν είναι δέσμευση στα λόγια, είναι δέσμευση η οποία μετουσιώθηκε σε πράξεις. Και έτσι θα συνεχίσουμε. Και από το Βήμα τόσο ο Υπουργός όσο και εγώ δεσμευόμαστε γι’ αυτό.

– Τρίτον, δομές. Βεβαίως κομμάτι της ενταξιακής εκπαίδευσης είναι και τα ειδικά σχολεία. Και εδώ έχουμε πρόγραμμα μαζί με το τεχνικό επιμελητήριο αναβάθμισης όλων των σχολείων και εξειδικευμένα και των ειδικών σχολείων μέσα σε αυτά. Το σχολείο είναι μια κοινότητα, είναι οι μαθητές, είναι οι εκπαιδευτικοί, είναι οι γονείς, είναι τα κτήρια, είναι όλη αυτή η κοινότητα η οποία καθημερινά με πολύ μεγάλη επιμονή και υπομονή σχολείο, σχολείο, περίπτωση, περίπτωση, χωριό, χωριό, νησί, νησί, έχουμε το στόχο και θα τα καταφέρουμε να τα κάνουμε καλύτερα.

Δείτε επίσης

Αρχές επόμενης εβδομάδας η Β Φάση; Επιπλέον πιστώσεις για την Ειδική Αγωγή-Πρόβλημα η ανάληψη υπηρεσίας λόγω εκλογών 

Κυβερνητικός Εκπρόσωπος-προσλήψεις Παράλληλης: 7.300 στη Β Φάση και 2.700 στη Γ Φάση 

Απενεργοποίηση-Τροποποίηση αίτησης αναπληρωτή: Πότε μπορεί να συμβεί-Νέο νούμερο προσλήψεων Β Φάσης

Οι Οδηγοί των Προγραμμάτων ΕΣΠΑ με κατευθύνσεις-Υποδείγματα Συμβάσεων-Δελτίο Απογραφής αναπληρωτή-Λογότυπα κ.α. 

Υποστήριξη από Ψυχολόγους και Κοιν. Λειτουργούς του ΚΕΔΑΣΥ Φθιώτιδας στο 3ο Γυμνάσιο Λαμίας, μετά την πτώση μαθητή από ύψος 

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση