Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Παραστατίδης για νομοσχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: “Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι”

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Παραστατίδης για νομοσχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: “Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι” – Η εισήγηση στην Ολομέλεια της Βουλής.

Παραστατίδης για νομοσχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Ο κος Στέφανος Παραστατίδης, Βουλευτής Κιλκίς και Ειδικός Αγορητής του ΠΑΣΟΚ στο Σχέδιο Νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση τοποθετήθηκε στην σημερινή συζήτηση του ν/σ στην Ολομέλεια της Βουλής αναφέροντας μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

  • Το συγκεκριμένο σχέδιο Νόμου είναι μία οργανωτικού τύπου παρέμβαση τρία μόλις χρόνια μετά την ψήφιση του «εμβληματικού» Ν.4763/2020. Γιατί προφανώς δεν έγινε τίποτε από όλα όσα εξαγγέλθηκαν. Όπως δεν έγινε με την πανεπιστημιακή αστυνομία.  Όπως δεν έγινε με την εκλογή των συμβουλίων διοίκησης στα ΑΕΙ. Όπως δεν έγινε με την αξιολόγηση. Όπως δεν έγινε τίποτα, τελικά,  με την Παιδεία.»
  • Το κακό δεν είναι μόνο ότι αποτύχατε. Το χειρότερο είναι ότι συνεχίζετε στο ίδιο μοτίβο.  Με συγκεντρωτικές δομές και μοντέλα διοίκησης,  χωρίς εκτενή διάλογο με τους φορείς και την κοινωνία,  με αδιαφανείς και αναξιοκρατικές αντιλήψεις.
  •  Ιδρύετε υπέρ – συγκεντρωτικές μέγα-δομές, 600, 800 ή και 1000 μαθητών. Δομές που δοκιμάσατε και στο παρελθόν, με τον Ν.576/1977. Βέβαια, τότε, ο Γεώργιος Ράλλης δεν είχε μεταρρυθμιστικό οίστρο. Και αντί για campus, τα ονόμασε Κ.Ε.Τ.Ε. Και τα οποία καταργήθηκαν το 1985 ως πλήρως αποτυχημένα από το νόμο Κακλαμάνη.
  • Για τις 60 μεγα-δομές δημιουργείτε θέσεις “Οργανωτικού Συντονιστή” που θα λαμβάνουν το επίδομα του Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης. Όμως οι οργανωτικοί συντονιστές δεν διορίζονται με διαδικασία όμοια με τους γενικούς διευθυντές. Ο υπουργός ορίζει τις προϋποθέσεις. Ο υπουργός ορίζει την τριμελή επιτροπή που τους επιλέγει. Ο υπουργός δύναται να τους παύσει. Αυτός είναι ο λόγος που καταθέσαμε συγκεκριμένη τροπολογία,  προτείνοντας η επιλογή να γίνεται από το ΕΙΣΕΠ (Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊστάμενων) που συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΑΣΕΠ.
  • Βαπτίζετε τα ΚΕΤΕ σε Κ.Ε.Ε.Κ (campus) βαπτίζετε τα ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ. Βαπτίζετε καλές πρακτικές που δεν έχουν καν αξιολογηθεί από τα πΕΠΑΛ .Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι.  Μπορεί βέβαια να μην είστε μεταρρυθμιστές. Εύχομαι τουλάχιστον να είστε άξιοι νονοί.
  • Εμείς, στο ΠΑΣΟΚ, πιστεύουμε στο διάλογο και το έχουμε αποδείξει στην πράξη.   Αναφέρω, επί παραδείγματι, τη μεγάλη μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για την οποία προηγήθηκε εκτενής και ουσιαστικός διάλογος. Εσείς προαναγγέλλετε μία νέα μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και τη γράφετε μόνοι σας, στο υπουργείο, στα μουλωχτά.  Αλήθεια, σε ποια δημοκρατική χώρα της Ευρώπης γίνονται μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία χωρίς εκτενή διάλογο; Σε ποια Δημοκρατία μαθαίνονται οι αλλαγές στην Παιδεία από παραπολιτικά και non paper;
  • Το ΠΑΣΟΚ επιμένει ιδεολογικά ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να φθίνει εις βάρος της κατάρτισης.  Οι δομές κατάρτισης  πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά στις δομές εκπαίδευσης και όχι ως υποκατάστατα.  Θέλουμε πρώτα πολίτες και ύστερα εργαζόμενους.  Αυτό όμως απαιτεί: βαθιές τομές στην παραγωγή δεξιοτήτων, στην κοινωνική προστασία, στη φορολογία και στις εργασιακές σχέσεις.
  • Προτείνουμε την δημιουργία ενός νέου κεντρικού φορέα κατ’ αντιστοιχία του ΙΕΠ για το σύνολο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ένός φορέα με δύο πυλώνες: Επιστημονικό για το σχεδιασμό την εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων. Διαχειριστικό για τη χρηματοδότηση  όλων των αναγκών της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε υποδομές και εξοπλισμό. Αυτό το νέο Ινστιτούτο για την Επαγγελματική εκπαίδευση, σωστά στελεχωμένο και μακριά από τις αβελτηρίες και την ανεπάρκεια των υφιστάμενων φορέων είναι το πρώτο και αναγκαίο βήμα.

Δείτε επίσης

Πιερρακάκης-Βουλή: Μεγάλες αλλαγές και στις τρεις βαθμίδες εκπ/σης-Δεκτή η Τροπολογία ΠΑΣΟΚ για επιλογή Οργαν. Συντον. 

Τροπολογία για τη διαδικασία επιλογής Οργανωτικών Συντονιστών ΚΕΕΚ κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ-Αύριο η απάντηση του ΥΠΑΙΘΑ 

Ολόκληρη η ομιλία του κου Στέφανου Παραστατίδη:

Καλούμαστε σήμερα, στην ολομέλεια,  να συζητήσουμε  μία νομοθετική κυβερνητική παρέμβαση οργανωτικής υφής στον πολύπαθο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. 

Μία παρέμβαση τρία μόλις χρόνια μετά την ψήφιση του «εμβληματικού» Ν. 4763/2020.   Ο οποίος, κατά τα λεγόμενα της τότε υπουργού κας Κεραμέως,  ήρθε για να βάλει τέλος στην πολυπλοκότητα και την αλληλοεπικάλυψη δομών και υπηρεσιών  να εκσυγχρονίσει δομές, να απλοποιήσει διαδικασίες,  να ανανεώσει τα προγράμματα σπουδών, να βελτιώσει τον τρόπο πιστοποίησης.   Γιατί βρισκόμαστε σήμερα ξανά εδώ;  Προφανώς επειδή δεν έγινε τίποτα από όλα αυτά.  Όπως δεν έγινε με την πανεπιστημιακή αστυνομία.  Όπως δεν έγινε με την εκλογή των συμβουλίων διοίκησης στα ΑΕΙ Όπως δεν έγινε με την αξιολόγηση Όπως δεν έγινε τίποτα, τελικά,  με την παιδεία.  Η Κα Κεραμέως αλλάζει υπουργείο (rotation) και η ζωή συνεχίζεται. Θα περίμενα από την νέα ηγεσία του Υπουργείου  να εκθέσει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων μία στοιχειωδώς τεκμηριωμένη αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του 4763/2020  σε σχέση με τους εκπεφρασμένους στόχους του.  Τουλάχιστον, έτσι συνηθίζουν στις σύγχρονες δημοκρατίες.  Εσάς, όμως, κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης, σας αρέσει να αξιολογείτε, όχι να αξιολογείστε.  Παρ΄όλα αυτά, το ερώτημα υφίσταται: πέτυχε ή όχι η κα Κεραμέως; Πέτυχε ή όχι η ΝΔ στον τομέα της παιδείας;  

Τα διεθνή στοιχεία στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι αμείλικτα: 

* Προτελευταίοι στο ποσοστό απασχόλησης των πρόσφατων αποφοίτων (59,8% το 2022. ΕΕ: 79,7%). 

* Προτελευταίοι στην συμμετοχή των ενηλίκων στην επαγγελματική εκπαίδευση.  

* Πρώτοι στην ΕΕ στην ανεργία νέων 25-29, αποφοίτων της ΕΕΚ που δεν μετέχουν σε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. 

* 35,7% το ποσοστό αποφοίτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που έχουν δεχθεί μαθητεία σε εργασιακό χώρο -ΕΕ: 60%. 

* από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμετοχής μαθητών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση 33,8% – Ε.Ε.: 48,7%. 

* τέταρτοι από το τέλος στην δημόσια χρηματοδότηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπροστά μόνο από τη Μάλτα, τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.  

* σταθερά στις πέντε τελευταίες θέσεις σε όλους τους ευρωπαϊκούς δείκτες δεξιοτήτων.  

Ξέρετε, κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης, το κακό δεν είναι ότι δεν τα καταφέρατε.  Το κακό είναι ότι συνεχίζετε στο ίδιο μοτίβο.  Με συγκεντρωτικές δομές και μοντέλα διοίκησης,  χωρίς εκτενή διάλογο με τους φορείς και την κοινωνία,  με αδιαφανείς και αναξιοκρατικές αντιλήψεις.  

Ας δούμε το παράδειγμα του σημερινού νομοσχεδίου: 

Θεσπίζετε τα Κ.Ε.Ε.Κ (άρθρ.13). (Κέντρα –campus– Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) Πρόκειται για υπέρ – συγκεντρωτικές μέγα-δομές, 600, 800 ή και 1000 μαθητών,  Δομές που θα δημιουργήσουν σοβαρά παιδαγωγικά προβλήματα αλλά και προβλήματα εποπτείας και επίβλεψης. Δομές που δεν μπορούν να εφαρμοστούν παρά σε μόλις 60 από τα συνολικά 417 ΕΠΑΛ, κατά συνέπεια παράγουν εκπαιδευτικές ανισότητες,  Δομές που δοκιμάσατε και στο παρελθόν, με τον Ν.576/1977. Βέβαια, τότε, ο Γεώργιος Ράλλης δεν είχε μεταρρυθμιστικό οίστρο  Και αντί για campus, τα ονόμασε Κ.Ε.Τ.Ε..  Και τα οποία καταργήθηκαν το 1985 ως πλήρως αποτυχημένα από το νόμο Κακλαμάνη.  Εν συνεχεία, για τις 60 μεγα-δομές δημιουργείτε θέσεις “Οργανωτικού Συντονιστή”. Δικαίωμά σας.  

Εμείς άλλωστε διαφωνούμε με την αρχιτεκτονική.  Εσείς αναλαμβάνετε την ευθύνη. Επιπρόσθετα, οι συντονιστές θα λαμβάνουν το επίδομα του Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης,  το οποίο μάλιστα αυξήθηκε πρόσφατα κατά 30% και ανέρχεται σε 1.300 ευρώ το μήνα. Και εδώ εσείς αναλαμβάνετε την ευθύνη.  

Όμως οι οργανωτικοί συντονιστές δεν διορίζονται με διαδικασία όμοια με τους γενικούς διευθυντές. Ο υπουργός ορίζει τις προϋποθέσεις. Ο υπουργός ορίζει την τριμελή επιτροπή που τους επιλέγει. Ο υπουργός δύναται να τους παύσει. Εδώ όμως Είναι και δική μας ευθύνη. Διότι δεν αφορά ειδικότερα τη ”μεταρρύθμιση” αλλά γενικότερα την άσκηση δημόσιας διοίκησης.  Και την οφειλόμενη αξιοκρατία που θα πρέπει να υπηρετείται.  Αυτός είναι ο λόγος που καταθέσαμε συγκεκριμένη τροπολογία,  προτείνοντας η επιλογή να γίνεται από το ΕΙΣΕΠ (Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊστάμενων) που συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΑΣΕΠ. Και επί της τροπολογίας θα κριθούμε. Όλοι.  Αυτοί που υπηρετούμε την αξιοκρατία και αυτοί που την παρακάμπτουν ή την προσαρμόζουν στα μέτρα τους.

 Ακόμη, μετονομάζετε τα Ι.Ε.Κ. σε Σ.Α.Ε.Κ.:  

χωρίς να επιφέρετε απολύτως καμία αλλαγή, τόσο στο περιεχόμενο των σπουδών όσο και στη λειτουργία τους.  Μάλιστα, τοποθετείτε την φράση “Ανώτερη” ενώ τα ΙΕΚ εξακολουθούν να παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 5,  Και η πρόσληψη στο δημόσιο γίνεται στην κατηγορία Δ.Ε.  Πάντως, η βάπτιση δεν είναι δωρεάν. Διότι η μετονομασία συνοδεύεται από το αντίστοιχο δημοσιονομικό και γραφειοκρατικό κόστος.  Επίσης, μεταφέρετε «Καλές Πρακτικές» των Π.ΕΠΑΛ. στο σύνολο των Ε.ΠΑΛ:  χωρίς να έχει προηγηθεί απολύτως καμία αξιολόγηση! Βαπτίζετε, και εδώ, ως «καλές» πρακτικές αυτές που δεν έχουν καν αξιολογηθεί.  Πρόκειται για πλήρη διαστρέβλωση της έννοιας και της φιλοσοφίας λειτουργίας μίας Πρότυπης Εκπαιδευτικής Μονάδας   Τέλος, οδηγείτε με μαθηματική ακρίβεια σε διάλυση τα εργαστηριακά κέντρα καθώς δημιουργείτε ένα καθεστώς μειωμένης – προβληματικής εποπτείας.  Συνοψίζοντας, βαπτίζετε τα ΚΕΤΕ σε Κ.Ε.Ε.Κ (campus) ,  βαπτίζετε τα ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ Βαπτίζετε καλές πρακτικές που δεν έχουν καν αξιολογηθεί από τα πΕΠΑΛ  

 Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Βάπτιση είναι.  

Μπορεί βέβαια να μην είστε μεταρρυθμιστές. Εύχομαι τουλάχιστον να είστε άξιοι νονοί.  «Να σας ζήσει η μεταρρύθμιση». 
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης, έχετε υποβαθμίσει την επαγγελματική εκπαίδευση. 

Διοικητικά, οργανωτικά και οικονομικά. Ακόμη και οι προβληματικές ρυθμίσεις σας που αφορούν την Γενική εκπαίδευση  παραλείπουν και αγνοούν συστηματικά την Επαγγελματική εκπαίδευση. Για παράδειγμα, η προβληματική διάταξη νόμου για το πολλαπλό βιβλίο  – που ταλαιπωρείται ανάμεσα στις διαδοχικές παρατάσεις και στις επιτροπές του ΙΕΠ,   αφορά μόνο στη Γενική εκπαίδευση. Δεν σας πέρασε από το μυαλό ότι αφού θεσμοθετείτε κάτι τόσο σημαντικό για τους μαθητές του δημοτικών, των Γυμνασίων και των Γενικών Λυκείων, αυτό θα έπρεπε αντίστοιχα να γίνει  και για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ.; Και δεν είναι το μόνο: Αναφέρθηκε πολλάκις  ότι τα προγράμματα σπουδών και τα διδακτικά εγχειρίδια των ΕΠΑ.Λ, ανήκουν στον περασμένο αιώνα. Έχετε λάβει κάποια μέριμνα για αυτό; Αληθεύει ότι η Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του ΙΕΠ στελεχώνεται από ένα – στην κυριολεξία ένα-  άτομο; Με αυτό το ένα άτομο θα αναβαθμίσετε την Επαγγελματική εκπαίδευση;   Είναι αλήθεια ότι μέχρι και σήμερα,  στα μέσα του Γενάρη,  που έχει φύγει το μισό διδακτικό έτος, δεν υπάρχουν ακόμη βιβλία στα ΕΠΑ.Λ  για τον τομέα των ναυτιλιακών σπουδών; 

Πότε περιμένετε να τα στείλετε; Αφού τελειώσει το έτος; Καταγγείλαμε στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων το ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Έχει οριστεί με υπουργική απόφαση, εδώ και πάνω από δύο χρόνια, ως ο υπεύθυνος φορέας για τη διάθεση 50 εκατομμυρίων ευρώ από το ταμείο ανάκαμψης στα πρότυπα ΕΠΑ.Λ και στα πειραματικά ΙΕΚ. Δεν έχει κάνει τίποτα απολύτως. Δεν τα θέλετε τα χρήματα ή πρόκειται απλώς για μία διαχειριστική ανεπάρκεια την οποία πιθανώς θα μας καλέσετε να συγχωρήσουμε; Αρκετά όμως με την κριτική. Ας δούμε σε τι διαφέρουμε ιδεολογικά και πολιτικά, πώς εμείς σκεφτόμαστε την ΕΕΚ και τι προτείνουμε.  

Ως ΠΑΣΟΚ έχουμε μία διαφορετική φιλοσοφία. 

Πιστεύουμε στο διάλογο 

Στον εκδημοκρατισμό των δομών 

Στη διαφάνεια, την αξιοκρατία 

στη δίκαιη αξιολόγηση  

Και όχι σε εμβαλωματικές παρεμβάσεις που δεν θίγουν τις δομές εξουσίας  

ή στην προσπάθεια ελέγχου και φίμωσης των εκπαιδευτικών. 

Και αυτό το αποδείξαμε στην πράξη.  Την τελευταία φορά που κυβερνήσαμε τη χώρα.  Αναφέρω, επί παραδείγματι, τη μεγάλη μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με ΠΘ τον Γ. Παπανδρέου και Υπουργό Παιδείας την Ά. Διαμαντοπούλου.  Μία μεταρρύθμιση υποδειγματική ως προς τη διαδικασία.Με συζήτηση άνω του ενός έτους Με συμμετέχοντες όλους τους stakeholders, τους ενδιαφερόμενους της παιδείας τους εκπαιδευτικούς, τους φοιτητές, τα κόμματα, την κοινωνία. Μελετώντας τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα και υιοθετώντας καλές πρακτικές. Συνομιλώντας με υπουργούς παιδείας από διάφορα μέρη του κόσμου. Επιτυγχάνοντας τις μέγιστες δυνατές συναινέσεις. Ένας νόμος που ψηφίστηκε από τα 4/5 της βουλής. Και η δική σας κυβέρνηση, αμέσως μετά, τον έβαλε στο συρτάρι.  

Έχετε τεράστια ευθύνη κύριοι της ΝΔ γι’ αυτό.  

 Και έχετε ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη σήμερα,  

Όταν προαναγγέλλετε μία νέα μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 

Και τη γράφετε μόνοι σας, στο υπουργείο, στα μουλωχτά.  

Αλήθεια, σε ποια δημοκρατική χώρα της Ευρώπης γίνονται μεταρρυθμίσεις στην παιδεία χωρίς εκτενή διάλογο; Σε ποια προηγμένη δημοκρατία δεν επιδιώκονται στην παιδεία οι μέγιστες δυνατές συναινέσεις; Σε ποια δημοκρατία μαθαίνονται οι αλλαγές στην παιδεία από παραπολιτικά και non paper? Αυτό συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα. Και μας προσβάλλει όλους. Και πρωτίστως τους πολίτες.  που μαθαίνουν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου από τηλεοπτικούς μεσίες και γραφιάδες διαμεσολαβητές, αποσπασματικά και με διαρροές.  

  Και μας κουνά και από πάνω και το δάχτυλο ο κος Μητσοτάκης,  

Ο οποίος μάς ανακοινώνει ότι τώρα θα μετρηθεί ποιοι είναι προοδευτικοί και ποιοι όχι. Νομίζει ότι μιλάει σε υπηκόους, που δεν συμμετέχουν, δεν συνδιαμορφώνουν, δεν έχουν άποψη  Απλά καλούνται να ψηφίσουν ως πολιτικοί, ή να χειροκροτήσουν ως πολίτες.  Αυτή η αυταρχική αντίληψη δεν θα περάσει.  Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερη δημοκρατία. Όχι άλλες τεχνητές διαιρέσεις και πλαστά διλήμματα. Πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ , διαπιστώνει ότι συνολικά περίπου 2 εκατομμύρια Έλληνες ηλικίας 15 έως 65 έχουν χαμηλές δεξιότητες κατανόησης κειμένου.  Ακόμη περισσότεροι έχουν χαμηλές δεξιότητες αριθμητικής.  Πρόκειται για άτομα που δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να σταθούν ως πολίτες και ως εργαζόμενοι. για να σταθεί κανείς καλά ως πολίτης και ως εργαζόμενος στη σύγχρονη εποχή είναι ανάγκη να διαθέτει «σφαιρικές δεξιότητες».  Αυτό σημαίνει να είναι σε θέση να κατανοεί πυκνά ή μακροσκελή κείμενα,  να εντοπίζει, να ερμηνεύει και να αξιολογεί πληροφορίες,  και να βγάζει λογικά συμπεράσματα. 

Αυτός είναι ο λόγος που το ΠΑΣΟΚ επιμένει ιδεολογικά ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να φθίνει εις βάρος της κατάρτισης.  Οι δομές κατάρτισης  πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά στις δομές εκπαίδευσης και όχι ως υποκατάστατα.  Θέλουμε επένδυση στη γνώση, στις ουσιαστικές και όχι στις τυπικές γνωστικές δεξιότητες, όπως επίσης και στις μεταγνωστικές δεξιότητες.  

Θέλουμε πρώτα πολίτες και ύστερα εργαζόμενους.  

Θέλουμε ανθρώπους που θα μπορούν να βρίσκουν χώρο στην αγορά εργασίας η οποία μετασχηματίζεται ανά δεκαετία, με δεκάδες νέα επαγγέλματα, 

Θέλουμε μία εκπαιδευτική διαδικασία που θα επιμορφώνει διαρκώς, θα βρίσκεται δίπλα και δια βίου στον πολίτη 

Θέλουμε ένα σταθερό εργασιακό περιβάλλον έναντι της ελαστικοποίησης της εργασίας, που θα βοηθάει στην ανάπτυξη και την εμβάθυνση των δεξιοτήτων 

Θέλουμε εργοδότες με δικαιώματα  και υποχρεώσεις 

Θέλουμε συνδικάτα νέου τύπου, που θα επιδιώκουν τη σύζευξη της Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας 

Θέλουμε θωράκιση και ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων 

Θέλουμε μία ποιοτική αναβάθμιση της χώρας, η οποία ειδάλλως, κινδυνεύει να εγκλωβιστεί σε ένα παραγωγικό μοντέλο χαμηλής προστιθέμενης αξίας και χαμηλής παραγωγικότητας. 

Θέλουμε μία νέα Ελλάδα που να μη βρίσκεται σε υπερεξάρτηση από την κατανάλωση, τον τουρισμό, τη χαμηλή τεχνολογική σύνθεση των εξαγωγών, το μεγάλο εμπορικό έλλειμμα. 

Και αυτό απαιτεί, όπως επιγραμματικά έχει περιγράψει ο καθηγητής κος Ματσαγγάνης:  βαθιές τομές στην παραγωγή δεξιοτήτων, στην κοινωνική προστασία, στη φορολογία και στις εργασιακές σχέσεις. 

Γι’ αυτό λοιπόν, σας καλώ, αντί να επενδύετε στη υποστελεχωμένη Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του ΙΕΠ, να δημιουργήσετε ένα νέο κεντρικό φορέα, κατ’ αντιστοιχία του ΙΕΠ, για το σύνολο της Επαγγελματικής εκπαίδευσης.  

Ας μην του δώσω όνομα εγώ, κάντε το εσείς, που είστε και ειδήμονες στις βαπτίσεις. 

Μόνο, φροντίστε να είναι ανεξάρτητος.  

Αυτό, για σας, ίσως είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι της εξίσωσης. Να απελευθερωθείτε από τη μανία του ελέγχου και της επιβολής.  

Απαιτείται Ένας φορέας με δύο πυλώνες: 

* Επιστημονικό για το σχεδιασμό την εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων. 

* Διαχειριστικό για τη χρηματοδότηση  όλων των αναγκών της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε υποδομές και εξοπλισμό. 

  Αυτό το νέο Ινστιτούτο για την Επαγγελματική εκπαίδευση, σωστά στελεχωμένο και μακριά από τις αβελτηρίες και την ανεπάρκεια των υφιστάμενων φορέων είναι το πρώτο και αναγκαίο βήμα. 

Ο διαρκής διάλογος,  

ο εκδημοκρατισμός των δομών,  

η διαφάνεια, η αξιοκρατία,  

η συνεχής αξιολόγηση,  

ο πειραματισμός,  

η επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο με όρους γνώσης,  

μία νέα ρύθμιση της αγοράς εργασίας χωρίς ασυμμετρίες ισχύος,  

ένα περιβάλλον φιλικό και δίκαιο για το επιχειρείν,  

είναι θεμέλια στα οποία μπορούμε να χτίσουμε από την αρχή την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στη χώρα.  

Όχι άλλα νομοθετικά μερεμέτια. Όχι άλλη πολιτική επικοινωνία. Αλλά ευθύτητα, ουσία, και δύσκολες επιλογές. Χρειαζόμαστε πολιτική αλλαγή παραδείγματος.  

Πριν φύγετε

Εκθεση Συνηγόρου του Πολίτη: Σοβαρά προσκόμματα στην εκπαιδευτική συμπερίληψη-Πόρισμα χωρίς ανταπόκριση

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply