Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Υπηρεσίες λογοθεραπείας: Τι λέει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογ/πευτών και η θέση του Υπ. Παιδείας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Υπηρεσίες λογοθεραπείας: Τι λέει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών και η θέση του ΥΠΑΙΘ για τη διάταξη του Υπουργείου Εργασίας που ορίζει πως ειδικός παιδαγωγός μπορεί να παρέχει υπηρεσίες λογοθεραπείας. 

Υπηρεσίες λογοθεραπείας

Να μην προχωρήσει στην πρόβλεψη δυνατότητας αντικατάστασης του Λογοθεραπευτή με ειδικό παιδαγωγό στα Κέντρα Διημέρευσης-Ημερήσιας Φροντίδας (ΚΔΗΦ) για ΑμεΑ είχε ζητήσει με επιστολή του στο Υπουργείο Εργασίας ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών (ΠΣΛ), υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων πως το επάγγελμα του Λογοθεραπευτή είναι τελείως διαφορετικό από το επάγγελμα του ειδικού παιδαγωγού και είναι νομοθετικά ρυθμισμένο από το Π.Δ. 96/2002 που προβλέπει συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

Επιπροσθέτως ο ΠΣΛ έχει καλέσει το Υπουργείο Εργασίας να επανεξετάσει το ελάχιστο απαιτούμενο τις μερικής απασχόλησης προβλέποντας ως ελάχιστο έναν Λογοθεραπευτή πλήρους απασχόλησης, επανεξετάζοντας παράλληλα και τον αριθμό των 35 ωφελουμένων ανά Λογοθεραπευτή.

Τι λέει το Πανελλήνιο Συντονιστικό Θεραπευτών Ειδικής Αγωγής

Επί του θέματος το Πανελλήνιο Συντονιστικό Θεραπευτών Ειδικής Αγωγής έχει επισημάνει πως η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Εργασίας, με την οποία ορίζεται πως ειδικός παιδαγωγός μπορεί να παρέχει υπηρεσίες λογοθεραπείας, η πρώιμη παρέμβαση ανατίθεται στα Κέντρα Διημέρευσης-Ημερήσιας Φροντίδας και η επίμαχη διάταξη έρχεται να καταργήσει στην πράξη την νόμιμη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Λογοθεραπευτή, όταν ορίζει πως τέτοιες θεραπείες μπορεί να παρέχει άλλος επιστημονικός κλάδος – Δείτε την επιστολή αναλυτικά εδώ

Η τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας επί του θέματος

Το θέμα συζητήθηκε και στη συνάντηση που είχε με το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ) ο Γενικός Γραμματέας Α/θμιας και Β/θμιας και ΕΑΕ του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κος Αλέξανδρος Κόπτσης. Σύμφωνα με όσα ελέχθησαν, για το ΥΠΑΙΘ δεν τίθεται ζήτημα καθότι είναι καθορισμένα επαρκώς τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες του κλάδου των Λογοθεραπευτών στα σχολεία και στις εκπαιδευτικές δομές.

____________________________

Η επιστολή του ΠΣΛ στο Υπουργείο Εργασίας

Ημερομηνία 29 Μαρτίου 2023

Αριθμός Πρωτ.23/136

ΠΡΟΣ: Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων Υπουργό: κ. Κ. Χατζηδάκη Υφυπουργό: κα. Δ.Μ. Μιχαηλίδου

ΘΕΜΑ: «Υπηρεσίες λογοθεραπείας στα ΚΔΗΦ»

Δυνάμει της υπό στοιχεία 20745/24.2.2023 (ΦΕΚ Β’ 1390/9.3.2023) υπουργικής απόφασης τροποποιήθηκε η υπό στοιχεία Π4α/οικ. 4633/29.9.1993 (ΦΕΚ Β 789/1993) υπουργική απόφαση με θέμα τις «Προδιαγραφές λειτουργίας Κέντρων αποθεραπείας ‐ αποκατάστασης για την παροχή ιατρικών και λοιπών φροντίδων καθώς και για τη διημέρευση των ατόμων που περιγράφονται στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 2072/1992».

Στην παρ. 37 του άρθρου 1, δια της οποίας τροποποιείται το υποκεφάλαιο του Προσωπικού της περ. V «ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΗΜΕΡΕΥΣΗΣ ‐ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ» αναφέρεται ότι

«1. Το κάθε Κέντρο Διημέρευσης ‐ Ημερήσιας Φροντίδας για ΑμεΑ πρέπει απαραιτήτως να διαθέτει ως ελάχιστο προσωπικό…… «ε) έναν λογοθεραπευτή ανά 35 άτομα, μερικής απασχόλησης. Σε περίπτωση τεκμηριωμένης αδυναμίας εύρεσης εργοθεραπευτή, δύναται να αντικαθίσταται από ειδικό παιδαγωγό» Ως προς το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης (ε) θεωρούμε ότι για τους λόγους που εξηγούμε αναλυτικά κατωτέρω η παρουσία ενός λογοθεραπευτή ανά 35 άτομα και μάλιστα ενός λογοθεραπευτή μερικής απασχόλησης δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού.

Ως προς το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης (ε) επειδή υπάρχει αντίστοιχη διάταξη για τους εργοθεραπευτές (βλ. περ. γ), όπου προβλέπεται αντικατάσταση από βοηθό εργοθεραπευτή, θεωρούμε ότι η αναφορά σε εργοθεραπευτή στην εν λόγω περίπτωση (ε) έγινε εκ παραδρομής, χωρίς ωστόσο να έχουμε την αρμοδιότητα να προβούμε σε αυθαίρετες ερμηνείες ως προς την πρόθεση του νομοθέτη. Ως εκ τούτου, το δεύτερο εδάφιο δεν θα πρέπει να τύχει εφαρμογής για την περίπτωση αδυναμίας εύρεσης λογοθεραπευτή.

Σε κάθε περίπτωση, πριν ενδεχομένως προβείτε σε τροποποίηση‐διόρθωση ή διευκρίνιση της περίπτωσης (ε) παρακαλούμε να λάβετε υπόψη σας τα ακόλουθα:

α) Διαμαρτυρόμεθα για την περίπτωση πρόβλεψης της δυνατότητας αντικατάστασης του λογοθεραπευτή από ειδικό παιδαγωγό

β) Το επάγγελμα του λογοθεραπευτή είναι τελείως διαφορετικό από το επάγγελμα του ειδικού παιδαγωγού και είναι νομοθετικά ρυθμισμένο από το Π.Δ. 96/2002 που προβλέπει συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

γ) Οι ανάγκες που καλύπτει ένας λογοθεραπευτής στον πληθυσμό των ΚΔΗΦ (άτομα πολλές φορές με σοβαρές δυσκολίες όπως εγκεφαλική παράλυση, τύφλωση, ΔΑΦ, νοητική υστέρηση και πρόσθετες αναπηρίες) είναι πολύ συγκεκριμένες.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο λογοθεραπευτής αρχικά αξιολογεί και καταγράφει τις εξατομικευμένες ανάγκες στο λόγο, στην ομιλία, στην επικοινωνία, στην κατάποση και στην φωνή. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διεπιστημονικής ομάδας, όπου μετά την λογοθεραπευτική αξιολόγηση διαμορφώνεται το πλάνο παρέμβασης, η συχνότητα παρέμβασης κ.α. Η επικοινωνία των εξυπηρετούμενων στα ΚΔΗΦ ατόμων επιτυγχάνεται με ποικίλλα μέσα (ομιλία, νοήματα, γραφή, νέυματα κ.α.) ύστερα από τη λογοθεραπευτική παρέμβαση. Η ικανότητα λειτουργικής επικοινωνίας σχετίζεται άμεσα τόσο με τον λόγο, το γνωστικό επίπεδο όσο και με την ομιλία (προφορική έκφραση λόγου). Τις υπηρεσίες αυτές δεν μπορεί επ’ ουδενί να τις παρέχει ειδικός παιδαγωγός.

δ) Οι ανάγκες παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας στα ΚΔΗΦ είναι διαφορετικές και ανεξάρτητες από τις ανάγκες παροχής υπηρεσιών ειδικού παιδαγωγού, που δεν αμφισβητούμε ότι ενδέχεται να υφίστανται και να συνυπάρχουν, όχι όμως το ένα είδος υπηρεσιών να αντικαθιστά το άλλο

ε) διαμαρτυρόμεθα ως προς το ελάχιστο απαιτούμενο της μερικής απασχόλησης, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος πληθυσμός ΑμεΑ αντιμετωπίζει αυξημένες ανάγκες υπηρεσιών λογοθεραπείας και ιδίως όταν στα ΚΔΗΦ εξυπηρετούνται παιδιά ηλικίας 4‐7 ετών. Σαφώς οι υπηρεσίες του λογοθεραπευτή είναι απαραίτητες στις δομές αυτές με συχνότητα 2‐3 φορές τη βδομάδα για κάθε ωφελούμενο.

Συνεπώς, ένας λογοθεραπευτής με μερική απασχόληση ανά 35 ασθενείς δεν θα ήταν δυνατό να παρέμβει σε όλους, να συμμετέχει στην διεπιστημονική ομάδα αλλά και να μπορέσει ουσιαστικά να βοηθήσει τον εξυπηρετούμενο πληθυσμό.

Κατόπιν των παραπάνω α ι τ ο ύ μ ε θ α

‐ την κατάργηση του δεύτερου εδαφίου της περ. ε της παρ. 1 του κεφαλαίου V «ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΗΜΕΡΕΥΣΗΣ ‐ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ», δεδομένου ότι αναφέρεται σε αδυναμία εύρεσης εργοθεραπευτή, άλλως

‐ να μην προχωρήσετε στην πρόβλεψη δυνατότητας αντικατάστασης του λογοθεραπευτή με ειδικό παιδαγωγό για τους ανωτέρω λόγους, επιφυλασσόμενοι παντός νομίμου δικαιώματός μας

‐ να επανεξετάσετε το ελάχιστο απαιτούμενο τις μερικής απασχόλησης προβλέποντας ως ελάχιστο έναν λογοθεραπευτή πλήρους απασχόλησης, επανεξετάζοντας παράλληλα και τον αριθμό των 35 ωφελουμένων ανά λογοθεραπευτή.

Είμαστε στη διάθεσή σας να σας παράσχουμε τις απαραίτητες διευκρινίσεις και πληροφορίες.

Με Εκτίμηση,

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος Βασίλης Μύρκος

Ο Γενικός Γραμματέας Σπύρος Κούτρας

Επιτροπή Συνδικαλιστικών Π.Σ.Λ. Η Συντονίστρια Σταματία Γκούντα

Δείτε επίσης

Υπουργείο Παιδείας για διορισμούς-νέες οργανικές-ΕΕΠ & ΕΔΥ-οδοιπορικά-αξιολόγηση-διορισμούς ΚΕΔΑΣΥ 

Νέες οργανικές θέσεις: Οι λόγοι που δεν ιδρύθηκαν στην παρούσα φάση σύμφωνα με τον Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ 

Κεραμέως για νέο μισθολόγιο και συνθήκες εργασίας εκπαιδευτικών-συνέντευξη διευθυντών

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση