Κυριακή, 19 Μαΐου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Μητσοτάκης-ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Ιστορική μεταρρύθμιση-Θα λειτουργούν με αυστηρά κριτήρια

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μητσοτάκης-ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Ιστορική μεταρρύθμιση-θα λειτουργούν με αυστηρά κριτήρια-Παρουσιάζεται το νομοσχέδιο στο Υπουργικό Συμβούλιο αυτή την ώρα.

Μητσοτάκης-ιδιωτικά Πανεπιστήμια

Στην υπό εξέλιξη σημερινή – Τετάρτη 20.12.2023 – συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη κεντρικό θέμα είναι το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια, υπό τον τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο».

Το νομοσχέδιο θα παρουσιάσει ο Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κος Κυριάκος Πιερρακάκης, ενώ σύμφωνα με όσα έχει πει ο Πρωθυπουργός, το νομοσχέδιο αφού παρουσιαστεί σήμερα  στο Υπουργικό Συμβούλιο, ακολούθως θα τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση, ώστε μετά να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, με τελική κατάληξη να ψηφίζεται εντός του προσεχούς μήνα, τον Ιανουάριο του 2024.

Κατά την εισήγηση του στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Πρωθυπουργός είπε:

  • «Ιστορική μεταρρύθμιση στην παιδεία – Ενισχύουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο και δίνουμε επιτέλους τη δυνατότητα για λειτουργία μη κρατικών Πανεπιστημίων».
  • «Τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα μπορούν να λειτουργούν ως παραρτήματα μεγάλων ξένων πανεπιστημίων και θα λειτουργούν με αυστηρά κριτήρια»
  • «Να αναφερθώ και στην οικονομική διάσταση αυτής της πρωτοβουλίας. Τα λεφτά που ξοδεύουν οι οικογένειες για να σπουδάζουν τα παιδιά τους έξω θα μπορούσαν να μείνουν στη χώρα»
  • «Συμβάλλει στο να έρθουν φοιτητές στη χώρα μας να σπουδάσουν αλλά και να μην φύγουν περίπου 40.000 Έλληνες που προτιμούν πανεπιστήμια του εξωτερικού. Προτεραιότητά μας είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο»
  • «Αναθεώρηση άρθρου 16 για προσαρμογή στα σημερινά δεδομένα»

_______________________________

Αναφορικά με το νομοσχέδιο και σύμφωνα με την εφημερίδα το ΘΕΜΑ της Κυριακής: 

Κάθε ξένο πανεπιστήμιο που έρχεται στη χώρα μας και θα ιδρύει παράρτημα θα πρέπει να αδειοδοτείται και στη χώρα προέλευσης και εδώ, ενώ κάθε ίδρυμα θα καθορίζει αυτοβούλως τους όρους εισαγωγής για τους φοιτητές. Δεν θα υπάρχει, δηλαδή, κάποιο οριζόντιο προαπαιτούμενο, όπως η ελάχιστη βάση εισαγωγής.

H βασική ιδέα του νομοσχεδίου σε σχέση με τα μη κρατικά ΑΕΙ είναι ότι όποιος έχει τις προϋποθέσεις θα παίρνει άδεια λειτουργίας, ανεξαρτήτως νομικού καθεστώτος. Ωστόσο, η έγκριση -και αυτό είναι ελληνική πρωτοτυπία- θα είναι διπλή: τόσο από το κράτος όπου έχει την έδρα του το ξένο πανεπιστήμιο όσο και από τη δική μας Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Tο νομοσχέδιο θέτει κτιριολογικά κριτήρια. Να υπάρχει δηλαδή ένα ενιαίο κτίριο όπου θα στεγάζονται οι βασικές λειτουργίες του πανεπιστημίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν δευτερογενή κτίρια – όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα τα δημόσια πανεπιστήμια στη χώρα μας.

Ακαδημαϊκές προϋποθέσεις

Επίσης θα υπάρχουν ακαδημαϊκές προϋποθέσεις – για παράδειγμα, θα υπάρχει απαίτηση για ελάχιστο αριθμό καθηγητών, οι οποίοι θα πρέπει να διαθέτουν διδακτορικό, κάτι που -προφανώς- ισχύει στα δημόσια πανεπιστήμια, αλλά όχι και σε όλα τα κολέγια που λειτουργούν στη χώρα μας. Επίσης, με το νομοσχέδιο τίθενται και οικονομικές προϋποθέσεις: για παράδειγμα, οι εγγυητικές επιστολές θα ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι μπαίνει ένας κόφτης για όλους εκείνους που θα ήθελαν να μετατρέψουν σε πανεπιστήμια κάποια ΙΕΚ ή κολέγια υποβαθμισμένων σπουδών.

Γιατί “Ελεύθερο Πανεπιστήμιο”

Σχετικά με το νομοσχέδιο “Ελεύθερο Πανεπιστήμιο” είχε συγκεκριμένα τοποθετηθεί κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού 2024 και ο Υπουργός ΠΑΙΘΑ κος Κυριάκος Πιερρακάκης ως εξής:

“«Ελεύθερο» γιατί; Γιατί πρέπει να απελευθερωθεί από τα δεσμά της κρατικής γραφειοκρατίας και από τα δεσμά του κρατικού μονοπωλίου. Πιστεύουμε ότι το δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι η ναυαρχίδα αυτής της στρατηγικής. Η διεθνοποίηση του δημοσίου Πανεπιστημίου που έχει ξεκινήσει πολύ σθεναρά την τελευταία τετραετία θα συνεχιστεί με ένταση. Ο στόχος είναι να μπορέσουμε από τους 40.000 Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό, η πλειοψηφία τους να μπορεί να βρει το εκπαιδευτικό της πεπρωμένο στη χώρα μας.

Και, ταυτόχρονα, να μπορέσουμε να φέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερους ξένους φοιτητές εδώ. Θα πω ένα παράδειγμα: είμαστε η 8η χώρα στον αριθμό των Αμερικανών φοιτητών που σπουδάζουν εδώ αλλά αυτό δεν συντελείται μέσω του ελληνικού δημόσιου Πανεπιστημίου. Πρέπει, λοιπόν, να μπορέσουμε ακόμη και τα μικρά προγράμματα, τα αγγλόφωνα μαθήματα του Erasmus θα πω εγώ, να τα παρέχουν τα δημόσια Πανεπιστήμια και σε ξένους φοιτητές υπέρ του δημοσίου Πανεπιστημίου. Και πρέπει σίγουρα να διευκολύνουμε τους πρυτάνεις και τα συμβούλια διοίκησης. Για μία αλλαγή στον Προϋπολογισμό σε κάθε ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο εντός του budget – ακόμη και για ένα ευρώ- χρειάζεται η υπογραφή του Υπουργού Παιδείας. Τέτοιου τύπου αλλαγές νομίζω ότι είναι κοινή συνισταμένη ότι πρέπει να τις κάνουμε.

Ταυτόχρονα επιθυμούμε, κάνοντας αυτό και επενδύοντας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης πάρα πολύ σημαντικά και στοχευμένα ποσά στα δημόσια Πανεπιστήμια, να απελευθερώσουμε το χώρο της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και από το κρατικό μονοπώλιο όπως συμβαίνει σε κάθε άλλη χώρα. Νομίζω ότι έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον αυτό να μπορέσουμε να το κάνουμε με κανόνες, εύρυθμα, λειτουργικά και με πάρα πολύ αυστηρά ποιοτικά κριτήρια”. 

_______________________________

Τα θέματα της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου είναι:

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη του νομοσχεδίου για το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Υγείας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη του νομοσχεδίου για το Εθνικό Σύστημα Τραύματος,

-Παρουσίαση από τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση των νομοθετικών πρωτοβουλιών για την αθλητική βία,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη και τον Υφυπουργό Νίκο Ταγαρά των νομοθετικών πρωτοβουλιών για την πολεοδομική μεταρρύθμιση,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια και τον Υφυπουργό Χρήστο Τριαντόπουλο του νομοσχεδίου για την ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών και την κρατική αρωγή,

-Εισήγηση από τον Υπουργό Επικρατείας Άκη Σκέρτσο για την έγκριση του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής 2024,

-Εισήγηση από την Υπουργό Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη σχετικά με τον καθορισμό υπηρεσιών και ποσοτικών στόχων για την εφαρμογή του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής των υπαλλήλων κατ’ εφαρμογή του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής 2024.

Δείτε επίσης

Παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπ/ση-Δηλώσεις Πρωθυπουργού και Υπουργού Παιδείας 

Πρωθυπουργός-Παιδεία: Αυξηση δαπανών-Αδιαπραγμάτευτη η αξιολόγηση-ν/σ μη κρατικών Πανεπιστημίων

Ανασκόπηση εβδομάδας Πρωθυπουργού: Παιδότοπος στους Αρκιούς-Σχολή Ξυλοναυπηγικής και ΙΕΚ Αντιγραφέα Μνημείων-Εκθεμάτων 

Το σχέδιο Πιερρακάκη για την παιδεία: “Ανοιχτό σχολείο”-“Στοχευμένη επαγγελματική εκπ/ση”-“Ελεύθερο Πανεπιστήμιο” 

Κατανομή έκτακτης επιχορήγησης ΑΕΙ 16.100.000 ευρώ με βάση κριτήρια της ΕΘΑΑΕ | Απόφαση 

Κατοικίες για εκπαιδευτικούς σε 13 νησιά του Αιγαίου προανήγγειλε ο Υπουργός Εθνικής Αμυνας Ν. Δένδιας 

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση