Κυριακή, 19 Μαΐου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ο σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση του Υπουργείου Παιδείας το 2024

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ο σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για το 2024.

Ο σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση 

Το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2024 του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, έχει να κάνει, μεταξύ άλλων και με τη διατύπωση στόχων και τη σύνδεση με στρατηγικές επιλογές του Κυβερνητικού Προγραμματισμού, αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ).

Αναλυτικά τι περιλαμβάνεται στο σχεδιασμό του ΥΠΑΙΘΑ

Άμεση και αποτελεσματική διασύνδεση της ΕΕΚ/ΔΒΜ με τις πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινωνίας οικονομίας και της τεχνολογίας

Αύξηση των μαθητών που φοιτούν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση (έτος αναφοράς: 2020)

35% (αύξηση κατά 3,1 μονάδες)

❖ Στην Ελλάδα οι μαθητές απόφοιτοι Γυμνασίου επιλέγουν σε ποσοστό: ➢ 68.9% περίπου το Γενικό Λύκειο ➢ 31.9% περίπου τις δομές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Μέσω των δράσεων ενίσχυσης της ελκυστικότητας το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί μειώνοντας την απόκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ΠΗΓΗ: Eurostat (στοιχεία 2020)

Αύξηση του αριθμού των νέων καταρτιζομένων/μαθητευομένων που φοιτούν στην Επαγγελματική Κατάρτιση κατά 6.300 (έτος αναφοράς: 2020)

Αύξηση του πλήθους κατά 6.300

❖ Σύμφωνα με το Πληροφοριακό σύστημα Πήγασος για το έτος 2020 οι νεοεγγραφέντες στα Δημόσια ΙΕΚ – Μεταλυκειακό Έτος-τάξη Μαθητείας αρμοδιότητας ΥΠΑΙΘΑ ήταν 19.700. ❖ Προβλέπεται για το έτος κατάρτισης 2024-2025 οι νεοεγγραφέντες στα Δημόσια ΙΕΚ – Μεταλυκειακό Έτος-τάξη Μαθητείας αρμοδιότητας ΥΠΑΙΘΑ να ξεπεράσουν τους 26.000. ΠΗΓΗ: Πληροφοριακό σύστημα Πήγασος

Εξορθολογισμός της διαδικασίας και ανάπτυξη μηχανισμού αποτύπωσης της συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα Διά Βίου Μάθησης

Διαδικασία και μηχανισμός με στόχο τη βελτίωση της κατάταξης της Ελλάδας (26η θέση) συγκριτικά με τον ΜΟ των Ευρωπαϊκών ΚΜ

Προκειμένου να υπάρχει η πραγματική αποτύπωση του ποσοστού συμμετοχής σε προγράμματα Διά Βίου Μάθησης, οργανώνεται στο ΥΠΑΙΘΑ σύστημα συλλογής των απαιτούμενων στοιχείων από όλους τους παρόχους ΔΒΜ (Υπουργεία, Οργανισμοί, ΔΥΠΑ, ΕΚΔΔΑ, ΕΑΠ, Ιδιωτικοί φορείς, ΚΔΒΜ, ΚΕΔΙΒΙΜ, ΙΕΠ κ.ά.) και συνεργασία με την ΕΛΣΤΑΤ. ΠΗΓΗ: Eurostat 2022 https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_04_60/default/bar?lang=en

Δράση

Επιμόρφωση συντελεστών ΕΕΚ (εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών/στελεχών)

Ενίσχυση των συντελεστών ΕΕΚ και του έργου τους μέσω προγράμματος επιμορφώσεων σε στοχευμένους τομείς

Επικαιροποίηση επαγγελματικών περιγραμμάτων – Νέοι Οδηγοί Κατάρτισης – Επικαιροποίηση παλαιών Οδηγών Κατάρτισης – Συμπερίληψη

Επικαιροποίηση πιστοποιηθέντων περιγραμμάτων, καθώς και ανάπτυξη και πιστοποίηση νέων περιγραμμάτων

Επαγγελματικός προσανατολισμός και συμβουλευτική

Επέκταση και αναβάθμιση προσανατολισμού και συμβουλευτικής μέσω ενδυνάμωσης υφιστάμενων και δημιουργία νέων υπηρεσιών

Ρυθμίσεις για τη λειτουργία νέων δομών, επέκταση υφιστάμενων και συνένωση δυνάμεων των επιμέρους μονάδων ΕΕΚ

Ενδυνάμωση νέων δομών (ΠΕΠΑΛ, Πρότυπα και Θεματικά ΔΙΕΚ, ΕΣΚ) μέσω βελτιωτικών αλλαγών στο πλαίσιο λειτουργίας τους, συντονισμός και συνέργεια μεταξύ μονάδων ΕΕΚ επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων

Ενίσχυση Μαθητείας/Πρακτικής Άσκησης

Επέκταση και ενίσχυση του θεσμού Μαθητείας / Πρακτικής Άσκησης με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων για καταρτιζόμενους και σπουδαστές

Ενίσχυση εξωστρέφειας της ΕΕΚ

Ενδυνάμωση της ελκυστικότητας της ΕΕΚ

Ουσιαστική Διασύνδεση με την Αγορά Εργασίας

Ενίσχυση μηχανισμών διασύνδεσης με την αγορά εργασίας για βέλτιστη επαγγελματική απορρόφηση αποφοίτων ΕΕΚ

Αναβάθμιση εργαστηριακού εξοπλισμού ΕΕΚ

Ολοκληρωμένη αναβάθμιση εξοπλισμού εργαστηρίων ΕΕΚ

Αξιολόγηση δομών και συντελεστών ΕΕΚ

Δημιουργία και υλοποίηση μηχανισμών αξιολόγησης δομών ΕΕΚ με στόχο τη διασφάλιση ποιότητας

Ενίσχυση καταρτιζομένων ΕΕΚ

Ανάπτυξη μηχανισμών ενίσχυσης καταρτιζόμενων ΕΕΚ με παροχή στοχευμένων προγραμμάτων και υπηρεσιών

Δράσεις για την περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση της ΔΒΜ

Υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων για την απόκτηση και αναβάθμιση δεξιοτήτων στον γενικό πληθυσμό, καθώς και ενίσχυση των δομών ΔΒΜ

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών ειδικοτήτων ΕΠΑΛ και Κατάρτισης ΙΕΚ

Επιμόρφωση 7.499 εκπαιδευτικών / εκπαιδευτών ειδικοτήτων ΕΠΑΛ και κατάρτισης ΙΕΚ, μέσω προγραμμάτων επιμόρφωσης, με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό

α) των επιστημονικών γνώσεων των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις επιστημονικές εξελίξεις στον τομέα της ειδικότητάς τους και

β) των ήπιων δεξιοτήτων των εκπαιδευτών

Αναβάθμιση και επικαιροποίηση της εκπαίδευσης εκπαιδευτών ενηλίκων

Το έργο αφορά σε σχεδιασμό πολιτικής για επιμέρους κατηγορίες εκπαιδευτών (εκπαιδευτές ενηλίκων, εκπαιδευτές πρακτικής άσκησης, εκπαιδευτές στον χώρο εργασίας) για τις οποίες απαιτείται εστιασμένη και διαφορετική προσέγγιση ανάλογα με την κατηγορία

___________________________

Επικαιροποίηση επαγγελματικών περιγραμμάτων – Νέοι Οδηγοί Κατάρτισης – Επικαιροποίηση παλαιών Οδηγών Κατάρτισης – Συμπερίληψη (1/2)

Ανάπτυξη/επικαιροποίηση και πιστοποίηση επαγγελματικών περιγραμμάτων και πλαισίων εκπαιδευτικών προδιαγραφών προγραμμάτων

• Επικαιροποίηση πιστοποιηθέντων ή και ανάπτυξη και πιστοποίηση νέων σύγχρονων επαγγελματικών περιγραμμάτων, βάσει του ESCO 08, συμπεριλαμβανομένων και των αντίστοιχων πλαισίων προγραμμάτων (ΕΣΠΑ)

Διαμόρφωση οδηγών κατάρτισης ΙΕΚ

Ολοκλήρωση (πρόγραμμα κατάρτισης, εγχειρίδια, τράπεζα θεμάτων) των οδηγών κατάρτισης για τις περίπου 130 εγκεκριμένες και νέες ειδικότητες των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ)

Πιστοποίηση οδηγών κατάρτισης από τον ΕΟΠΠΕΠ

σε σχέση με το επιδιωκόμενο επαγγελματικό περιεχόμενό τους

Πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων με βάση τις εκροές του υφιστάμενου συστήματος (συνεχής δράση)

Σύστημα Πιστοποίησης αποφοίτων ΕΕΚ (επιπέδων 3 και 5)

• Διεξαγωγή κοινών εξετάσεων πιστοποίησης προσόντων των αποφοίτων ΕΣΚ και ΕΠΑΣ Μαθητείας ΔΥΠΑ

• Διεξαγωγή κοινών εξετάσεων πιστοποίησης προσόντων των αποφοίτων ΙΕΚ και «Μεταλυκειακού Έτους – τάξης Μαθητείας»

Ενσωμάτωση Οδηγού προσβασιμότητας στους κανονισμούς λειτουργίας των Δημοσίων ΙΕΚ

Θα διαμορφωθεί Οδηγός προσβασιμότητας από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής της Γενικής Γραμματείας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, ο οποίος, μόλις οριστικοποιηθεί, θα συμπεριληφθεί στους κανονισμούς λειτουργίας των Δημοσίων ΙΕΚ (ΕΣΔΑμεΑ)

Αύξηση παρεχόμενων ειδικοτήτων Μεταλυκειακού Έτους- τάξης Μαθητείας και ανάπτυξη αντίστοιχων οδηγών Κατάρτισης

Θα αυξηθούν οι ειδικότητες που προσφέρονται στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας και θα εκπονηθούν Οδηγοί Κατάρτισης για το σύνολο των ειδικοτήτων.

___________________________

Επαγγελματικός προσανατολισμός και συμβουλευτική

Ανάπτυξη συστήματος πιστοποίησης συμβούλων σταδιοδρομίας/επαγγελματικού προσανατολισμού (πιλοτική εφαρμογή)

• Σχεδιασμός, ανάπτυξη και εφαρμογή διαδικασίας πιστοποίησης συμβούλων σταδιοδρομίας / επαγγελματικού προσανατολισμού

• Στόχος η επαγγελματική ανάπτυξη των συμβούλων σταδιοδρομίας / επαγγελματικού προσανατολισμού και η αναβάθμιση των επαγγελματικών τους δεξιοτήτων και πιστοποίησης των προσόντων

• Δέσμη ενεργειών για την πιλοτική εφαρμογή της διαδικασίας πιστοποίησης, μέσα από εξεταστική διαδικασία, των συμβούλων σταδιοδρομίας / επαγγελματικού προσανατολισμού με σκοπό την ένταξή τους στο αντίστοιχο Μητρώο του ΕΟΠΠΕΠ.

Επέκταση υπηρεσιών συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού, και διά βίου διαχείρισης σταδιοδρομίας με την αξιοποίηση των ΤΠΕ

• Παροχή υπηρεσιών Συμβουλευτικής Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας

• Κάλυψη αναγκών όλων των ομάδων στόχων και ηλικιών.

Καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτοδιαχείρισης της σταδιοδρομίας τους και κουλτούρα διά βίου μάθησης (συμβουλευτική σταδιοδρομίας e-counseling)

Δείτε τη συνέχεια ΕΔΩ

Δείτε επίσης

Ο σχεδιασμός για την Ειδική Αγωγή και το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ για το 2024 από το Υπ. Παιδείας 

Προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών 2024: Τι περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας 

Η διοικητική δομή του Υπουργείου Παιδείας: 170.570 το σύνολο του προσωπικού-6.547.630.000 € ο προϋπολογισμός 2024 

Ψηφιακός μετασχηματισμός στην εκπαίδευση: Τα 22 έργα στις εκπ/κές και διοικητικές υπηρεσίες του Υπ. Παιδείας

Το χρονοδιάγραμμα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης: Περ/κών Δ/ντών-Εποπτών Ποιότητας-Πρ/νων ΚΕΔΑΣΥ-Πρ/νων Εκπ/κών Θεμάτων 

Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας για το ΕΕΠ-ΕΒΠ: Τι περιλαμβάνεται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2024 

Δείτε ακόμη

Νέες διευκρινίσεις για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ από το Υπουργείο Παιδείας 

Τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση: Τι ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας 

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση